Laat je Grand Seiko zien III

Record voor jou?

Prachtige foto trouwens :+1:

2 likes

Ha Paul…thx! :grinning: Ik denk idd aardig op weg vwb een record… :sunglasses:

4 likes

En het fotograferen gaat je ook steeds beter af! Het mag gezegd!

3 likes

Ik denk dat je refereert aan het Tanaka-design. Al is Takana een anagram waar ik me ook vanalles kan voorstellen!

Taro Tanaka was in de jaren ‘60 de eerste échte case designer die Seiko aanstelde. Hij ontwikkelde de zgn. Grammar of Design: vier op de slijpvormen van edelstenen gebaseerde vuistregels voor het ontwerp van kast en wijzerplaat. De ontwerpprincipes die Grand Seiko nu nog op de site heeft staan (en die je onlangs ook postte) incorporeren die vuistregels. Ze worden dus nog steeds toegepast, al is het niet altijd even stringent (zoals @koekoek ook al opmerkte). De Grammar of Design schreef de volgende zaken voor:

“ First, all surfaces and angles from the case, dial, hands, and indices had to be flat and geometrically perfect to best reflect light. Second, bezels were to be simple two-dimensional faceted curves. Third, no visual distortion was to be tolerated from any angle, and all cases and dials should be mirror-finished. Finally, all cases must be unique, with no more generic round case designs.”

De oorspronkelijke 44GS wordt gezien als het ‘eerste’ en meest iconische ontwerp dat op deze regels gebaseerd was.

Iconisch ‘Tanaka’ duo (62GS en 44GS uit 1967)

14 likes

Klopt inderdaad. Vandaar ook de aanname. Overigens inderdaad dank voor de correctie. Taro Tanaka was de naam.

Het vervelende met Grand Seiko, of het leuke natuurlijk, is dat je er steeds meer van gaat denken naarmate ze weer een bepaald ontwerp/design introduceren wat is gekoppeld aan bepaald event, stijl, berg, sneeuw, seizoen. :sweat_smile:

Zo vind ik het opvallend dat de SBGH273 de datum schijf niet wit is, maar zilver. Tsja, de verwijzing naar de heldere maan in de herfstnachten eind september… Ze denken erover na.

6 likes

Dank je Jaco…al moet ik wel bekennen dat de camera weer verder is naar iemand die er echt alles uit zal weten te halen (@Zulu :+1:). Was niet echt aan mij besteedt…op een paar leuke macro shots na. :blush: :man_shrugging:

Kortom foto’s maken doe ik weer eenvoudig point & shoot met de iPhone…en de laatste tijd een beetje opleuken mbv Snapseed (aangezien de foto’s wat saai uit de telefoon komen). Blijft beetje behelpen maar zo af en toe komt er iets leuks uit.

3 likes

15 likes

En nog maar een dagje

20 likes

Wow! Mooie foto zeg. De snowflake blijft me toch ook aantrekken :sob:.

2 likes

Ik begin al een beetje aan het apparaat te wennen. Helaas nog geen GS ermee gefotografeerd, staat op de to do lijst.

2 likes

Dat zou natuurlijk prachtig zijn… :+1:

1 like

Geen filter oid… Ik blijf weer verbaasd of de dynamiek van de wijzerplaat.

22 likes

Zo’n schilderijtje heb ik ook :slight_smile:

Maar is de jouwe een 62GS kast? Ik had het idee dat hij iets forser was dan de SBGA127 bijvoorbeeld? Ik heb die SBGA127 eens gepast, en toen kwam hij wat fijner op mij over dan deze kast? Of is het toch dezelfde?

1 like

Zelfde kastvorm. Brushing en gepolijste vlakken zijn wat verschillend. Staal vs titanium. Dat zie je ook bij de rest vd seasons reeks. In 2015 als Historic Collection geïntroduceerd samen met deze.

20 likes

De selfdater is me alsnog gelukt maar deze had ik toch echt ook moeten kopen destijds.

2 likes

Zoals Paul zegt.

Ik heb even foto’s vergeleken. Het lijkt dat het glas van de sbga127 een fractie hoger is.

Kan zijn dat het daardoor een vertekent beeld geeft? De kast van de 127 lijkt dan wellicht iets slanker.

Best slank. :smiley:

8 likes

Avond zonnetje…

21 likes

Strak! :ok_hand:

1 like

In de schaduw hier:

17 likes

Dank! Blijft een heerlijk ding! Al is jouw champagneplaat ook niet te versmaden!

1 like