Laat je Grand Seiko zien IX

Stuur je 'm voor een batterijwissel naar Seiko/Schiedam?

Ik slechts eens per twee wissels. De eerste keer altijd gewoon naar de bona fide horlogemaker van mijn lokale Seiko AD die een batterij en waterdichtheidstest doet. Indien test ok, dan gaat hij drie jaar later pas terug.

Etcetera…

Is dit een groundhog day onderwerp? Zou het een sticky moeten zijn? Of zelfs een eigen topic?

• Groundhog day
  • Geef het een sticky
  • Geef het een eigen topic
  • Koop iets zonder batterij!
0 stemmers
1 like

Onder het motto “ik heb een Tudor maar wil graag een GS” wat kost een officiële batterij wissel bij Seiko?

1 like

120 ballen, althans twee jaar geleden. Krijg je nieuwe pakkingen bij.

2 likes

:+1: Veel geld voor een batterijtje, maar te overzien.

1 like

Ik vind nieuwe pakkingen en WR test een significant deel van de waardepropositie.

6 likes

Bill Murray’s shining hour!

Waarom precies?

Mijn oprechte excuses dat je getuige hebt moeten zijn van een gesprek tussen een stel proleten over hun quartzprullen :wink: :smile:

Ik zie - los van kwaliteit en afwerking - architectonisch niet zoveel verschil tussen een GS HAQ en, laten we zeggen, een Timex van € 80,-. Doe batterijwissels daarom zelf, mede omdat de service interval van het uurwerk 50 jaar is.

Wel met voldoende goed gereedschap overigens - goeie kasthouder, 8-ball om de kast mee te openen, pegwood, degelijke plastic pincet, balgje om de boel stofvrij te maken, nieuwe OEM pakking en een Seiko S-916 siliconen-applicator voor het smeren van de pakking voordat 'ie op het dekseltje gaat.

Kosten: € 5,- voor het batterijtje, € 9,- voor de pakking bij de juwelier/Seiko-dealer hier in het dorp. Maar voor mij belangrijker: 10 minuten werk en hoef de deur niet uit voor weer ~drie jaar trouwe dienst.

8 likes

Neem het niet te zwaar op. Mooi dat je het zo zorgvuldig zelf kunt doen. Mijn groundhog day opmerking, topic of sticky is omdat deze vraag elke zoveel weken terugkomt, en het antwoord intussen wel duidelijk is.

• je doet het zelf
  • je gaat naar de lokale batterij boer
  • en eens in de 2 keer doe je het officieel en laat je de pakkingen vervangen
  • of je doet het altijd officieel

Allemaal prima.

2 likes

Ik zou het persoonlijk altijd door Seiko laten doen. Ik vind genoemde bedrag wel in verhouding tot de waarde van de horloges.

1 like

No worries :slightly_smiling_face: Het leven is cyclisch - na winter komt altijd de lente, iedere dag komt de zon weer op en met de regelmaat van de klok ga je op HF gebruikers krijgen die de search niet kunnen/willen vinden en vragen hoe lang een GS HAQ om de twee seconden tikt :wink: :slightly_smiling_face:

Dito. Overweging voor mij is dat ik het horloge niet weken kwijt wil zijn voor een klusje van vijf minuten én de zekerheid heb dat er niet ongevraagd een ‘light polish’ wordt uitgevoerd.

En - maar dat is persoonlijk - ik vind dat ik mijn horloges met meer geduld en aandacht behandel dan een ander :slightly_smiling_face: In het verleden gehannes gehad met S&C die sporen hebben achtergelaten bij een beurtje.

1 like

Belangrijk! Alhoewel de Seiko Boutique mij verzekerde dat ze op de aanvraag konden zetten dat er geen light polish moest worden uitgevoerd. Alleen zou de prijs van de beurt ook zonder light polish wel hetzelfde blijven.

1 like

Omdat hij nog in de garantie zit, laat ik het doen door Seiko. Anders zijn er hier op het forum wel zeer capabele horlogemakers te vinden die dat net zo goed of beter (want toch meer binding met de klant/tijd etc) kunnen.

1 like

Heerlijke bruine sunburst :sunglasses: :sunny:

23 likes

Met die titel doe je hem een beetje tekort. De SBGY003 is eerder de vader (of zelfs grootvader) van de SBGY027 - ook uit het referentienummer blijkt dat. Sterker nog, volgens mij is de SBGY003 de ‘OG’ en het eerste horloge in deze succesvolle, uitgebreide serie.

Toen ik in 2017 een Grand Seiko wilde kopen, had ik mijn zinnen gezet op de SBGA407 Skyflake. In Japan toen ook meerdere keren de SBGY003 gezien. Die heeft mijn mening toen niet veranderd, en de Skyflake is er gekomen. Met voortschrijdend inzicht denk ik dat ik nu voor de SBGY003 zou hebben gekozen. Erg mooi!

2 likes

Mijn nieuwe blauwe is mooi, maar die mis ik af en toe. Dat uurwerk en die sunburst zijn fantastisch.

Van deze SBGY serie vind ik deze SBGY003 en de SBGY027 van @illewoare behoorlijk op elkaar lijken. Qua patroon op de wijzerplaat. De andere versies zijn toch echt wel anders. Natuurlijk heb je gelijk en was de SBGY003 er eerder, en ik geloof de eerste met dit uurwerk. Volgens mij uitgebracht in 2029.

Maar evenzogoed…elk horloge uit deze serie is mooi.

En dat heb ik dus recent gedaan…

17 likes

Blijf mooi in zijn eenvoud😎

25 likes

Dit verveelt nooit

30 likes