Volgend jaar is het 10 jaar geleden dat deze sbga103 in 2014 in Basel gelanceerd werd in een limited edition van 500 stuks. Grand Seiko heeft nooit meer een model in deze kastfamilie uitgebracht. Alleen de 8 days sbgd201 heeft er wat trekjes van.
Ik had ze ook zonder rode cirkel wel uit de macrolens zien rollen, maar het punt is dat als ik het horloge niet onder macro fotografeer, ik ze niet zie. Deze discussie hebben we te uit en te na gehad, en ik ben daarin niet opgeschoven.
Ik zou 'm graag eens in de handjes willen hebben, want als er iets aan de proporties of bezel gewijzigd is om het non-probleem van die bubbels op te lossen is het goed mogelijk dat ik de 231 prefereer.
Zoals gezegd, alleen zichtbaar onder specifieke hoeken, met specifieke lichtinval, en door de macro lens.
Ze hebben alleen het issue met het glas gefixt en de lugs iets anders gevormd. Aan de proporties is niets veranderd. Op zich is dat jammer want 2mm dunner zou zeer welkom zijn geweest.
Ik meende te zien dat de bezel een tandje anders gevormd was, en met een wijziging van de lugs kan ook de ronding van de kast wat anders geworden zijn, al zie ik dat nooit fatsoenlijk aan foto’s. De bracelet schijnt wel anders te zijn dan die van de SBGW235. Maar tot ik 'm in handen heb en naast de 231 kan leggen is het moeilijk beoordelen van afstand.
Vanaf tien centimeter voor het horloge met een 30mm lens zo uit de camera laten rollen levert wel degelijk een vergroting op, ook al kom je niet dichtbij genoeg om het een detailfoto te noemen. Ook heb ik genoeg lenzen in handen gehad die binnen de 30cm al helemaal niet scherp wilden stellen, dus 10cm is macro genoeg.
Evengoed levert het foto’s op die niet bepaald vergevingsgezind zijn, tenzij je tijd in nabewerking gaat steken.
Onlangs een nieuwe 231 aangeschaft. Met bubbels. Teruggaan en bijleggen op een 301 zouden wel hele dure bubbels worden. Voorlopig geniet ik lekker, ondanks bubbels die ik niet zie als ik ze niet wil zien.
Ik vind het verschil in list price wel meevallen. 231=4600 euro, de 301=5100 euro. Met inachtneming van een kleine prijsstijging die bestaande modellen waarschijnlijk voor hun kiezen gekregen zouden hebben is de 10% meer van de 301 te overzien. En het zorgt er ook voor dat 231 hun prijs op de 2ehands markt wat beter houden, met die 500 euro extra ruimte voor de 301 versie.