Ik heb de oude variant en vind hem nog geweldig. Alleen het ontbreken van een quickset datum is soms een kleine ergernis.
Ja echt schitterend
Heeft deze ook het systeem dat je de datum verstelt door de urenwijzer los te verzetten?
Dat wel, maar wanneer je bijvoorbeeld 15 dagen moet doordraaien blijft het lastig.
Fantastisch technologisch hoogstandje van GS. Men blijft daar innoveren…mooi om te zien. Maar of het iets is dat mij kan bekoren…ergens lijkt het mij niet te passen binnen GS. Nevermind de prijzen die daarvoor gaan worden gevraagd. Nah…ik houd het maar bij de ‘klassieke’ GS.
Dank voor het delen. Ik ben het ah lezen maar moet even bijspijkeren op de horlogische termen…
@diher81, ik stel zelfs voor dat we de originele topictitel pakken die @Tompj aanhaalt.
Het maakt mij namelijk niet uit van wie de GS is die besproken wordt, ik vind ze ook geinig als ze in de winkel liggen of om de pols van heren in het buitenland zitten.
Die Breitling is een klassiekertje. Zo vind ik het (totaal andere klasse van sport, maar toch) moeilijk om m’n Airman op te offeren omdat het een model is waarvan ik eigenlijk vind dat het in de verzameling moet blijven. Speelt zoiets bij jou ook? Want de Navitimer heeft een lange geschiedenis.
!!!
Wow. Dat zou voor mij een erg groot probleem zijn, eerlijk gezegd. Prachtig ding, hoor, verder.
Minder is meer.
Bovendien, waarom ze nog een tourbillon ontwikkelen is me een raadsel. We hebben die dingen al 50 jaar niet meer nodig in een polshorloge.
Ik kan hier een heel verhaal over typen maar in het belang van de rest zal ik het kort houden.
Ik heb er om precies dezelfde redenen moeite mee om hem op te offeren. Ik had destijds hetzelfde met mijn Airman maar die ging weg om de Navitimer te funden dus dat kon ik voor mezelf goed praten. In dit geval zou ik een (redelijk zeldzaam) stukje geschiedenis opofferen om iets moderns te kopen. Qua draagtijd zal dit het waard zijn maar mijn verzameling als geheel waardeer ik meer zoals het nu is.
Ai. Ik weet zo waar je het over hebt. Da’s pijnlijk om te lezen, want ik heb dezelfde gedachtenkronkel met betrekking tot een Spring Drive.
Mental note: Dan maar een jaar of anderhalf iedere maand wat opzij leggen en later een Spring Drive. Want ik weet dat als ik grote delen van de verzameling opoffer, ook al draag ik ze weinig, dat toch pijn gaat blijven doen.
Begraven in dat artikel zat een link naar een verhandeling over de nieuwe high-beat uurwerken die GS heeft ontworpen. Het is in maart geschreven, dus excuses als dit een nodeloze herhaling is:
Hebben ze nou een totaal nieuw echappement ontworpen? Jazeker hebben ze dat. Dat vind ik ergens interessanter dan de tourbillon-remontoire geschiedenis, omdat het over een productie-horloge gaat, en omdat het in praktische zin de deur opent naar dunnere GS horloges.
Mij valt ook de hele balansbrug op, die vind ik erg mooi. Ik waardeer zo’n balansbrug erg in mijn Nomos Neomatik, wat overigens ook een erg dun automatisch uurwerk is.
Tof. Dank voor het delen, zij het indirect.
Sparen is inderdaad ook een optie. Binnen een jaar kan ik hem er gewoon naast kopen maar of ik die zelfbeheersing heb weet ik niet.
Ik vond het wel leuk om dit jaar een constant veranderende verzameling te hebben maar nu heb ik gewoon een setje toppers die ik maar met moeite los kan laten
Oplossing: watchwinder, als je m niet standaard draagt.
Dank…een mooi stukje leesvoer. Al blijft het voor mij toch wel zeer technisch allemaal. Maar inderdaad nog meer mooie technologische ontwikkelingen bij GS.
Als je er een korte periode mee overbrugt wel, maar als ik een horloge langer niet draag dan staat hij gewoon stil hier. Slijtage is dan toch minder.
Ook de quartz GMT’s hebben geen datum quickset geloof ik. Dat is toch wel een groot minpunt om voor een GMT te kiezen vind ik.
De quartz GMT die ik gehad heb (SBGN009), had wel degelijk een datum quickset. Volgens mij hebben alle 9F quartzen dat.
Dat is dan een enorm voordeel boven een mechanische GMT. Aan de andere kant, wat maakt het uit op een quartz, want die staat toch nooit stil… GS heeft een probleem opgelost, dat geen probleem meer was!
Inderdaad een erg mooie ontwikkeling. Maar het gedweep over een dunner uurwerk heeft zich nog niet vertaald in dunnere horloges. Ja, de SLGH002 is prachtig, en inderdaad niet heel erg dik. Maar dun? Nee. Ik heb vandaag mijn Zenith ultra thin om, 8,3mm met een automatisch uurwerk met een power reserve van 50 uur, en een zichtachterkant. Dat is dun. Niet het dunste ooit, maar wel best dun zonder hele speciale maatregelen. En door de kastvorm draagt hij nog platter.
Zo dun zie ik Grand Seiko’s nog niet worden, ook niet met deze ietsje dunnere uurwerken.