Ik zag eerst niet goed wat ze nu anders hadden gedaan aan de tekst, maar bij de SBGW260 hebben ze het 9S64 caliber afgewerkt zoals bij hun duurdere handopgewonden spring drive uurwerken. En ze hebben de tekst 45 graden gedraaid.
Het SBGW260 9S64 caliber:
Een standaard 9R64 uurwerk:
Niet dat ik er het geld voor heb (de SBGW260 is een kleine 30k euro), maar toch interessant dat ze het dan nog steeds een 9S64 caliber noemen en niet een aparte aanduiding gemaakt hebben vanwege de nieuwe afwerking.
Het lijkt toch niet door de micro artist studio gedaan, want die hebben een lotusbloem als teken op het uurwerk. Hier staat een S in een ruitvorm binnen een cirkel op het gouden plaatje. Het zegt mij nog niks.
Voor de 140ste verjaardag van Seiko werd dit 9S64 caliber voorzien van de “S” van de Seikosha factory. Dit logo werd in het jaar 1900 reeds geregistreerd door Kintaro Hattori.
Het valt toch alleszins mee vergeleken met de MSRP van EUR 8200,-. Paar keer in mijn handen gehad, maar zonder enige twijfel toen de SBGA407 gekocht.
Het is gewoon één van de weinige Grand Seiko’s die tweedehands een hogere prijs hebben, wat bij veel andere merken voor de (bijna) gehele collectie het geval is.
Een symptoom van de speculatieve ‘everything bubble’ waar we momenteel in verkeren.
Ik denk dat dit maar voor weinig merken met een vergelijkbare prijsstelling geldt. Of alleen het merk met de R… Want ik zou zo geen ander merk van vergelijkbare prijsstelling weten waarvan de horloges tweedehands meer opbrengen. En sowieso geloof ik dat van het merk met de R ook niet. Als je daar aan komt zetten met een lelijke twotone ben je financieel ook het haasje.
Voor GS geldt de prijsstijging natuurlijk ook voor de whirlpool (SBGH267)en de peacock (SBGJ227).
Met Grand Seiko modellen moet je wat geluk hebben.
Er zijn een paar (onterechte) afknappers aan deze denk ik: het is geen dun model, de datum en kroon op 4 en de spring drive PR wijzer. Terwijl het imho allemaal heel eigen aan een Seiko is… en spring drive is gewoon top!
Misschien moeten we die modellen gewoon wat meer pluggen met mooie foto’s ik trap af:
Dat zijn precies de punten waar ik eerst op afknapte, maar waar ik mij achteraf geen seconde aan gestoord heb.
De kroon en datum hadden ze wel gewoon op 3 moeten doen
O, en de sluiting. Het is geen duiker, doe er gewoon de standaard GS clasp op.
Ik vind ‘m nog steeds bloedmooi. In Heerlen gepast maar moeilijk in te schatten zonder band op maar. Hij lijkt wat topzwaar omdat er voor mij zoveel schakels uit moeten.
Van de andere kant, die verstelbare sluiting zou wel voor de perfecte zomer en winter stand kunnen zorgen. Wat ik normaliter altijd mis bij GS.