I see what you did there.
Zo moet je het niet zien. Tijdens mijn horologische reis heb ik het geluk een aantal iconen in mijn collectie te hebben gehad en nog steeds in mijn collectie heb. Gaande weg de journey veranderen de eisen die je aan horloges stelt. Als ik een horloge van 6K list koop, dan heb ik daar bepaalde verwachtingen bij. Dat heeft niks met snobisme te maken, maar wel met de eisen die ik aan horloges stel. Ik vind de geschroefde banden op mijn Rolex, Tudor en Omega’s erg fijn en mooi. Het feit dat een Grand Seiko weer pins en collars zou hebben doet mij weer denken aan mijn eerdere Seiko’s en geeft mij niet het gevoel van luxe en verfijning dat ik zou willen voor dat bedrag…
Ik snap wel dat pin en collar niet cool is, maar zoals @fatc zegt: top systeem en je wilt geen schroeven in een titanium band hebben, geheid schade. Bij omega kunnen ze bv in staal al geen fatsoenlijke schroeven klussen… soms geldt functie boven vorm.
Kan iedereen hier ophouden het topic te vervuilen door niet-GS-inhoudelijk op @RLC te reageren svp? Hij vraagt iets, daar antwoord je op, of niet. Het topic is vandaag al de hele dag niet om aan te zien. Houd het positief kritisch svp.
Een perfect mechanisme om een band te construeren wordt niet ongeldig omdat het ook bij een horloge van 250 ballen wordt gebruikt.
Hier ben je dus in feite aan het zeggen dat je een goede titanium band in een uit elkaar flikkerende titanium band wilt veranderen omdat “je bij een horloge van 6K list” nu eenmaal “andere eisen stelt”.
Ik geloof dat dat de exacte definitie van snobistisch gedrag is. Ik ben echt exact het tegenovergestelde: Ik heb twee horloges, allebei high-end Japanse quartz, waar de fabrikanten (GS en Citizen) een geschroefde band hebben gemaakt, en ik heb innerlijk zo vaak gewenst dat ze die flauwekul achterwege hadden gelaten, omdat ik er niet gerust op ben.
Ik dacht na een middag werken 90+ leuke foto’s van GS te zien… Maar die kon ik in principe skippen…
Laten we concluderen dat GS niets voor jou is, want plaatjes op de glasbodem en -in geval van titanium - pin und collar. Time to say horological goodbye. Niet blijven hangen en elders verder op je horlogische queeste.
Als het bij titanium niet mogelijk is om schroeven te doen dan snap ik dat er gekozen is voor pins en collars. Maar dan had ik het horloge liever op staal gezien met een geschroefde band.
Dat geldt hetzelfde voor mij. Ik zou een horloge ook laten liggen vanwege plaatjes op de glasbodem en pins and collars in de band. Niet alle keuzes van elk merk liggen je wel en andere niet. Evenzo is het jammer dat GS vrijwel alleen maar grote duikhorloges maakt, en niet eens een 40mm versie van de mooie SBGA229.
Wensen en smaken verschillen. Ook bij Grand Seiko liefhebbers.
Vaak voor €4500,-/€4700,- al aan te komen. Daarbij wordt pin en collar gebruikt, wat minder kans op eruit draaien heeft zoals hij schroeven.
Weer een topic naar de haaien. Ik neem maar even een HF pauze.
Haha ik blijf spammen. Zo denkt men nog dat ik blij ben met mijn nieuwe aanwinst…
Ik zal al mijn (ex) GS-en even posten. Meer plaatjes!!
LEKKER WEER EVEN ZEN WORDEN!!!

Niet van balen. Dat heeft een hele goede reden. Ik heb hier een oude Seiko met schroefjes: niet meer los te krijgen. Een hele goede horlogemaker heeft het na een week en 2 dure schroevendraaiers etc opgegeven. Dus schroeven zijn ook niet zaligmakend. Bovendien, ff langs de GS dealer is altijd leuk mocht het nodig zijn.
3e foto erg fraai!
Dat is zeker een mooie!
Welke ref is dat?
Hmmm…
Even puur technisch gezien: De verwijderbare schakels hebben hier een buis waar een schroefje in valt. Haal het schroefje los en de buis komt er uit, da’s één lange pin.
Je bent hier dus niet in de schakels aan het schroeven, maar in een as. Die asjes kunnen uiteraard van staal zijn, ze kunnen ook van gehard titanium zijn. Ik weet niet waar die dingen van gemaakt zijn, maar linksom of rechtsom heeft Citizen het wel gedaan op een titanium horloge.
Helaas.