Het kan aan mij liggen maar bij GS vind ik allerlei complicaties juist minder aantrekkelijk. Wat GS zo uniek maakt zijn de mooie wijzerplaten en scherpe afwerking, kasten etc. De details dus. Ik denk dat een maanfase etc. hier afbreuk aan doen.
De uitdaging is om balans op een wijzerplaat te vinden. Persoonlijk vind ik veel van de huidige “GS” wijzerplaten te leeg. Het hoeft niet vol, maar de balans moet goed zijn. En dat betekent niet dat alles symmetrisch hoeft te zijn. Ik had een Credor die zo asymmetrisch was als wat, maar die voor mij een prima balans had.
Maar een maanfase op een Grand Seiko? Ik weet het niet. Wel op een Credor, maar die zijn er al lang, ook met Spring Drive. Dit is dan wel weer een hele bijzondere die ik tegenkwam. Een Credor Spring Drive moonphase van de Micro Artist Studio. Waarschijnlijk in platina:
Magnifiek mooi Ik heb jaren geleden een GBLL998 geprobeerd die spring drive, moonphase en (naar mijn mening) één van de mooiste asymmetrische wijzerplaten verenigde:
Maanfase kan wat mij betreft wel samengaan met de klassieke GS-look (zoals JLC het doet, of iets gewaagder zoals sommige modellen van De Bethune). Een annual of perpetual calendar zou ook goed passen.