Laat je Eerste Vintage zien

Iedere Vintage-Fanatic weet het precies :
Dit was mn Eerste Vintage.

Ik ben vooral benieuwd wèlke het is en òf hij nog in bezit is. En het verhaal erbij.

Mijn Eerste Vintage is een aparte, ik heb het nieuw gekregen. Mijn vader kocht het waar ik bij was voor me, na mn opmerking ‘Deze is zó goed, die gaat niet kapot, hier doe ik de rest van mn leven mee’. Toen zei de verkoper in de Scubapro winkel ’ Je moet nu beslissen want vanmiddag om 4 uur komt er een koper en dan is hij weg, ik heb er maar één.’ Mn vader was toen om en zei 'Ok, maar dan is het ook gelijk je verjaardagscadeau '
Ik was toen, eind 1984, zeer blij met dit prachtige horloge, en dat ben ik nog steeds.
Her horloge is er nog, mn vader helaas niet meer…
Vandaag, in 2019, is het een vintage horloge.
Wel raar, mijn Eerste Vintage, nieuw gekocht !

Het horloge was vroeger mooier dan nu. De lumen waren anders groen, vloekten meer met het prachtige grijs. Ik heb altijd, vanaf dag 1 gedacht, zonder date zou hij nòg mooier zijn… Dit heeft mij geleerd dat het altijd beter kan, dat het nooit goed is, maar dat je dat moet accepteren. Dat je tevreden moet zijn met wat je hebt.
Sinds mn 17e heb ik, dankzij mn lieve vader, dit horloge. Hij is, deze week, vier jaar geleden overleden.
Een paar maanden daarvoor heb ik hem nog verteld dat ik het horloge, mijn horloge, zijn horloge, nog steeds had. Nooit een andere hoeven kopen.
Tientallen batterijen zijn er in gegaan, heel veel straps heeft het versleten. Het is ook jaren kwijt geweest, na twee verhuizingen was het er ineens weer … Hoe gaaf is dat.
Nu is het vintage geworden, ik kennelijk ook.
Inmiddels heb ik een behoorlijk aantal prachtige horloges, maar ik voel, na al die Single Watch jaren tòch iets schuldgevoel-achtigs als ik een ander horloge draag.
Het is nu het vijfendertigste jaar dat ik het heb.
Het is laatst, bij een lokale juwelier geserviced, nou ja, nieuwe batterij, een wijzer (slecht) gerelumed en een nieuwe crystal. Als ‘nieuw’ is het horloge, je ziet de lumen, maar hey, iedereen heeft littekens.
Nieuwe band erop, uit Oostenrijk geloof ik, struisvogel in bijpassend grijs, en nog steeds worden we samen ouder.
Als dìt horloge zou kunnen praten… je zou de verhalen niet geloven. Echt niet. Onmogelijk. Maar neem van mij aan, ze zijn allemaal waar, ieder woord.
Bedankt lieve vader.

Dit is het verhaal van mijn Eerste Vintage, gelijk ook mn Eerste Horloge. Schroom niet.

32 likes

Mijn vaders horloge. Het verhaal is simpel, hij sterft belachelijk jong, ligt een tijdje bij mijn broer totdat ik het horlogevirus oploop, ik krijg hem van mijn broer, laat hem opknappen, en daar is ie.

24 likes

Mooi verhaal om te lezen :+1:t2::+1:t2:

1 like

Prachtig verhaal SybrenAnne. Hartverwarmend. :relaxed:

@anon11367652EV, ik vind het fijn om dit horloge eens ‘in levenden lijve’ te zien. Deo volente draag je het horloge om je pols zoals je vader in je hart totdat je hart niet meer klopt. :relaxed:

Mijn eerste vintage heeft geen hartverwarmend verhaal. Ik heb het gekocht van iemand die op vakantie was geweest in (ik meen) Oekraïne. Mijn interesse in de Sovjetunie viel samen met een ontluikend horlogevirus. Het horloge wacht nu nog even op betere tijden.

7 likes

Mijn eerste vintage ligt in de la voor een reparatie.
Ik werd aangestoken door @Dutchwatch.

Hij liet mij een oude jumphour zien, zo gaaf. Daar ben ik toen naar gaan zoeken en ben ik iets anders tegen gekomen wat ik toen gekocht heb (kan ook niet anders). Een oude tressa Auto jet.
Uiteindelijk heb ik natuurlijk ook twee sicura jumphours gekocht en die liggen ook alletwee in de revisie la. :joy:

Foto uit het archief :

Edit: nu ik de foto zie moet ik hem maar eens gaan repareren, best mooi horloge.

4 likes

Hoe oud moet een horloge zijn om vintage te worden genoemd…? Deze heb ik zelf nieuw gekocht in 1995 en draag m nog regelmatig. Zou toch aardig in de buurt moeten komen…!

5 likes

Mooi verhaal én mooi horloge!
Gecondoleerd.

Van voor 1991 is hier de gangbare definitie:

@SybrenAnne: mooi verhaal! Ik kan nu even niet lang uitwijden over mijn 1e, maar kom er op terug!

In de tijd dat ik dacht dat een horloge ergens tussen de 42mm en 44mm in diameter voor mijn pols moest zijn heb ik mijn eerste vintage aangeschaft. Deze bijzondere Heuer chrono Dato 45. In een vlaag van verstandsverbijstering dacht ik dat ik hem vanwege de diameter eigenlijk nooit serieus zou gaan dragen heb ik hem verkocht. Tot op de dag van vandaag heb ik hiervan spijt :sleepy:

11 likes

oeps…

Tissot Visodate Seastar PR 516.

65af696170_373x500-01

9 likes

Helaas niet meer in bezit.

8 likes

17 likes

Deze blijft geweldig :+1:

1 like

Een Rado Green Horse.

8586

8 likes

Dank je! Ik overweeg heel voorzichtig om hem weg te doen (vanwege een upgrade) maar ik ben bang dat ik daar spijt van krijg. Langer doorsparen dan maar? Ik ben er nog niet uit.

1 like

Ik ken het gevoel. Wat zou de upgrade inhouden als ik zo nieuwsgierig mag zijn :slight_smile: ?

1 like

En een full-set ook nog. Deze zal nooit in de verkoop gaan.

7 likes

Toen 3 jaar geleden het horlogevirus mij te pakken kreeg zat ik over mijn eerste gekochte horloge na te denken 25 jaar geleden en voilà gevonden in een laatje en gelijk lopen :+1::blush: …Ondertussen de serie compleet kunnen vinden(de goudkleurige is de eerste)

Maar de eerste zelf gekochte vintage aan het begin van de verslaving is toch wel deze Citizen handwinder van 1970 die nog in bezit is en prachtig loopt en voor heel weinig geld gelijk mijn eerste aankoop op Marktplaats…



10 likes

Misschien een Rolex DJ 16014