Dat is ook erg irritant, en zeker meer storend dat de datum. Maar dat was het enige dat me na dik 2 maanden met de Snowflake als negatief te binnen schiet.
Wat het hacken betreft: mijn nieuwe Citizen NY0040 heeft dat ook niet, maar die is dan ook geen Hi-Beat en ook niet super nauwkeurig (al is +4s/dag best heel netjes). Raar hoor. Kan de El Primero chronograaf dat ook niet?
Nee, het schijnt dat geen enkele El Primero hackt. Maar ik ben tijdens het zoeken iets meer tegengekomen, en het schijnt ook dat veel uurwerken van de haute horologie niet hacken. Patek, Vacheron etc. hacken lang niet allemaal. Van een miyota uurwerk in mijn Invicta kan ik het wel hebben, maar niet van een serieus horloge. Gelukkig hacken Grand Seiko’s altijd (volgens mij).
Goed om in het achterhoofd te houden. Ik heb 2 ETA’s die hacken en daarom beschouwde ik het als een gegeven. Dat de NY0040 (Miyota 8303) niet hackt valt in de praktijk wel mee. Ik moet alleen wel de minutenwijzer goed uitgelijnd hebben tov de secondenwijzer, dan maar niet helemaal spot on gelijk zetten.
Klopt inderdaad. Mijn SBGR305 begint ook een uurtje voor middernacht.
4 over twaalf, zoals GS claimt, staat de datum dan ook wel goed.
Heel mooi!
SBGV207?
Dankjewel, jazeker!
Da’s dan ook een budget duikertje (met alle respect, ik heb zelf een SKX, Mini Turtle, Baby Tuna en Stargate) wat niet bepaald COSC pretendeert te zijn.
Zolang ze maar niet claimen COSC te doen of zo. Want accuratesse zonder hacking betekent natuurlijk helemaal niets.
Zo zien we maar weer: Iedere GS heeft zo z’n eigen voor- en nadelen.
Zeker een budget duiker, net als de SKX. Maar wilde om een horloge met zwemmen en buitenactiviteiten te gaan dragen (zonnebrand en leer, ) niet met een dure beginnen. Daar ben ik dan toch weer te zuinig op. Hiervoor deed ik horloges altijd steevast af. Bovendien had ik mijn budget er in februari voor 2020 al doorheen gefikt. Zo’n Citizen blijft nog even lekker onder de radar.
Bij mijn El Primero hou ik de kroon geforceerd tegen in de stand dat de minutenwijzer op tijd gezet kan worden om de secondenwijzer te stoppen/tegen te houden, vergt even wat oefening.
Dat kan toch nooit goed zijn zou je denken? Veroorzaak je dan ergens wrijving in het uurwerk zodat de secondewijzer stopt? Ik heb het wel meer gelezen dat deze methode een hack zou zijn, maar als het niet zo bedoeld is…
Dat is volgens mij de enige manier om de tijd op de seconde nauwkeurig te zetten. Als ik de juiste ruststand om de + op te heffen van dragen gedurende de dag, hoeft dit maar 2 keer per jaar.
Is het maar een gedacht van mij of is het “Grade 5” Titanium dat Grand Seiko gebruikt in oa. de Snowflake krasbestendiger dan bijvoorbeeld het 904L staal dat bijvoorbeeld Rolex gebruikt. Draag mijn Springdrives nu elke dag en het is echt speuren naar een krasje.
Dat kan ook komen door de “zelfhelende” eigenschappen van titanium
Volgens mij is het harder.
904L heeft een Vickers waarde van ongeveer 450, grade 5 titanium van 400.
De oxidatielaag echter, die zich vormt op titanium, is veel harder en eventuele beschadigingen die zich daar op vormen “helen” omdat er een nieuw oxidelaagje op vormt.
Hahahaha… Tegenover mij hoef je het bezitten van een Kamasu, Mako II, SKX, Mini Turtle, Casio Duro, NY00040 of iets dergelijks nooit te verdedigen hoor. Ook al ging je er golf mee spelen met HKH Maxima, in de blote bips, ik vind dat iedereen minstens één Japans duikertje moet hebben in geval van zombie apocalyps.
Ik heb het toch voor elkaar gekregen om de bezel lelijk te krassen. Ik weet niet wanneer het gebeurd is, maar ik vermoed dat ik ergens een stenen muur heb geschampt.
Dank voor het klaar en duidelijke antwoord, je leert nog elke dag bij…
Eens, ter vergelijking heeft het “standaard” en in veel horloges gebruikte 316L staal een Vickers hardheid van pakweg 200.
Dus zoals GS het ergens zelf etaleert, 2x harder dan staal en 6x lichter.