Laat je Grand Seiko zien III

:+1:

Mijn bewondering is vooral gericht op de techniek van het spring drive uurwerk. Een mooie combi van mechanisch en quartz waarbij het beste van beiden resulteren in het technische hoogstandje (mbt punten 2 tm 4 die ik eerder noemde). Dat vind ik razend knap bedacht en uitgevoerd, en kan ik van genieten. Mooi om zoiets om de pols te hebbenā€¦

:joy:

5 likes

Deze is toch wat kritisch? Of belerend. Ergens sloeg ik blijkbaar de plank mis door te stellen dat SD boven quartz staat.
Maar verder geen probleem, was oprecht benieuwd waarom ā€˜upgradeā€™ als ā€˜grappigā€™ werd beschouwd. Wil namelijk niet een GS kopen van 5k+ met een uurwerk wat alleen door marketing opgeprijsd is. Niet dat ik zef denk dat dat enige reden is van meerprijs.

En mijn bewondering voor dat uurwerk is zeker niet minder!

Momenteel heb ik geen spring drive maar toen ik die wil had, had ik nooit en te nimmer het gevoel dat ik een quartz afdeed en ging upgraden naar mā€™n Spring Drive.

Vandaar mijn grappig. Wat mij betreft is het allebei perfectie maar op een compleet verschillende manier is daar invulling aan gegeven.

1 like

Zie mijn post hierboven. Zou het ook gewoon grappig (voor mij) kunnen zijn omdat ik dat totaal niet zo zie? :wink:

1 like

Volledig mee eens. En ik heb ook bewondering voor en geniet van beiden. Kortomā€¦Grand Seiko. :ok_hand:

2 likes

Ik snap je!

Ben erg benieuwd om een SD zelf te gaan ervaren.

:+1:t2:

2 likes

Mocht je eens in de buurt van Den Haag zijnā€¦:+1::coffee:

1 like

9f 25yearsā€¦

6 likes

Nog effe een plaatje van mijn zeer gewaardeerde 9F

15 likes

Ik vond spring drive wel een update van de 9f quartz. Ik heb een 9f, twee spring drives en twee vintage high beat 36.000.

De 9f quartz is prachtig, en is voor mij echt een volwaardig prachtig uurwerk. Ik merk dat ik andere quartzen echt een tandje minder vind. Dan lees ik van zoā€™n eta quartz dat die cosc voldoet. Right, de 9f kan op 5sec per jaar uitkomen!

Maar quartz blijft een ic, met quartz kristal en een stappenmotor. Met wat mooie dingen zoals dual pulse, anti backlash, instant date change etc op de 9f.

Spring drive echterā€¦ dat hele concept van de veer die het uurwerk aandrijft, en dan stroom genereert voor het ic dat getimed met een quartzkristal als referentie in de tri-synchro-regulator het uurwerk afremt zodat het exact op tijd loopt, dat is voor mij weer van een andere orde. Self powering. Met echt een minimale stroom, en een geheel analoge tijdsbeleving.

Dat is voor mij een upgrade. En geen marketing.

8 likes

Ja kijk, je zei ooit dat je die aan een collega verkocht had. Dus ik ging er vanuit dat die niet beschikbaar was. Staatie ineens in het blauwe deel! En nu alweer weg, gefeliciteerd met de verkoop!

2 likes

@daffie: om het goed te maken koop ik misschien ook wel een Springdrive okay?

Maar serieus: het is een bijzondere technologie met voordelen boven een automaat. Maar voor mij niet boven de automaat of handwinder.

2 likes

:grinning: no hard feelings Tom. :facepunch:

@amusicar verwoordt mooi de spring drive techniek die ik zo bewonder. Geen marketingā€¦gewoon een prachtig systeem.

Welke spring drive ga je voor? :wink:

1 like

Absoluut mooi onder woorden gebracht en ik ben het ook wel met je eens hoor.

Het is alleen een benadering die je natuurlijk wel ter discussie kunt stellen. Het is maar net wat je belangrijk vindt imho. Andere insteek: Meer gaan betalen voor minder accurate tijdsweergave is een upgrade?

En ik bedoel dit niet om een discussie op te starten of opnieuw op te starten.

1 like

Snowflake!

5 likes

Prima punt. Weinig tegen in te brengenā€¦absoluut gezien vwb accuratesse.

Enige minpuntje wat ik zie bij een quartz is de afhankelijkheid van een batterij.

@tompj lekker!:+1:

2 likes

Eensch, en daar staat een oliebeurtje voor een automaat tegenover.

1 like

Haā€¦dat is natuurlijk ook weer zo.

1 like

:grin: maar je wilt geen discussie starten??? Daar draait de hele horloge industrie op. Meer betalen voor minder accuratesse. Anders had iedereen wel een quartz of een gps horloge.

Maar ik vraag me serieus wel eens af waarom een spring drive meer afwijking heeft dan een quartz. Ik denk dat het met de feedbackloop te maken heeft. En het geheugen van het ic. Als het geheugen heel groot zou zijn, dan kan spring drive over een hele lange tijd reguleren tov het quartzkristal. Maar ik denk dat het geheugen beperkt is, en hij bv reguleert obv de afgelopen 99.999 trillingen ofzo.

Of het komt omdat de quartz in spring drive niet temperatuur gecompenseerd is, zoals de 9f wel is. Ik meen dat bij het nieuwe SD uurwerk gelezen te hebben dat die wel gecompenseerd is. Maar dan nog is het minder accuraat dan de 9f. Mijn 9r15 SD uurwerk heeff wel weer minder afwijking dan een standaard 9r65 vanwege een nauwkeuriger quartzkristal. Maar ook die wijkt meer af dan een 9fā€¦

2 likes

Eindelijk :))

1 like