Laat je Grand Seiko zien IX

Ah… Kijk. OK. Damage control, zoals men wel zegt. Dat begrijp ik.

1 like

De SBGP017 verbaast mij elke keer wanneer ik hem draag. De wijzeplaat gaat van zilver naar lichtblauw naar licht paars.
Het blauwe GS logo en de blauwe wijzer maken het plaatje compleet.
Wil je mechanisch ga dan voor een springdrive een winter of een shunbun.
De blauwe plaat in de 62 GS kast zou het summum zijn.
:sunglasses:

Denk dat een goede samenvatting is inderdaad… Het lastige hiervan is dat er enkele horloges zijn waarvan er zeker een soort van spijt is dat ze zijn vertrokken. Gelijktijdig merk ik ook wel dat je hierdoor echt wel beter gaat begrijpen wat bij je past. Horloges waarvan je had verwacht dat ze zouden plakken zijn vertrokken zonder daar echt gemis van te hebben.

Ik heb daar nog eens over nagedacht, gegeven onze discussie:

Je hebt met de SBGP017 een 44GS kast, die duurder is, en een gouden ster op de wijzerplaat, dus 5 seconden per jaar accuratesse. Tel daarbij op de wijzerplaat zoals die ook op de Shunbun te vinden is, qua patroon, en dus zeer dynamisch gaat zijn, en je hebt werkelijk een geweldig horloge in huis wat plat gaat dragen.

Als je dan datzelfde geld aan een mechanische GS gaat verspijkeren kom je in de simpelste SBGW terecht (wat ik ook prachtig vind, maar op een andere manier) of in de tweedehands instap-automaten. Die laatsten zijn dik, hebben geen bijster inspirerende kastvorm, en in dat prijssegment ook niet vaak een geïnspireerde wijzerplaat.

De eersvolgende die ik na 4000 pietermannen zou overwegen (los van de SBGW serie) is se SBGA465, eerlijk gezegd. Die zou voor een OK prijs te leveren moeten zijn. Dan zou ik eerder openstaan voor een instap Spring Drive met mooie plaat.

3 likes

Klopt inderdaad. Ik ben normaal geen fan van titanium, maar deze heeft een heerlijk “polsgevoel” en het titanium plakt niet door de coating die erop zit.
Enig punt van kritiek is de band. In deze klasse had ik op zijn minst de toleranties van een Rolexband verwacht, maar de afwerking, uurwerk en natuurlijk de plaat maken veel goed.

1 like

Ja, daar kan weinig tegenop. Hoe die endlinks zo strak in de kast passen is echt ongezien. Maar goed, ik vind de GS banden ook wel kwalitatief in orde en comfortabel, dus het kan ermee door.

Ik vind die Rolex sluitingen op hun beurt ook niet van de mooiste eerlijk gezegd. Geef mij maar een GS sluiting dan :blush:

3 likes

Hierover ben je verkeerd ingelicht. Grand Seiko gebruikt nooit een coating. Niet op staal en ook niet op titanium. Wellicht verwar je met “diashield” op sommige Seiko’s.

The hardness of High-Intensity Titanium is much higher than that of pure titanium, and Brilliant Hard Titanium is around four times harder than stainless steel. Because Grand Seiko’s titanium is so hard wearing, there is no need for the use of any surface coatings, which can diminish the brilliance of the metal. Using a coating can also limit one’s ability to refinish their watch in the future.

6 likes

FTFY :smile:

3 likes

Dit artikel gaat voornamelijk om de kast.
De band is volgens mij wel gecoat. Wat ik trouwens niet erg vind.

Nee hoor, GS gebruikt geen coating. Ik ben wel benieuwd waarom je dat überhaupt denkt.

1 like

Omdat dit de clasp is. Er zit een wat diepere kras in die de vorige eigenaar geprobeerd heeft te polijsten. Daarmee zie je duidelijk een kleurverschil en het lichtere gedeelte voelt ook anders aan dan het donkere. Vandaar mijn vermoede dat er een coating op zit.

Het kan ook zo zijn dat de clasp uit een “run of the mill” productie komt met het GS logo erop. Want dit is precies dezelfde clasp die op bijv een Marine Master zit.

1 like

Waanzinnig

Wat is de l2l ?

1 like

Diameter 43.8mm
Lug-to-lug 51.5mm
Thickness 13.8mm

1 like

Die sluiting valt me eerlijk gezegd wat tegen voor een E9. Als je kijkt hoe mooi de sluiting is op de “night birch”:

Zou die niet passen op je diver? Ik dacht dat deze 20mm breed is, dus wie weet komt het overeen.
Hoe het zit met coatings specifiek op de banden durf ik niet zeggen.

6 likes

15 likes

Daar doelde ik ook op met.

Het is dezelfde sluiting als op alle andere GS duikers.
Geen slechte sluiting, maar wel een beetje klunky en inderdaad…

Een andere sluiting past helaas niet. De taper is 18mm en zijn aan beide straight links.
Daarnaast is het weer niet origineel.

Sluiting terzijde is het een geweldig horloge. Zeker de moeite waard om te gaan passen :wink:

1 like

Fantastisch horloge

Maar toch wat te fors voor mij helaas

2 likes

Dat is denk ik is geen coating die eraf gepoetst is. Dat is denk ik een dun laag titaniumoxide. Dat komt terug, en dat vormt zich op het titanium. Dat maakt ook dat titanium ‘zelfhelend’ is. Kleine krasjes verdwijnen schijnt het na lange tijd omdat zich een nieuw laagje titaniumoxide vormt.

Zie van wikipedia:

1 like

Titaniumoxide ontstaat vrijwel onmiddellijk, dus ik denk niet dat dit hier het verschil in kleur verklaart. Verder ga ik ook niet teveel speculeren, maar ik kan me wel voorstellen dat er verschillende materialen gebruikt worden voor de kast en band of sluiting.

1 like

Bij mijn SBGA231 was de tint tussen band en sluiting hetzelfde. De kast was meer gepolijst, dus moeilijk te vergelijken.

Toch denk ik dat het met de oxidelaag te maken heeft, misschien heeft die zich anders gevormd door te hard poetsen, en moet je de brushing opnieuw maken met zo’n fiberglass pen:

https://wristwatchreview.co.uk/how-do-i-fix-a-scratch-on-a-titanium-watch

2 likes