Laat je Grand Seiko zien IX

De prijs is dan ook erg stevig. Laten we wel zijn… Het gaat om een driehander. Een handopwinder. Mooi uurwerk, zeker, maar het is een uitvoering in titanium met een driehander. Voor naar schatting 12.500 pietermannen. Op leer. Dat is bijna net zo kolderiek als de IWC Ingenieur voor 14.000, waarbij de IWC natuurlijk een inferieur uurwerk heeft wat van de plank is getrokken.

Ik heb een Santos voor de helft van die SLGW003 gekocht. Het uurwerk van Cartier is geen high-beat, maar wel erg plat met een automaat in een 8mm kasthoogte, en de bracelet die er bij zit is een kunstwerk.

De Shunbun heeft me ruim minder dan de heflt van die GS gekost. Je zou kunnen stellen dat ik wat geld aan een paar luxe horloges uit heb gegeven, maar voor bedragen richting de 10K of er boven deins ik heel, heel erg terug.

Als het dan echt zou moeten, op dit moment zou ik eerder 9.500 uitgeven aan een Credor Kuon GCLX999 dan 12.500 aan de GS die nieuw gepresenteerd werd.

Da’s met geïntegreerde band, da’s een nadeeltje, maar wel met handbeschilderde porseleinen wijzerplaat en erg mooi uurwerk. Met recht een poor man’s Eichi II.

Mijn punt is dus eigenlijk dat voor het geld van die nieuwe GS veel concurrentie in beeld komt, ook binnen de Grand Seiko en Credor wereld. Daarbuiten: Voor 12.500 kun je met een beetje zoeken en geduld een gouden Breguet 5157 met guilloche wijzerplaat kopen. Of bijvoorbeeld de gouden limited GS van @Amusicar in het blauwe.

Kijk. Ik denk dat @Glenn93 inderdaad over dat feit heen had gelezen. De instap Grand Seiko’s zijn ook niet goedkoop, maar in mijn optiek redelijk voor wat je krijgt, en in mijn ogen is er tot 5000 Euro niet veel concurrentie.

Ah! Je hebt 'm! Dat is mooi, gefeliciteerd!

Staat was prima, toch?

5 likes

Ja, zeker. Wat oppervlakkige wear and tear met name op de band. Kast zelf is, zover ik heb gezien bij zacht licht, in erg goede conditie. Nogmaals dank voor meekijken!

3 likes

Dat ging snel. De 37mm werkt niet voor me in combinatie met de champagne dial. Ik ben verliefd op de afwerking en ik snap waarom Grand Seiko de hoogmis van Japanse horlogerie is op basis van deze instapper maar hij gaat helaas weer verder…

1 like

Een leuke review. What would you rather own. Tim kiest uiteindelijk de Credor Eichi. Ik kan gaan proberen uit te leggen waarom, maar daarvoor kun je beter het laatste 1/3e deel van deze video kijken. ‘I am that kind of guy’ aldus hemzelf. Geen status, maar pure watchmaking.

4 likes

Ik vrees dat ik ook iets van de Micro Artist studio zou pakken. In dit geval vind ik de gesatineerde bruggen met het motief van de bloem, de bladeren en de stam fantastisch. Ik vind dat sowieso erg cool dat je op GS bruggen het verloop van de Shizukuishi rivier, mount Iwate of allebei kunt zien. Dat soort natuur thema’s, daar ga ik erg goed op.

Mensen zeggen vaak dat het hele “op natuur of micro-seizoenen geïnspireerde” marketing gelul is, maar ik geloof zeker en vast dat Japanners cultureel bezien gewoon zo naar de wereld kijken.

2 likes

Me too vooral de wijzerplaten zijn onovertroffen, alleen de stalen banden, onnodige tekst op de wijzerplaat (80 hours/ 5 days) en de soms iets te hoge prijzen houden me tegen om er echt voor te gaan

Dat heeft toch ook te maken met hun shinto geloof. Of kami, of een mix van kami+boeddisme=shinto. Met veel elementen uit de natuur.

Draag 'm eens een week, en ik mag lijen dat je het formaat gaat waarderen.

Maar goed, de één z’n verlies…

1 like

Aiii!
De rest in je doos is redelijk groot, zal wel de initiële shock factor zijn!

