Laat je Eerste Vintage zien

Zeg @HanDavinci, waar blijft jouw verhaal over je eerste vintage?

1 like

Mijn eerste vintage was 48 jaar toen ik nog maar 23 was. Wajooooow, wat heeft dat een boel losgemaakt zeg. Het heeft mij breder leren denken en ik heb de wereld toen voor het eerst op een andere manier gezien.

Ik denk er nog wel eens aan terug met groot gemis.

Oh en volgens mij heb ik vorig jaar januari een Bulova Super Seville gekocht uit 1979.

4 likes

Mijn eerste horloge was een Mido Multifort. Een perfect horloge met een enorme historie, nu is het een onderdeel van Swatch. Dat is jammer, nu wordt er een ETA uurwerk in gefrommeld, toen het nog een eigen manufactuur was waren de uurwerken van uitzonderlijke hoge kwaliteit. Met name de hamer automatic was perfect. In de tweede wereld oorlog werd de Mido door de Marine luchtvaart Dienst voorgeschreven aan de vliegeniers en waarnemers, met name de vlliegeniers die op de Catalina’s vlogen.
Mijn eerste;

Ik ben deze ook gaan verzamelen en heb er inmiddels een aantal in mijn collectie.
Hier een van de Mido’s een Mulifort met een grotere kast.

Maar daarnaast draag ik geregeld een van mijn voorkeur horloges en wel de Mido commander, een fijn dragend horloge.

Als JLC en LC liefhebber draag ik uiteraard veel vintage modellen zoals de Memovox en Futurematis.
Deze heeft een kaliber K825

Dit is een apart ovaal model en heeft een kaliber 916

Ook heb ik nog als een van mijn eerste horloges een Seiko Sea horse. ook een fantastisch horloge.
Mijn tweede Seiko horloge was een LM, de snel datumverzet module heb ik onlangs nog vernieuwd, die lag nog in een van mijn laatjes. Daar bof ik mee want die zijn al lang niet meer verkrijgbaar.
Maar wie bewaart heeft nog wat is mijn slogan.


10 likes

De ovale JLC is subliem. Wat een mooie zeg!
Uitstekende collectie.

Wilde persé een horloge uit mijn geboortejaar

5 likes

Daar kan ik je wel een antwoord op geven als je hierin bent geïnteresseerd.
Dit is er een uit een speciale gelimiteerde oplage van 1000 stuks, uit het jaar 1970.
De kastmaat is 45 mm bij 37 mm.
Het kaliber 916. volledig ronddraaiende rotor.
Ik heb hier ook nog een metalen band van JLC bij en op de leren band een JLC vlindersluiting.
De kalibers die hiervoor in gebruik waren zijn de K825 series, met een hamer automatic uurwerk.
Dit model is overigens ook nog eens uitgevoerd met een kaliber K825

2 likes

Deze Pronto Sportal, nieuw gekregen van mijn grootvader in 1967.

5 likes

Deze,

In 1973 zo’n uitvoering nieuw gekocht maar die is verloren geraakt.
Ik was op een dak van een herenhuis aan het werk en toen is er waarschijnlijk een pushpin los geraakt of de fishboneband gebroken met als gevolg dat het horloge gevallen is.
Eenmaal terug op de begane grond nog rondgekeken of ik het terug kon vinden maar helaas zonder resultaat.
Jaren later aanwezig bij de opening van de eerste Clockwise winkel in gesprek gekomen met Ruud over dat horloge.

Ruud bood mij dezelfde uitvoering aan welke ik mocht overnemen tegen een heel vriendelijke prijs.

Ik heb ooit het glas laten vervangen door Lucien(forumlid) en er een leren band aangezet om de fishbone welke er origineel aan hoort te sparen.

11 likes

Eén van mijn eerste HF-aankopen. Draag hem niet vaak, maar hij is stiekem toch wel erg mooi :heart_eyes:

4 likes

Supermooi !

1 like

Na een erfstukje, als eerste aankoop deze Sekonda Strela. Niet meer in bezit nu…

8 likes


Dit was mn eerste uit mn geboorte jaar, gaat nooit weg. Het was niet mn laatste zo bleek.
Groet Martijn

4 likes

Mijn eerste vintage kan ik niet meer laten zien…

Het was in feite dit horloge maar dan zonder datum raampje:

Een niet lopend ‘Arly’ horloge uit de jaren 50 om preciezer te zijn. Deze heb ik weer lopend gekregen door hem met kast en al een nacht in een glas wasbenzine te leggen. Onconventioneel, maar het werkte wel. Er zat een fhf 72 mechanisme in. Dat weet ik omdat ik hem open gekrast had met een schaar, schroevendraaier en keukenmesjes. Later leerde ik dat er vroeger radium gebruikt werd. Het horloge sloeg flink aan op de geigerteller en ik wilde hem toen eigenlijk niet meer aanraken, bang dat ik een misvormde pols zou krijgen van de straling. Vrij snel daarna heb ik hem met het huisvuil weggegooid.

Inmiddels heb ik beter gereedschap en ben ik niet meer zo scheutig met de wasbenzine, maar ik koop toch nog steeds geen horloges met radium lume.

3 likes

image

Het scheelt nog geen twee maanden, maar mijn eerste vintage was tóch gewoon een mooie Pontiac. Ik heb het horloge jarenlang als dagelijks horloge gedragen. Nadat ik het had laten vallen op de badkamer heb ik het uurwerk laten vervangen, sinds ik het nog een keer liet vallen op de badkamer ligt het te wachten op betere tijden.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/1/1/9/119183dd6ca641aa8529123d17e42d0016677efb.jpg

3 likes

Draadje naar mijn verhaal staat hier:

Voor wie voor dat stukje niet het geduld heeft, samengevat lijkt mijn verhaal veel op dat van @anon11367652EV.
Vader plotseling overleden, hij was 46 jaar. Horloge (“een eenvoudig horloge” volgens mijn moeder) verdween in een kast. Nichtje neemt het mee, en het verdwijnt in een andere kast. Ik ga op het Horlogeforum en leer het concept “vintage” kennen. Ik vraag mijn zus een foto van het horloge te sturen en herken het als een Omega Constellation. Na advies op het forum te hebben gevraagd het horloge laten opknappen. En nu dragen mijn broer en ik het om de beurt.

4 likes

Mijn eerste vintage was gelijk mijn eerste horloge; waarschijnlijk een afdankertje van een oom, toen ik een jaar of acht was gevonden in een laatje ergens bij m’n oma. Heb hem nog steeds, maar draag hem zelden meer.

M’n eerste zelf gekochte vintage was deze Seastar 7750 en tevens mijn eerste Tissot. Wel een twijfelgevalletje of dit echt vintage is, dateert van rond 1990. :innocent:

Dus dan ook maar mijn eerste echte vintage, de rode PR516. Gekocht op ebay in Canada met de nodige problemen. Reviseren deed ik toen nog niet zelf dus uitbesteed. Dat ging helaas mis, waardoor dit horloge tevens de aanleiding was om zelf aan horloges te gaan sleutelen. :innocent:

5 likes

Geen romantisch verhaal hier, ben ik bang.:grinning: Natuurlijk liep ik in de jaren '80 met een Casio en later een Swatch, zoals veel van mijn leeftijdsgenoten. Maar die kocht ik allemaal nieuw. Helaas zijn ze allemaal ‘verdwenen’, in de loop der jaren. Het eerste vintage horloge dat ik kocht was deze Seiko 5. Gewoon gekocht van een forumlid, jaren geleden en inmiddels niet meer in mijn bezit.
image

4 likes