Laat je Grand Seiko zien IV (Deel 1)

27 likes

27 likes

Ongeveer 80% van de 61 waren limited editions, dus je posting snijdt wel hout. Het aantal limited is absurd.

2 likes

En waarom is dat absurd?

Ik vind het vooral vervelend dat ze meestal niet te krijgen zijn maar ik vind persoonlijk het idee dat er bijna niemand met hetzelfde horloge loopt wel aantrekkelijk.

3 likes

50 limited editions uitbrengen in een jaar.
Vind ik een beetje raar.
Misschien vinden anderen dat niet.
Het is maar net hoe eenieder dat ziet.

1 like

Nee precies. Ik dus niet en waarom, vandaar mijn vraag waarom jij het wel raar vindt.

Ik vind dat raar omdat een limited edition een bepaalde exclusiviteit in zich zou moeten hebben, en daarmee als aanhaakproduct kan worden gebruikt om het hele merk vooruit te helpen. Dat principe ondergraven ze nu omdat er als er een limited is uitverkocht er altijd wel weer een nieuwe limited komt. Met als effect dat de begeerlijkheid per limited afneemt. En dat er zo niet aan merkbouw wordt gedaan, maar aan merkvervaging omdat er geen halo-products meer zijn om uit te lichten. Omdat er 50 halo-products zijn. Het is slechte marketing. Een halo-product draagt bij aan de basis. Bij Grand Seiko is er geen basis meer, en wordt het merk niet versterkt omdat er geen enkele urgentie uitgaat van het maar blijvende groeiende aantal limiteds. Er is altijd wel weer een volgende limited. De urgentie is weg.

Bij dat merk met de R hadden ze alleen een zwarte. Toen zijn ze ook een groene gaan maken. Boem! Maar niet Grand Seiko. Die maakt een rode, een groen, een lichtblauwe, een donkerblauwe, een jungle groene, een bamboegroene etc etc

Ik vind het best leuk dat ze het doen, lekker kleurig, maar slim is het niet.

5 likes

Ik vind dit een heel goede argumentatie. Alleen heb ik zelf een wat andere mening.
Voor mezelf telt maar 1 ding. Vind ik het horloge mooi genoeg om te kopen en past hij in mijn budget.
Persoonlijk maakt het mij dan niet uit of het een l.e. Is of niet.

Marketingtechnisch is het wellicht een ander verhaal maar daar heb ik niet zoveel verstand van. Maar als ik zie hoe het merk groeit dan hoeven we ons geen zorgen te maken.

3 likes

Ik vind het wel wat hebben.
“We maken een mooi product in een oplage van 1500 stuks. Daarna maken we weer iets anders.”

4 likes

Die kant snap ik helemaal en ben ik absoluut met eens. Zelfs met in het achterhoofd dat deze Japanners sowieso wel een andere marktbenadering hebben tov de meer Europese benadering.

Echter, als je kijkt hoe GS de eigen producten promoot met die renders die zo slecht zijn dat ik ze kan maken, dan lijkt die marketing kant toch beduidend minder belangrijk dan het merk met de grote R.

2 likes

Champagne met ragout. Omdat het kan.

18 likes

En dan is 1500 nog veel. Ze maken er genoeg van minder dan 100.

Ik hou ‘r van, minder van het feit dat ze altijd voor Azië zijn.

2 likes

Afhankelijk van met welke bril je kijkt is dit al dan niet positief. Hoe meer uitgaven, hoe groter de kans dat je een model vindt dat je echt mooi vindt. Dat vind ik eigenlijk vrij leuk + als ze dan op de tweedehands markt komen, zijn ze goedkoper.

Tenzij je het horloge koopt als investering, kan je hier toch niet erg veel op tegen hebben, neen?

Exact dit. Het wemelt van de typenummers, varianten en soms nauwelijks waarneembare verschillen. Kun je op promoveren. Leuke bijkomstigheid vind ik wel dat het niet verwordt tot een massaproduct. Keerzijde is dat je net denkt de collectie te kennen, popt er altijd wel weer een nieuw model op.

2 likes

Gelukkig onthoud ik referentienummers nogal makkelijk… :joy::joy:

Edit: ‘wemelen’ een woord dat meer credits zou moeten krijgen.

3 likes

Daar heb ik GS nog niet op betrapt.

GS is irrationeel, net zoals het leven. Laat het los en geniet.

5 likes

Gaan we filosofisch worden in 2021?

1 like

Klopt hoor, enigszins vierkant de bocht door geformuleerd. Maar ik heb toch lang naar een net te klein scherm moeten turen voor het uiterlijke verschil tussen de SBGW235 en SBGW231. Los van de band, viel mij nog niet mee :face_with_monocle:

3 likes

Terwijl die wijzer toch vrij blauw is…