Het horloge van je vader

Die seamaster is erg gaaf.

5 likes

Ik heb 2 horloges van mijn bijna 20 jaar geleden overleden vader, een pontiac hydraulica en en een citizen. Bij aanschaf werden de horloges direct voorzien van fixo flex bandjes van de hema. Beide horloges verleden jaar geserviced en ik draag ze met grote regelmaat.

17 likes

@Mateo, mooie Arctura, die lijkt te … knipogen … :wink:

M’n pa kreeg 'm als jubileum cadeau van zijn baas. Maar droeg het al heel lang niet meer.
Na service bij W&V (Alkmaar) draag ik het nu soms. Wel een andere band aangezet, overgenomen van een gewaardeerd HF lid.

12 likes

Heb er twee; een Enicar Sherpa en een Seiko 7123-8310. Beide overigens al gekregen toen m’n pa nog leefde. De Enicar heb ik jaren geleden al eens laten servicen en draag ik sindsdien af en toe; de Seiko is ooit weggelegd met een batterij erin dus die is nauwelijks nog te repareren, zelfs de wijzerplaat is aangetast door de batterijlekkage.

Edit; correctie, heb nog een derde. Het oude klushorloge van m’n pa, een Titanium prisma. Ding heb ik toen m’n pa hem nog gebruikte tig keer gerepareerd omdat hij door de onmogelijke sluiting nog wel eens op de grond kletterde of omdat hij ergens klem kwam te zitten als m’n pa aan auto’s aan het sleutelen was. Heb daarom op een gegeven moment de sluiting vervangen door een handiger universeel exemplaar. Nadat m’n pa overleed kwam deze bij mij terecht en gebruik ik hem nu voor kluswerk.
Wel een paar schakels moeten verwijderen, m’n pa was niet zo’n iel mannetje als ik :blush:

13 likes

Ik heb van mijn vader zijn Omega Constellation uit 1966 geërfd, die ik om en om draag met mijn broer.

image

Er zit een heel verhaal aan vast (vader vroeg overleden, horloge 28 jaar in de kast gelegen voordat ik me ging interesseren voor horloges), maar dat heb ik al ooit in een apart topic geschreven, dus ik ga dat niet herhalen. Dat topic staat hier:

19 likes

Vanaf dat ik jong was, droeg hij dit model elke dag en nacht. Het horloge ging nooit van z’n pols, tot deze op een dag uit elkaar viel.

5 likes

Je pols zou van minder uit elkaar vallen. :laughing:

1 like

Ik heb de onderdelen nog in een potje ergens liggen. Misschien moet ik hem een keer laten repareren, mooie herinneringen.

4 likes

8 likes

De vergulde Bulova droeg mijn vader op zon -en feestdagen. Na zijn overlijden gekregen en ben van plan deze te gaan dragen als ik wat ouder ben :grin:


De andere Bulova van mijn vader gekregen na mijn afstuderen. Jaren gedragen en dat is te zien :thinking:
Nu draag ik eigenlijk alleen nog automaten en veel bewuster en voorzichtiger dan toen.
Goede herinneringen aan mijn vader en de Bulova’s gaan nooit weg

9 likes

Ik heb ook het horlogevirus van mijn vader geërfd. Ik heb zijn omega gekregen maar draag hem zelden, te bang dat er iets mee gebeurd.

14 likes

Mooi verhaal en een stijlvol horloge! Toen ook al gelezen herinner ik me. Dat van dat Perlonbandje komt me bekend voor. Mijn vader deed dat ook, maar om praktische redenen. Ze zijn uitwasbaar en goedkoop. Ideaal voor tussen de koeien. In inderdaad, de afdruk staat in het achterdeksel. Later deed ik hetzelfde met mijn eerste Omega. :blush:

Foto uit de fotochallenge ‘karakter’.
Dit horloge voldoet zeker aan de kwalificatie 'eenvoudig horloge. Maar blijkbaar betrouwbaar. Tot in de jaren negentig gedragen. Ik heb er zelf maar een schoon nieuw Perlonbandje van de Hema opgezet. :wink:

Die mensen hebben echt hard gewerkt. Mijn moeder werkte eerst mee in het bedrijf, maar ging later weer voor de klas, haar oorspronkelijke beroep. Dat was financieel noodzakelijk, maar gaf haar ook voldoening. Heb goede herinneringen aan mijn ouders.

14 likes

Wat een leuk topic.
Voor mij deze. Hier heb ik al een heel topic voor gemaakt. “Mijn vaders horloge” daarin staan ook nog foto’s van voor de revisie

12 likes

Ik heb m’n ouwe heer een paar weken geleden eindelijk kunnen infecteren met het horlogevirus :grin:

8 likes

Glas nummer drie voor het horloge van mijn vader. Hij is van 1946 en gelukkig kon ik het horloge weer aan hem terug geven. Volgens mijn vader heeft het horloge deels zijn pols beschermd tijdens een val van de trap onlangs.

9 likes

Update: @Tokes heeft zich er inderdaad over ontfermd. Mede door een wijzerplaat van @lassale is de Pontiac van mijn pa van dit:

Naar dit gegaan:

Het resultaat kan op waardering van mijn pa(94) rekenen.
Ik ben er ontzettend blij mee en draag hem met regelmaat en plezier.

18 likes

Volgens Seiko Production Date Calculator zou het horloge uit maart 1994 of 2004 komen (430473 - 4 is 1994 of 2004 en 3 is de maand van productie). Misschien kan je aan de hand van de geschiedenis van het horloge zelf bepalen of het nu '94 of '04 is.

afbeelding

Exact dezelfde uitvoering komt je niet veel tegen als je googled. Op Etsy staat er een.

1 like

Ik wou dat ik een horloge van m’n vader had. Ontroerend verhaal, ik herken me heel erg in de emotie. Een mens zou er goed geld voor over hebben om z’n ouders nog even te zien. Toen ik dankzij die post daarover na ging zitten denken kreeg ik tranen in de ogen. En bedankt maar weer. :slight_smile: Het is mooi dat je zo’n band met je ouders had dat je ze (in mijn geval dagelijks) mist. Ook daar ben ik dankbaar voor.

Een code als 7N43-09041 is het exacte typenummer, verder heeft @lassale alles al gezegd. Mooi horloge.

Hier moet ik het met grootvader’s horloge doen.

13 likes

Helaas niet. De leeftijdsbepaling aan de hand van het serienummer is niet zo accuraat bij Seiko. Het 7N42 uurwerk is geproduceerd tussen 1994 en 2009, dus aan de hand hiervan kan je het ook niet nauwkeuriger bepalen.