Laat je Grand Seiko zien IV (Deel 1)

Je zou ook gewoon “ik heb momenteel geen vaste horloges met zichtbodem” kunnen zeggen. De “core collectie” is wanneer je een modehuis bent wat een vaste collectie heeft met daaromheen wisselende trends. :slight_smile:

Is het een sticker? :slight_smile:

Ach. Sommigen onder ons gaan verder dan een haarlijn. Maak je niet te sappel, het wordt er niet minder mooi om. :slight_smile:

Jazeker wel, als hij, en hier komt het, gefundeerd is.

Tendentieus geroeptoeter waarvan je zelf weet dat driekwart van het forum het er bewijselijk niet mee eens is is geen “Kritische noot”.

Als je in dit topic terug scrolt zul je zien dat veel liefhebbers hier kritische noten genoeg hebben neergepend. Sterker nog, ik had het vandaag nog over het feit dat ik die Spring Drive duiker met z’n rare puntmuts-wijzer zo lelijk vind, en niemand die er over is gevallen.

Want ja: C’est le ton qui fait la musique. :+1:

Dat mag. Absoluut. En als je het zo zegt zullen mensen het met je eens zijn. Inclusief ikzelf: Stoort me niet, was wel beter als het er niet zat, of op de manier die @amusicar illustreert. :+1: :+1:

Maar beginnen te zeiken over big boy prijzen, cost cutting en luiheid is in dit topic niet gewaardeerd. Omdat het evident geen reet met Grand Seiko’s ethos te maken heeft. :-1: :-1:

10 likes

Over haarlijntjes en krasjes gesproken. Ik ben echt extreem zuinig met de G.S. heb wel wat botte pech gehad overigens, dat terzijde. Hoe gaan jullie om met krasjes of haarlijnen e.d? Blijf het lastig vinden met horloges van 5k.

Ik vind de Zaratsu en de afwerking zo geweldig dat het na bijna 2 jaar eigenaarschap elke keer weer zéér doet als ik weer iets miniscuuls zie wat er bij is gekomen of als er ergens een keer een krasje bij heb gekregen. Alsof het perfectionisme net even wat minder is…

3 likes

Thanks @Fate_Amenable_To_Change voor je antwoord ben niet de enige:)

2 likes

De wereld is groter dan Rolex en Europa. Je komt voor mij bekrompen over en staat er niet voor open dat iets anders niet altijd beter of slechter is.

Dit somt wel op dat je weinig respect hebt voor andere denkwijzen en voorbij gaat aan al het werk wat er in gaat:

Maar welke idioot bedenkt dat bij de design afdeling?

Veel plezier in ieder geval! Maar misschien haal jij juist het plezier uit trollen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes


Kijk, als je zoiets mee hebt gemaakt zit je ook niet meer over een klein krasje te zeiken. :slight_smile: Bovenstaande laat ik repareren. Maar krassen zoals dit niet:

Wabi Sabi. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. De bovenstaande schakels zijn gewoon lelijk, maar harlijntjes of oppervlakkige littekentjes zijn voor mij geen negatief ding.

Ik zie m’n horloges graag zoals ik m’n vrouwen zie: Hard, donker en getekend door het leven. Oh. Wacht. :slight_smile:

3 likes

Dat zag ik pas toen ik mijn Snowflake een week had :joy:. Super gaaf!

Tussen al het geklets door toch wel tijd voor een plaatje van de voorkant:

Het blijft pijnlijk vind ik. Maar ik blijf mijn Snowflake gewoon vaak dragen. Wat heb je aan een horloge waar zoveel handwerk (eat that Rolex!), vakmanschap en perfectionisme in is gaan zitten als het zijn doel niet dient? Zoals dure auto’s moeten rijden moet je dit soort horloges gewoon voorzichtig dragen.

Ooit met mijn ML Pontos geprobeerd hem krasloos te houden. Dat bleek echt een kansloze missie, al was @Dik er blij mee.

4 likes

Wow. En kon er gewoon een nieuwe bezel op?

1 like

Dat heb ik al een paar keer genoemd, dus excuses voor de herhaling als je dit al eens gelezen hebt :pray::

Nieuwe bezel, batterij, pakkingen - combo is 180 Euro voor die SBGV245. Voor m’n SBGV239 is me een prijs van 140 Euro genoemd voor hetzelfde.

Oppervlakkige krassen kunnen ze bij Seiko Nederland wegpoetsen, daar zit een opgeleide Zaratsu-meneer, maar voor dit soort schades aan de kast moet ie naar Japan voor laser-welding en opnieuw polijsten.

