Deze zijn wel erg geslaagd zeg… Een nieuw GS trio voor Watches of Switzerland in de VS en het VK. Groen en paars zijn 125LE. Ondanks dat de kleur van de kast en band anders doet vermoeden, zullen dit denk ik stalen horloges zijn (op basis van 62GS + hi beat historie en gepolijste delen van de kast).
Is het 1 april?
Je laat ons een beetje gissen, maar ik vermoed dat je het over de combinatie Grand Seiko, Watches of Switzerland, en deze LEs hebt?
Terwijl GS net als veel andere merken meer naar een netwerk van eigen winkels toewerkt, ten nadele van ADs, zijn er echt nog wel veel ADs die GS verkopen - zeker in Japan maar ook daarbuiten. Deze LEs lijken te bevestigen dat de relatie met Watches of Switzerland (in ieder geval voorlopig) in stand wordt gehouden. Dat de naam van betreffende retailer ‘niet helemaal’ aansluit bij Grand Seiko, is natuurlijk vreemd maar ook geen nieuws.
Zwart en groen zijn wel gaaf, paars is het voor mij niet echt. Leuk en lekker afwijkend iig.
Wow
Alle drie prachtig mooi, voor mij de paarse graag
Maar wel, de inspiratie komt van de nachtelijke hemel ergens in Japan.
Dan hadden ze deze drie toch van lume kunnen voorzien vind ik. Die wil je in de nacht toch ook kunnen lezen.
Ook in het blauwe :
Niet in het blauwe, mijn vintage 44GS, dé klassieker:
Wat deze vintage een ander gevoel geeft dan moderne pseudo 44GS is dat de minutenstreepjes buiten de 5min indices liggen ipv er tussen, en de rechte lugeinden.
Als deze discussie eerder is gevoerd bied ik mijn verontschuldigingen aan voor deze post.
Mijn Grand Seiko SBGA211 Spring Drive “Snowflake” is volgens de fabrikant toe aan een servicebeurt: “We recommend that you have your watch checked and overhauled periodically. Optimally, this should be done every three to four years.” (gevonden op https://www.grand-seiko.com/in-en/support). Dat brengt me bij de volgende enquete over service-beurten voor GS horloges niet ouder dan een jaar of tien.
- Ik houd me aan het aanbevolen interval van 3 à 4 jaar.
- Ik hanteer een wat langere periode van 5 à 7 jaar.
- Ik wacht tot mijn GS kuren vertoont en bied hem pas dan aan voor onderhoud.
- Mijn GS is of blijft kort in de verzameling, dus aan service-beurten kom ik niet toe.
Achtergrond van de genoemde termijn van 5 à 7 jaar: dat schijnt de levensduur van de olie te zijn, onafhankelijk van de draagtijd. Als de olie verdroogt ontstaat er naar verluidt overmatige slijtage of zelfs schade.
- Ik laat servicebeurten uitvoeren door GS.
- Ik laat servicebeurten uitvoeren door een ander bedrijf.
- Ik voer servicebeurten zelf uit.
Bedankt voor jullie feedback.
Het zou leuk zijn om een moderne interpretatie hiervan te zien. Naar mijn weten is die er nog niet?
Ik denk dat ik een jaar of 2-3 mijn gs heb aangeboden bij een gs store voor service, de medewerker vroeg mij wat het probleem was. Er was geen probleem alleen kende ik de service history niet dus wilde ik hem laten servicen, na overleg met de eigenaar kreeg ik mijn horloge terug met de melding dat er pas onderhoud nodig is als er een probleem is geconstateerd, eerder was louter geld weggooien, heb het advies maar aangenomen en de gs werkt nog steeds super nauwkeurig.
Plaatje voor de sfeer
Mooie GS , wat kost een service beurt eigenlijk zonder iets te vervangen?
Voor een handopwinder kreeg ik laatst een prijsopgave van ongeveer 560 euro.
Toen was het 550, gezien een handwinder nu al duurder is weet ik het niet meer
Nee die is er niet. Alleen de SBGW047 is een heruitgave van de originele 44GS. Maar de originele 44GS is dunner.
Terug op kantoor met de sbgt015.
Goed gedragen exemplaar, maar geen grote deuken/krassen. Enkel geen spiegeltje meer door de micro krasjes. Moet zeggen dat dit toch wel echt een lekker horloge is die ongelofelijk prettig draagt, ondanks het ontbreken van een fijn afstelling in de band. Bizar dat die al 20 jaar oud is.
Misschien Kamiel of James eens vragen voor een poetsbeurt je van kast/band. Twijfel, want al die krasjes zijn ergens ook lekker zorgeloos en het blijft een 20 jaar oude quartz…
Owja, even mijn aandeel omtrent de service vragen; mechanische aandrijving (dus ook springdrive) zou ik zeer zeker tijdig servicen. Handwinder/automaat waarschijnlijk zelf en sowieso niet eerder dan 5 jaar indien er geen problemen zijn. Quartz gewoon bij batterij vervangen ook de pakkingen even meepakken. Meer niet als de weerstand klopt bij uitlezen.
Een springdrive heb ik 0 ervaring mee, maar ik zou niet wachten op mankementen. Dit doe je bij een auto toch ook niet?
Stel je voor… je gaat met je tweedehands wagen naar de dealer en de dealer raad je vervolgens aan om geen onderhoudsbeurt uit te voeren, totdat je distributieriem springt en je kleppen naar de gedver gemept zijn. Want onderhoud is geld weggooien…
Raar advies. Ik zou dan denken dat die dealer mij liever over twee jaar een nieuwe wagen verkoopt. Maar misschien ben ik wel te wantrouwend en is het gewoon een heel eerlijk advies van GS met bijkomend een enorm vertrouwen in hun product. Tja…
Ik vind van wel. Er zijn artikelen op internet te vinden die de hele modellenreeks tussen 1970 en 1988 door nemen, en in mijn optiek is grand quartz in feite gewoon de tweede golf grand seiko’s. Tussen 88 en 2017 had je dan double logo’s van de derde golf, en nu zijn we aan de vierde iteratie van het merk toe.
Met dien verstande dat Spring Drive geen botsingen kent, in het uurwerk. De kleppen bestaan niet meer, en zijn vervangen door een elektromotor waar in mijn optiek veel, veel minder fout mee kan gaan.
Je moet een elektrische auto niet aan hetzelfde onderhoud willen onderwerpen als een benzinebak, nietwaar?
Ik vindt het vergelijken van het onderhoud aan een auto of een horloge niet echt een vergelijk. Een kapot horloge is sowieso niet levensgevaarlijk.
Daarnaast ben ik het er wel mee eens dat als je horloge goed bij de tijd loopt onderhoud niet nodig is.
Ik betwijfel namelijk of 2 x periodiek onderhoud aan een horloge goedkoper is dan bv 1 een een horloge repareren wat niet goed bij loopt.
Maar de meningen hierover zullen verschillend zijn verwacht ik…
Dat is het ook. (Heb dit van meerdere AD’s te horen gekregen)
Bijkomend puntje, en dat heb ik eerder ook al eens aangegeven, is dat de prijs van een onderhoud vast is. Ongeacht of er nu 1 of meerdere onderdeeltjes vervangen moeten worden of dat het enkel reinigen en opnieuw oliën betreft.