Laat je Grand Seiko zien IX

Ik had een paar weken terug nog een discussie op een event. Iemand bleef in discussie gaan toen ik zei dat ik mijn GS GMT liever draag dan mijn Explorer 2.

Dat is wel het leuke aan de horlogehobby (en forums gelijk deze). Eens je een hoop nieuwe merken ziet merk je soms toch dat er net dat extra te vinden valt bij andere merken.

3 likes

Prachtig!

1 like

Potdorie wat is deze mooi man! :smiling_face_with_three_hearts: :raised_hands:

1 like

zo’n eentje heb ik ook gehad, mijn enige GS automatic tot nu toe! :+1:

2 likes

Prachtig Jasper!
Back home :ok_hand:

1 like

31 likes

Dat is ie zeker! Niemend maakt een mooiere sunburst dan GS :sunglasses:

Waarom had je hem verkocht destijds? Of gewoon onrust?
Mijn enige minpunt ervan is het nogal reflectieve saffier. Maar ik kan ermee leven bij nader inzien :blush:

Heerlijke stukken hé die elegance kasten. Blijft 1 van mijn favorieten! Jouw sbgw mag er ook wel zijn, prachtfoto :ok_hand:

3 likes

onrust sowieso, maar inderdaad ook het saffier

1 like

Oe, fraai man!

1 like

Deze is prachtig! Wat is de dikte?

1 like

13,9mm, dus het is een dikkerdje. Het is wat mij betreft wel de enige kastvorm van GS die daar goed mee wegkomt :blush:

14 likes

Als ze deze wat dunner weten te krijgen is het wel echt een killer :ok_hand:

1 like

Hi , weet niet wat het is maar ben de laatste tijd erg met GS bezig…totaal anders dan waar ik mij doorgaans mee bezig houd. Jouw horloge en een groene GMT komen steeds vaker op mijn netvlies! Bevalt het, hoe ervaar jij get draagcomfort ? Moet een keer naar van Baal om te passen

2 likes

Cool! Ik denk met een goede reden want…

… deze GS - referentie SBGN005 - is misschien wel mijn favoriet. Vanwege de voor mij handige GMT complicatie, het high accuracy quartz uurwerk, de ingetogenheid, de fenomenale afwerking en…

… het onovertroffen draagcomfort. Ik heb een pols van ~17,5cm en 39mm diameter versus ~12mm hoogte is voor mij écht de sweetspot. Hier zit wel een kantekening bij: de stalen/titanium banden van GS hebben geen micro-adjust. Ik heb een voor mij perfecte fit middels de meegeleverde half-links maar ik ken ook mensen die er niet mee konden worden. Eerlijk: als ik 's zomers met 38 graden door Fukuoka of Nagasaki banjer zou ik er wel een half linkje tussen kunnen hebben. Voor nu opgelost door tussen juli en september gewoon niet meer naar de Oost te gaan :slightly_smiling_face:

Ik zou persoonlijk een nette gebruikte uit Japan over laten komen. Japanners zijn over het algemeen betrouwbaar, zuinig op hun spullen en de zwakke Yen doet de prijzen tegenwoordig een hoop goed, hoewel het voordeel wel iets verwatert door invoerrechten en BTW.

Lang verhaal kort: doen :muscle:

4 likes

BB Pro proporties :scream::scream:

Prachtig! :smile:

1 like

Dit is echt een geweldenaar :star_struck::star_struck:

1 like

Ik had hier nog even niet op gereageerd, bedenk ik me net.

Uitstekend! Ik heb zeer zorgvuldig nagedacht over de aanschaf. Ik verkocht de SBGA465 inderdaad omdat hij topzwaar was aan de pols, en de SBGA413 is 12,8mm dik t.o.v. de 12,3mm dik voor de SBGA465.

Het eerste wat ik overwoog is dat de Shunbun van high intensity titaan is, terwijl de Kirazuri van staal is. Die draagbeleving is sowieso een verschil van dag en nacht.

Daar komt bij dat de Kirazuri met klassieke banaan-kast een beetje dial-only overkomt, terwijl de 62GS kast van de Shunbun er voor zorgt dat het horloge anders oogt omdat de flanken aanwezig zijn. Dit is optisch bedrog, want de Shunbun heeft niet echt een bezel en dus ook een vrij grote wijzerplaat. Maar toch draagt hij aan de pols anders.

Hier even een foto van beide horloges:

Nee, want hier komt het boxed saffier om de hoek. De flanken van de kast houden rond 10, 10,5mm op, en dan komt het saffier er bovenop te liggen. Daardoor is het zwaartepunt laag, schuift een hemdsmouw er nog nipt overheen en oogt het geheel minder hoog dan de banaan-kast. Wederom een soort optisch bedrog, want een halve millimeter hoger dan de Kirazuri.

Wat ook helpt is dat de flank van de 62GS zich als soort afgeronde balk manifesteert.

Als de Shunbun er met een kirazuri dial was had ik die gekocht. Of de Kirazuri met een titanium kast. Voordelen van Kirazuri:

• Geprinte power reserve is subtieler en mooier
  • Tussen de indices geprinte minute-track is strakker en mooier
  • Patroon op de wijzerplaat is mooier
  • Horloge is contrastrijker en beter afleesbaar

Maar:

• Het roze is geweldig wisselend aanwezig en erg subtiel
  • De kastvorm en het boxed glas zijn fantastisch
  • Het gewicht van titaan is een zegen
  • Horloge zit als gegoten, is temperatuur-neutraal en schuift niet

Op het eind van de rit is de Shunbun de betere keuze voor mij. Maar ik zeg dat met pijn in het hart.

Eén ding heeft Grand Seiko hier wel verneukt: Ze hadden de gepolijste wijzers toe moeten passen, en niet de geborstelde.

20 likes

Dit is de 005 handwinder toch? Waanzinnig mooi :sunglasses:

1 like

Jazeker, de SBGW005. Dank :pray:

Goedemorgen,

Kan jij mij ook vertellen welke Grand Seiko dit is?

10 likes