Laat je Grand Seiko zien III

Dank u.

Ik snap het standpunt over de power reserve wel, maar vond de Snowflake dusdanig mooi dat het voor dat model voor mij niet uitmaakt.

2 likes

Ik draag de laatste maanden alleen nog maar GS Quartz en ik moet zeggen dat het tikken me totaal niet stoort. En dat komt omdat de looks van deze horloges me ze goed bevallen dat het als geheel toch perfect is.

3 likes

Wat vind je daar zo storend aan? Ik vind het juist heerlijk dat die er is.
Maar ja, ik hou dan ook van complexe dials.

5 likes

Kijk dan hoe veel details er in die verdiepte power reserve zitten. Hoe gemakkelijk was het geweest om gewoon een gaatje in de wijzerplaat te boren, wijzertje erop, kwartcirkel erop drukken en klaar (ok, dat doen ze bij de bedrukte versie). Maar nee hoor, Grand Seiko maakt het zichzelf even moeilijk en maakt bijna een wijzerplaat in een wijzerplaat:

De gedrukte versies vind ik een stuk minder. Maar die zijn ook minder aanwezig, maar de gewoonheid daarvan spreekt me niet aan.

12 likes

Ja, dat. Als ik de trekker voor de sbgr305 destijds niet had overgehaald was het de snowflake geworden. Die details vond ik toen en nog steeds trouwens, fenomenaal.

2 likes

Mede hierom heb ik de SBGA001 boven de SBGA083 verkozen. Beide champagne wijzerplaat, maar de SBGA001 heeft meer details, zoals deze power reserve:

9 likes

Ik vraag me dan af hoe die SBGA413 zou zijn zonder datumvenster. Dat lijkt me veel cleaner. Kan iemand dat shoppen?

Prachtig horloge. Ik stoor me echter juist een de opstaande minuutmarkering.

Zonder dat zou het voor mij zeker een grote kanshebber zijn als NA.

Zeker.

1 like

Da’s met lume als ik het goed zie? #bijtwijfelvragen

Klopt.

1 like

Te snel gekeken, inderdaad hier is het me ook al helder. :wink:

Van het webz gejat…

Altijd gedacht dat de plaat wit was, maar het lijkt ook meer zilver te zijn.

Hm… Springdrive… 100m WR… Schroefkroon… Lume… Staal… Curved saffier… boxes, ticking… :thinking:

4 likes

Persoonlijk vind het de power reserve op de dial mooi. Meer problemen heb ik met de nieuwere Quartz dials van GS. Voor mij zijn ze niet in balans.

6 likes

Tsja. Als uitgesproken “minder is meer” fan heb ik moeite met nodeloze toevoegingen.

Helemaal in het geval van… :point_down:

Die Snowflake dial is prachtig. Het doet denken aan een onberoerd stukje verse off-piste. Dat er dan iemand een sneeuwvlinder maakt midden in dat maagdelijke stuk sneeuw is mij een doorn in het oog.

Net alsof je 's ochtends vroeg als eerste door een maagdelijk stuk poeder aan het skieën bent, en dan tot je consternatie twee snowboard-sporen ontwaart.

Toegegeven, een sneeuwvlinder is dan minder erg dan twee voetafdrukken met daarvoor een grote gele cirkel, maar toch.

Juist bij de snowflake heeft het geen pas, hoe goed afgewerkt ook. Het verneukt m’n zen.

Ik zie nu ook beter de lengte van de wijzers ten opzichte van de minute track en lume. Yup. Da’s erg mooi.

4 likes

Briljant geformuleerd :crazy_face:
Even checken of @DontEatYellowSnow het hiermee eens is.

3 likes

:rofl:

2 likes

Hoe beschrijf ik de power reserve indicator:

Once seen, can never be unseen!

En bedankt! :grinning:

2 likes

Dan begrijp ik je helemaal.
Zelf heb ik dit niet omdat voor mij juist de complexiteit van het uurwerk hetgeen is waar ik zo’n bewondering voor heb. Hoe ze dit voor mekaar krijgen… Die afwerking… enz.
Stel je voor: meer dan 400 onderdelen, 50 jewels, chronograaf met kolom wiel en vertical clutch (kan zo niet direct op de nederlandse benaming komen) en dat allemaal in zo’n klein kastje.

3 likes

Mooi verwoord en ik snap je ook wel. Het is alleen zo handig. Ik gebruik het ook om te kunnen afwisselen en zo meerdere horloges aan de gang te houden. Bij mechanische kan ik daarmee ook de totale afwijking op 0 houden, maar dat geldt voor een Spring Drive natuurlijk niet.

Ik vind het prachtig en heb daarom ook voor eentje gekozen met zo’n fraai verdiepte PR meter. Het was misschien ook mooi geweest er een echte volledige cirkel van te maken, zoals IWC dat doet bij de Portugieser of de Ingenieur, maar dan is het ook veel aanwezig dan nu.

:joy: Geweldig! Maar het beeld van een stuje geveegde sneeuw als PR dial vind ik dan wel weer mooi gevonden. Als dat het enige is…

Wat mij meer stoort aan de Spring Drives is dat ze zo lang nodig hebben om de datum te verstellen. Het zal wel de gangreserve goed doen vanwege de schaarste aan energie, die electromagnetische rem met circuitje erachter kost toch energie, maar het was wel mooi geweest als hij netjes ineens had versprongen.

2 likes

Volgens mij hebben de mechanische GS uurwerken dit ook. Want bij het nieuwe mechanische high beat uurwerk, noemen ze het instantaan verspringen van de datum als feature. Het is dus geen specifiek Spring Drive iets.

Maar zoiets vind ik een klein puntje. Ik stond laatst klaar om een mooie Zenith met El Primero high beat uurwerk te kopen. Tot ik er achter kwam dat het El Primero uurwerk de seconden niet hackt. Daar kan ik echt niet tegen, wat heb je nu aan een accuraat high beat uurwerk als je de seconden niet kunt hacken? Nee, dan is een langzaam verlopende datum maar een minimaal ongemak. Zolang er maar een snelverstelling op zit.

2 likes