NA: Omega Constellation 168.005 (Blauwbeers eerste vintage)

Misschien niet echt een NA, want ik had hem vorig jaar gevonden bij mijn moeder thuis.
Ik heb er ooit al over geschreven, maar ter opfrissing van het geheugen een samenvatting.

Mijn vader had vroeger een horloge dat hij dag en nacht droeg. Het was een wit horloge op een zwarte perlonband. Hij vertelde me dat het horloge zichzelf opwond door bewegingen van de pols. Ik vond dat uitermate intrigerend. Dat men zoiets had uitgevonden!
In 1980 overleed mijn vader plotseling tijdens een partijtje tennis. Zijn horloge verdween bij mijn moeder thuis in een geldkistje met papieren die mensen altijd nodeloos lang bewaren en al helemaal niet weg durven gooien als ze bejaard zijn. Het dook vorig jaar ineens op toen mijn moeder dat kistje opende en mijn nichtje van 18 het ding meenam om een paar keer te dragen. Na 38 jaar bleek hij nog steeds te lopen. De interesse van mijn nichtje taande echter als snel en het belandde ergens bij mijn zus in de la.

Toen ging ik op het horlogeforum en zag ik tot mijn verbazing dat mensen stokoude horloges bewaarden en zelfs opknapten en daadwerkelijk droegen. Ze noemden het vintage en er was een eigen hoekje voor. Ik werd nieuwsgierig naar mijn vaders horloge, dat hij in de jaren '60 had gekocht. Ik vermoedde dat het een Prisma of zo was. Volgens mijn moeder was het ā€œeen eenvoudig horlogeā€. Maar mam, wat voor merk was het dan? Oh, een Omega. Nu was mijn interesse toch wel gewekt. Ik verzocht mijn zus het horloge op te zoeken en er een foto van te maken. Ik herkende het van het forum als een Constellation.

Daarop plaatste ik een topic op het forum met fotoā€™s van die Conny met de wat provocatieve vraag of dit rijp was voor de vuilnisbak. Het glas was ernstig bekrast en de achterkant zag er beroerd uit doordat mijn vader het bijna 15 jaar op hetzelfde perlonbandje had gedragen.

Dat topic staat hier:

Het leverde 60 reacties op, naast meerdere PBā€™s. Sommigen wilden het wel kopen, maar de grote gemene deler van de adviezen was toch: laten opknappen en gaan dragen. Inmiddels had mijn broer zich ook gemeld als potentiĆ«le drager, zodat we besloten hem om en om te dragen. Overdracht steeds bij familieaangelegenheden. Na inventarisatie van de adviezen besloot ik het naar Nico Rijsman in Culemborg te brengen voor een servicebeurt, nieuw glaasje en een nieuwe kroon, want die was niet origineel.
Ik kwam onderaan de lijst, maar voor een horloge dat 38 jaar in de kast heeft gelegen kon ik wel geduld opbrengen. Als ik het goed heb onthouden is het horloge uit 1966.
En vorige week was hij klaar. Nico stuurde hem op zodat ik niet opnieuw naar de Betuwe hoefde te rijden. Hij is in mijn ogen prachtig geworden. Ik had een paar weken geleden al een struisvogelbandje gekocht. Tot mijn vreugde had Nico er nieuwe springbars opgezet zodat ik niet hoefde te gaan zoeken naar de juiste maat. Tip: als je springbars losmaakt zonder dat er een band omheen zit is een vuurwerkbril geen overbodige luxe.

Fotoā€™s dus. Hij is van mijn vader geweest, dus zoals je op de close up fotoā€™s ziet zit er PAtina op.

Na die onnavolgbaar briljante grap: het horloge.

Voor wie het tot hier heeft volgehouden: dank voor het lezen van mijn woordenstroom en het kijken van de fotoā€™s.

129 likes

Mooi verhaal en mooie horloge. Geniet ervan.

2 likes

Erg mooi geworden. Deze moet je dragen en koesteren! Ik vind deze constellation siwieso een van de mooiste horloges ooit.

Ook mooi dat je hem niet hebt laten polijsten. Zo blijft hij lekker scherp en de kast met die vele fijne facetten is dan op zijn mooist.

Vandaag de mijne ook gedragen, gaat nooit meer weg:

7 likes

Gefeliciteerd met een bijzonder erfstuk, geniet ervan.

1 like

Nico is een kunstenaar. Prachtig geworden! Geniet er van :ok_hand:t2:

1 like

mooi verhaal, veel draagplezier

1 like

Onbetaalbaar zoā€™n horloge. Echt.

:+1: :slightly_smiling_face:

1 like

Hij is prachtig! Mooi om 'm samen met je broer te dragen!

1 like

Mooi geworden zeg; veel draagplezier. :+1:

1 like

Ik krijg er deja vu gevoel van maar mooie aanwinst en een prachtig verhaal Chris, dat is nog eens een mooi horloge om als aandenken te bewaren en te dragen!

1 like

Mooi verhaal, mooi horloge, veel draagplezier ermee .

1 like

Geweldig echt heel gaaf! Geniet er samen met je broer van. The memory remains!

:ok_hand::ok_hand:

1 like

Schitterend. Erg mooi.

1 like

Prachtig dat deze weer gedragen gaat worden. Sowieso erg mooie Omega! Veel plezier ermee!

1 like

Die is heel erg mooi geworden en de investering dubbel en dwars waard! Veel draagplezier van deze langverwachte NA.

:joy:
Ik zie het gewoon voor me. Jij stik chagrijnig aan tafel met de springbars die in het rond vliegen.

image

10 likes

Mooi horloge met een prachtig achtergrondverhaal. :+1:

1 like

Wat een verschil met de oude staat! Prachtig! Geniet er samen met je broer van!

1 like

Je pa was een man met een goede smaak! Draag ā€˜m in ere en in liefdevolle nagedachtenis.

1 like

Moon exemplaar, geniet er van!

1 like

Geweldig mooi horloge en verhaal :ok_hand:

1 like