Gewoon goed zoeken en geduld hebben, en toeslaan wanneer het moet. Maar tegelijkertijd ook weer niet te snel willen zijn. Ik heb niet het idee dat ik bijzondere websites heb, maar wat ik wel doe is dat als ik iets wil, dat ik dan goed zoek, en veel zeker wekelijks bijhoud. Zo bijvoorbeeld:

• chrono natuurlijk, maar je moet er beter op zoeken dan je denkt, want ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe hij zijn zoekopdrachten vervult, zo heb je de velden:
    – titel, merk, model, referentienummer
  • en de info die je zoekt, bijvoorbeeld een typenummer, kan voor een horloge zowel in titel als model als referentienummer staan, en niet alles geeft zoekresultaat

En verder heb ik horloges gezocht via:

Als je op chrono bijvoorbeeld zoekt op SBGW252, dan krijg je vier te zien, waarvan deze eerste de mijne is, en de tweede die ik als voorbeeld geef uit de VS komt. Maar kijk naar de detailbeschrijving van beide, en zie dan dat bij die tweede SBGW252 helemaal niet in de details staat, maar wel weer rechtsboven in een subtitel. En als je bij de mijne bij details op SBGW252 achter “referentie” klikt, dan krijg je die uit de VS bijvoorbeeld niet te zien. Sommige horloges staan daardoor wel op Chrono, maar zijn erg slecht te vinden, of alleen bij toeval, door bijvoorbeeld op merk te zoeken, dan op prijs te selecteren en dan maar gewoon alles door te lopen.

En zoek je op “credor eichi”, dan krijg je slechts 1 blauwe te zien. Zoek je op GBLT999, dan krijg je 4 witte te zien met als merk Seiko en als model Credor. Soms is het echt lastig zoeken.

Wat ik meestal doe is op merk zoeken en dan sorteren van hoog naar laag geprijsd. Dan heb je niet alle zooi van 250 euro, en doorloop je de lijst gewoon van duur naar betaalbaar, en dan kom je meestal alles wel tegen.

7 likes

Volgens mij is deze wijzerplaat met ‘pad printing’ tot stand gekomen. Voor het handwerk moet je aan de Eichi.

Ik vind die Kuon ook een tof ding.

1 like

Zo, lieve GS vrienden. I am back. :smiley:

Gewoon een 2e daily en vanwege het feit dat dit de enige modellen met vol lume zijn, “maar” een quartzje. Ik moet alleen de band nog even op maat maken.

Verder is het model een oude bekende voor mij. Ik heb de SBGN009 en 005 inmiddels ook gehad. :wink:

@illewoare heeft destijds zijn eerst GS gescoord door mijn blauwe SBGN over te nemen.

De SBGN’s zijn volgens mij nu uit productie, dus deze gaat zeldzamer worden.

25 likes

De 005 etc. Zijn inderdaad uit productie, de 029 etc. Nog niet, heel fijn horloge!

14 likes

Nu mag ik hem als NA presenteren, tadaa:

Tophorloge in de goede maat. 37mm op 17cm pols. Die dial, mmmm, lekker :+1:.

47 likes

Jep ik heb er inderdaad totaal overheen gelezen (dom van mij).
Ik begrijp wel wat je wil zeggen hoor dat het inderdaad fors is voor die bedragen.
Ik dacht (door er overheen te lezen) dat het ging om de GS dat ik wil van 3.5k, daarom dat ik de uitspraak wat vreemd vond :slightly_smiling_face:.
Maar nu ben ik (eindelijk) mee hoor :wink:

SBGN027 er uit SGBY027 er in. Grappig wat één lettertje een ander horloge maakt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Leuk detail zag ik bij thuiskomst; van de 100 die zijn gemaakt is de mijne nummer 2

39 likes

Heel tof! Dit verdient wel een uitgebreide NA natuurlijk

1 like

Fijn dat ie zo goed bevalt! Heeft m’n conversatie in steenkolen Duits met de originele eigenaar van Uhrforum in ieder geval weer een blije GS bezitter op dit forum tot gevolg.

Het was niet enkel de maat, rock m’n 36 mm Meistersinger met geen enkel probleem. Misschien had ik ‘m een kans op leer moeten geven maar het is prima zo. Er komt hier ooit nog een GS, alleen niet deze.

3 likes

Das een bijzondere! Heel fraai :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd! Mooi horloge.

Kwarts is ondergewaardeerd (onder horlogefanaten) . Niks mis mee.

En ook van harte! Eigenlijk is dit alles wat je nodig hebt.

Ongelofelijk mooi. Ook jij van harte! Het gaat goed met de NA’s hier.

Nu weet ik denk ik welke dit is. Stond best lang te koop dacht ik? Had misschien iets te maken met zeer matige foto’s :sweat_smile:

4 likes