Laat je(/een) Grand Seiko zien II

Die kastvorm is super, maar ik denk dat die wijzerplaat niet meer te redden is.

1 like

Ik vind hem iets te retro. En de wijzerplaat is inderdaad te ver heen voor mijn smaak.

2 likes

Leuk plan!
Ik zeg doen :+1:t2:

Realiseer je dat er 100++ GS-en zijn (of bedoel je alleen de huidige collectie?), neem aan een selectie.

Volgens mij neig je het meeste naar de SBGV245. Ik heb zelf de SBGV247, en ik vind het een heel fijn horloge. De kast is stoer en hoekig, maar ligt plat op de pols, en is dunner dan mijn Spring Drive. Er wordt getipt dat je hem op staal moet kopen, alleen kan dat niet. Dan moet je een stalen band erbij kopen van een quartz, die past erop, ik heb daar ook wel foto’s van gepost. Momenteel draag ik mijn 247 op een rubberen Hirsch band, ik was niet zo kapot van de band die erbij geleverd werd, op staal vind ik hem het beste.

2 likes

Is de 245 niet al een Quartz???

2 likes

Hmm ik vind eigenlijk dat hun “futuristische” designs uit eind jaren 60 / begin jaren 70 net erg tijdloos zijn en dus nog steeds hyper hedendaags…
Dit is natuurlijk een super exoot, maar, in zijn exotisme, erg klassiek / universeel.
De wijzerplaat… Het is waar dat er sympathiekere vormen van patina zijn op de wereld.
Deze bvb:

… Maar eigenlijk kan het me (bijna) niet schelen! :smiley:

2 likes

Laat je gaan:

https://www.plus9time.com/modern-grand-seiko-database

4 likes

Heb ik net vanavond zelf en lijst van alle Spring Drives zitten maken, is het er al!

Hmm, hij heeft de dikte er niet bij. En ik heb nog wat kenmerken die ik zelf belangrijk vindt, zoals het soort saffier dat er op zit, en of het een 3 of een 5 onderdeel band is.

Dus ik vind mijn eigen lijst beter :slight_smile:

6 likes

Ken je Anthony Kable? Moet maar eens op die website (9plustime) rondneuzen :wink:

2 likes

Ik keek naar de Spring Drives, alleen dat al zijn echt enorm veel typen, en pas vanaf 2004 toen de eerste Grand Seiko Spring Drive uitkwam (toch?). Vanochtend lag ik te denken aan het verschil met een merk als Rolex, dat leeft op maar een paar typen en daar vele malen meer van maakt. Je zou bijna denken dat eigenlijk elke Grand Seiko een limited edition is, als je het aantal typen deelt door de totale productie.

Ik las eens dat ze 40.000 per jaar zouden maken. Stel dat ze daarvan de helft Spring Drive maken, en dat sinds 2004. Dus 15 jaar X 20.000 = 300.000 exemplaren (maar ik denk eigenlijk dat het er veel minder zijn). En de sheet van plus9time geeft 197 typen Spring Drive (automaat en manual), dus zeg 200. Dat betekent dat er van een gemiddeld Spring Drive model maar 300.000/200=1.500 gemaakt zijn. Natuurlijk bestaan er van sommige maar 50, andere 500. En er zullen er ook wel zijn waar er dus 5.000 van gemaakt zijn. Maar hoe dan ook, eigenlijk is elke Grand Seiko een limited edition, als je het vergelijkt met “dat andere merk” dat 1.000.000 per jaar maakt van maar enkele tientallen typen over het hele merk.

5 likes

Inderdaad, tijdens het Grand Seiko event in december vorig jaar werd door de Japanse vertegenwoordiger aangegeven dat er pakweg 46000 Grand Seiko’s worden geproduceerd, waarvan de helft is bestemd voor de internationale markt.

Dus ja, in zekere zin is elke GS een limited.

4 likes

Aan de andere kant betekent het ook dat dat ene model waar je naar op zoek bent nooit tweedehands wordt aangeboden :slight_smile:

2 likes

Inderdaad!

Nu heb ik ergend gelezen dat er maar een klein team Spring Drives kan maken, dus misschien zal dat niet de helft van alle productie uitmaken (9F en 9S waarschijnlijk het leeuwendeel).

Ik denk wel dat ze (aggressief) willen uitbreiden nu ze een apart merk zijn en de “kritische massa” overschreden is van mensen die meer als 200 euro aan “een Seiko” willen geven, dus ik vermoed dat ze hun productie zullen willen opdrijven…

3 likes

Incoming :wink:

9 likes

Beetje vaag hoor.

2 likes

Ik gok een 4520-7000 :wink:

2 likes

Nou, als ik het goed begreep dat juist weer niet, wel wat meer inspelen op de diverse (internationale cultuur-)markten, maar wel dezelfde kwaliteit en soms nog wat meer richting Credor blijven leveren.
Maar, pin me daar niet op vast. :sweat_smile:

De eerste Hi-Beats (36000) in de jaren zestig, waaronder mijn ex GS 6146-8030, werden gebouwd in een oplage van, jawel, 36000. Daarbinnen was ook nog een onderverdeling in een model of 6 tot 8. Waarvan het specifieke wat ik hierboven noem, het model met de croshairs zoals @TimeLapse nu heeft, uit een oplage van 3600 (binnen die 36000) komt.

Alleen zonder het predikaat limited.

Ik heb het idee dat met Limited bij GS bedoeld wordt dat het een beperkte oplage is, waarbij in de toekomst er niet een vernieuwd model van op de markt zal komen.

Dit gebeurt wel bij bijvoorbeeld de SBGX063, waar bij mijn weten al de SBGX263 als opvolger geldt.

2 likes

Nog meer limited dus. Als je uitgaat van 10.000 Spring Drives per jaar, dan zit je sinds 2004 gemiddeld maar op 750 per model in totaal. Of wie weet in den beginne maar enkele spring drives en nu 10.000, dus gemiddeld 5.000 per jaar, dan heb je gemiddeld maar 375 per model in totaal vanaf 2004.

Statistieken…

1 like

:joy:

Dat is de bedoeling hoor :yum:

1 like