Balans is geen kwestie van mening. Je vindt het gewoon wel of niet mooi. Doe niet of de voorkeur van een ander minder is door het te diskwalificeren met een onterechte verwijzing naar een objectief criterium.
Gefeliciteerd met de overwinning van Oranje en welterusten.
Gesproken als een vrij typische Westerse ontwerper.
Ten eerste is goed grafisch ontwerp in mijn optiek hetzij mooi, hetzij treffend, en op een goeie dag allebei, maar balans is voor mij niet per se een prioriteit. Ten tweede zijn balans en harmonie niet per se hetzelfde, en tot slot ken ik ontwerpen waar zo vakkundig alle spanning uit gebalanceerd is dat ze zo dood als een pier zijn.
Wie dem auch sei, ontwerp is per definitie een subjectief en cultureel beïnvloed veld. Zelfs functioneel ontwerp wordt per cultuur anders beleefd. Soms vraag ik me wel eens af of objectief denken überhaupt wel bestaat.
Overigens is argumentum ab auctoritate voor mij geen plausibele reden om mijn denkwijze bij te stellen.
De keuze van Grand Seiko om over te gaan naar een single logo heeft trouwens niets met ontwerp te maken. Dit was een puur marketing technische beslissing om het merk naar een hoger niveau te tillen. Dit is hun ondertussen ook aardig gelukt.
Persoonlijk heb ik ook voorkeur voor de double logo’s.
Wat mij betreft is het GS al voldoende, gooi Grand Seiko op de achterkant, net als bij auto’s zeg maar. Ik weet wel wat ik gekocht hebt en dat het in Japan gemaakt is…
En iedereen die het mij vraagt (geen hond) wil ik het vertellen ook.
De grootste bron van door mij waargenomen (lees: zoals ik het beleef) onbalans zijn bij veel modellen het datumvenster op 3 uur en bij de meeste spring drives de gangreservemeter in het derde kwartier. Bij mijn “grail” (de SBGY007) hebben ze die datum gelukkig achterwege gelaten en is de gangreservemeter verhuisd naar de achterzijde. Wat bij dat model resteert is inderdaad discussie over de plaats en omvang van het logo. En ja, ook in mijn ogen zou dat iets lager mogen. Kan de tekst “spring drive” dan meteen van de wijzerplaat worden verwijderd? Achterop mijn Volvo staat ook geen “petrol 5-cylinder 5-speed manual” (wat overigens voor mij de optimale combinatie is).
Wat mij betreft hadden ze beter Grand Seiko voluit bovenaan moeten laten staan, eigenlijk precies op de plek waar het nu staat. En dan het GS “logo” naar onderen.
Sinds ik wat meer horloges in de categorie 37/38mm heb (bijv. Kurono Toki, Grand Seiko SBGW295), vind ik het lastig om de grotere weer om te doen. Andersom voelt het vaak als een opluchting.
Wees vooral nieuwsgierig, maar weet waar je aan begint
En dan v.w.b. single logo of double logo… Deze discussie is al zó vaak gevoerd. Het is simpelweg een kwestie van smaak (en, voor sommigen, wellicht wat nostalgie). Laten we proberen om niet te verzanden in een zogenaamd objectieve welles/nietes discussie. Claimen dat jouw eigen subjectieve mening beter is dan die van een ander, op basis van een opleiding of wat dan ook, kan nogal pedant overkomen.