Dat geintje gaat me all in dus 525 ballen kosten. Maar wederom: Nieuwe batterij, pakkingen zitten er bij in. :thinking:

7 likes

Daar ben ik het ook mee eens. Ik denk overigens niet dat het een sticker is, maar het effect is nogal een rommelig gezicht. Gelukkig kan het ook anders. En sommige LE modellen hebben ook prachtige rotors, er staan nog wel plaatjes iets eerder in het topic.
Ik kan me niet voorstellen dat een GS als de Snowflake teleur zou stellen als je die zou aanschaffen. Hij gaat hier voorlopig niet weg, en er zijn zelfs die ze weer terug gekocht hebben. Maar dat is ook binnen HF niet vreemd geloof ik. Succes met kiezen!

1 like

Precies.

Man man man… Beste Ralph, een mening is prima, maar wat onderbouwing en wat meer gericht je verdiepen in historie van een merk zou je sieren. Dan wordt het “iedereen heeft recht op mijn mening” denk ik wat meer, inderdaad een “volwassen méning”.

Je hebt een behoorlijk raar beeld, lijkt het, maar ik denk dat je zoals hierboven gezegd, iets meer moet verdiepen in perfectie en precisie. Los van een wat zinloos roeptoeteren over een cvaseback. Daar zijn de meningen over verdeeld, maar dat doet niets af aan kwaliteit, afwerkig en design. Dat zijn keuzes die een bepaald publiek aanspreken, maar ook vrij aan de designers. Als je dat anders wilt heb je twee opties.
a. je kiest niet voor een Grand Seiko, of en ander merk dat je niet aanstaat;
b. je solliciteert bij de design afdeling van Grand Seiko.

Hier moet ik echt om lachen en typeert alleen maar dat je serieus, je nog nooit hebt verdiept in Seiko in het algemeen of Grand Seiko in het bijzonder. Eén van de grootste manufacturen ter wereld… Die een exclusieve lijn volgen waarbij het ze niet interesseert of er veel of weinig van verkocht worden, maar waar hart en ziel in ligt. Japanse cultuur. Maar hun filosofie is anders, sterker nog, er zit een filosofie achter, wat bij heel veel merken niet het geval is.

Ja, er zijn Zwitserse merken die ook hun ding doen en fantastische uurwerken maken in fantastische horloges, maar dat zijn óók microbrands (die wellicht ooit groot waren). Zwitserse cultuur?

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat GS iets voor je is. Te klein in de markt, te eigenwijs, niet mainstream genoeg, te duur (afwerking op het niveau van VC voor de prijs van een R, heb ik eens een R. accountmanager horen zeggen). Maar vooral, iets wat meer filosofisch, nice, voor liefhebbers.

Dus dank voor je mening, maar wat @Fate_Amenable_To_Change zegt, het is ook de toon die de muziek maakt.

8 likes

In de doos laten liggen en mezelf verliezen in vintage Seiko :grimacing:. Desondanks geniet ik er elke dag van!

10 likes

Wat een verademing. Ik dacht dat ik alleen pb’s kon blokkeren. Ik kan het echt iedereen aanraden :stuck_out_tongue:

Kunnen we weer ontopic komen?

8 likes

Ik was voor de nieuwe bezel / lunette incl. pakkingen 235 euro kwijt voor de sbga373

3 likes

In de doos laten liggen kan ik dan echt weer niet aan.

Ik troost me enigzins in de gedachte dat er iemand in NL Zaratsu ploshing kan en het kan laten bijwerken. Ik blijf hem gewoon dragen en als ik het niet meer trek over jaar of 3 tot 5 dan laat ik hem weer is bijwerken.

4 likes

Dat valt me mee, als er iemand aan de andere kant van de wereld toch aardig wat tijd in moet stoppen.

2 likes

image

2 likes

Dat is mijn mening over de display caseback die volgeplakt is zodat je niks meer kunt zien. Een mening uit het niet Grand Seiko kamp wordt hier dus niet geaccepteerd?

Heus wel. Maar je gaat meteen zo lekker extreem.
Is nie zen nie

4 likes

Hmmm, volgens mij mis je dan wel de mooi glijdende secondewijzer.
Wel leuk om hem even een stukje op te winden, zodat je kan zien dat een springdrive dan eerst eventjes te snel loopt voordat de regeling wakker wordt.

2 likes

20 likes