Laat je Grand Seiko zien IX

Jij hebt meer ervaring met de titanium duikers, dus ik geef jouw oordeel het voordeel van de twijfel dan :wink:

1 like

Het grijze gedeelte aan de onderkant van de clasp heeft dezelde kleur als de band zelf.
Het wittere in het midden (wat ook tegen de grain is geschuurd :man_facepalming:t2:) voelt anders aan.
De enige manier waarop ik het kan beschrijven is alsof er een coating vanaf is gehaald.

Ik heb de pen en pads besteld. Zal een update plaatsen hier.

Ik twijfel ook om de clasp te vervangen door een nieuwe (kosten niet het einde van de wereld), maar ik weet ook van mezelf dat de deskdive plekjes er toch komen.

2 likes

Anders ik wel.

Ik ben al voor gezwicht voor een lekkere kwarts met 5 sec per jaar. Eigenlijk maakt mij het binnenwerk steeds minder uit. Het moet degelijk zijn en enigsinds passen bij de buitenkant. Daar kijk ik naar en geeft mjj het gevoel van kwaliteitsbeleving. Dus als ik voor €500 minder minder nauwkeurigheid zou hebben gekregen, zeg 25 seconden per jaar, dan was dat makkelijk geld. Wel belangrijk dat de secondewijzer mooi tikt. Maar ach het is een package deal.

Het is nog nu even wachten tot het pakketje geleverd wordt en dan de band op maat maken.

Daarna gaat de sbga373 in de verkoop.

Verder uitdunnen.
En dan rustig een mooi moment bedenken voor de Sbga415 winter taisetsu.

Plaatje voor de sfeer:

14 likes

Dat zou mijn keuze zijn. GS afwerking ga je echt niet terugbrengen met een glasvezel pen en een schuurspons.

Ik was er ook heilig van overtuigd dat GS geen coatings aanbrengt op kast en band, maar die oxidelaag zou binnen 24 uur weer zo dik moeten zijn dat dit beeld niet kan kloppen.
Vettigheid kan het oxidatieproces vertragen, dus je kan nog proberen hem met wat afwasmiddel te wassen. Als het er dan morgen nog steeds zo uit ziet, gaat de oxidelaag niet helpen.

1 like

Is 48 uur geleden gebeurd en er is niks veranderd.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de band en clasp intern uitbesteed zijn binnen de Seiko groep en dat GS zich voornamelijk met de head only bezig houdt.

Zoals ik al zei is de clasp een standaard Seiko clasp met GS logo. Wat eigenlijk jammer is gezien het horloge een heel andere klasse is. Daar kunnen ze zeker nog stappen maken.

Ik moet wel zeggen dat het hele gebeuren echt nit picking is, want voor de rest is het een geweldig horloge en die plekken op de clasp hebben al mijn andere horloges ook.
Ik weet niet waar ik naar moet staren, de spring drive of plaat. :heart_eyes:

1 like

Dat vermoeden heb ik ook.
Op mijn SBGA403 zat dezelfde clasp als op de MM300 modellen. Een blikkerige, lompe clasp die ik zelfs niet vind kunnen op een MM300 (qua prijsklasse).

1 like

Wat was dat een prachtig ding zeg. Een van de mooiste kasten die GS maakt (imo).

1 like

Dat vermoeden heb ik ook.
Op mijn SBGA403 zat dezelfde clasp als op de MM300 modellen. Een blikkerige, lompe clasp die ik zelfs niet vind kunnen op een MM300 (qua prijsklasse).

Hou t blauwe dan maar in de gaten :innocent:

Ja, daar denk ik nog wel eens aan. Had hem toch iets langer de kans moeten geven

2 likes

Wat is het refnummer van die GS? Is het een SLGA015 met deze sluiting?

Bij mijn weten zit daar geen coating op, maar zijn zowel band als kast van SHIT gemaakt. Seiko’s High Intensity Titanium. De mijne ziet er vooralsnog zo uit:

Ik zou het als vreemd ervaren dat ze er stiekem een coating op hebben gezet zonder dat ergens te melden op de spec pagina van GS. Ik zou die foto doorsturen aan Seiko Nederland en verifiëren wat dat zou kunnen zijn. Vraag dan en passant ook even of wij het hier met z’n allen bij het rechte eind hebben, alsjeblieft… :slight_smile:

5 likes

Klopt helemaal.

Goed idee. Ga morgen zoeken naar contactgegevens.

:rofl: hebben ze niet over nagedacht bij GS

1 like

Ik denk dat zij het HIT noemen. Dat is wat lafjes, en SHIT is natuurlijk veel grappiger, dat spreekt voor zich.

1 like

De foto die ik te zien kreeg liet dit helemaal niet zo duidelijk overkomen als op jouw foto’s.

Je zegt zelf dat de vorige eigenaar er wat aan zitten klooien heeft. Polijsten en dan nog tegen de grain in? Tja, dan lijkt het me logisch dat er optisch verschil ontstaat.

Ik denk dat de beste optie de volgende is (omdat je de deskdives toch niet zo erg vind, begrijp ik) om enkel de clasp opnieuw te laten opmaken, op de correcte manier welteverstaan.

2 likes

Op deze foto zien de krassen er wel afgerond uit, alsof er inderdaad al wel op gepoetst is. Ik laat krasjes liever zitten. Liever scherpe krasjes dan geprobeerd weg te poetsen.

2 likes

Dat is ook een optie die ik aan het bekijken ben.

1 like

Even on topic

25 likes

Ik negeer het feit dat het blauw geïnspireerd is door Japanse sneeuwvlaktes en houd mezelf voor dat de inspiratie prachtige blauwe luchten in zomers Nederland zijn om te compenseren voor de grijze dagen van de afgelopen tijd :wink: :slightly_smiling_face:

34 likes

S c h i t t e r e n d horloge!

Zoals gebruikelijk onthuld de wijzerplaat haar geheimen alleen onder welbepaalde lichtinval.

17 likes

Mag Grand Quartz ook hier?

September 1977.

11 likes