Laat je Grand Seiko zien VI

Ik had eergisteren voor het eerst dat mijn springdrive maar door bleef lopen ook al zat er voor een dag reserve in en liep hij in het begin goed, tijd en datum verzet gmt goed gezet druk de kroon in en daar vlogen de minuten ineens voorbij. :joy::joy: Daarna met de hand opgewonden en toen kroon getrokken weer om op tijd te zetten en toen liep hij weer normaal.

1 like

Zeker! 1 van mijn favoriete merken, heel eigenzinnig en herkenbaar. Sommige mensen hier vinden GS wat zielloos of te klinisch, dat is de keerzijde van de perfectie :slight_smile: Ik heb daar gelukkig geen last van :wink:

Proficiat met de nieuwe Seiko overigens!

2 likes

dank je

1 like

Hmm, werkte de electromagnetische rem niet? Ik zie dat de eerste seconde wel eens gebeuren, dat hij even snel loopt en zich dan terugregelt. Maar ik heb het nog nooit langdurig zien gebeuren. Toch opletten dat je geen defect hebt.

Denk dat wat ik ga doen vanaf nu is als volgt als hij 0 pr heeft dan opwinden tot hij minstens een dag heeft dan laat ik hem minuut lopen en zet dan de tijd denk dat het dan goed komt. Hopelijk geen defect en anders ruim binnen garantie heb hem nog geen 3 maanden.

Mijn Snowflake heeft al met een paar keer draaien van de rotor vanaf stilstand al genoeg energie om na een seconde of 10-20 de Spring Drive weer te laten werken. Een paar slagen winden zou toch al wel genoeg moeten zijn.

Ja normaal bij mij ook maar nu dus ineens niet? Dacht altijd dat door het draaien van het glidewheel de magnetische rem werd geactiveerd.

Ja dat zou zo moeten zijn. Misschien een los contactje binnenin. Dat kan natuurlijk. Waardoor de veer wel mechanisch de wijzers aandrijft, maar hij niet wordt afgeremd, en dus veel te snel loopt.

Ja, eerst moet de quartz regeling weer genoeg energie hebben, dat komt ook van hetzelfde gilde wheel, en dat duurt even. Er zit geen accu of grote condensator in.

1 like

Die heb ik net terug van de service :slight_smile:
afbeelding|500x500
[Dit was via van Willegen in Den Haag met de officiële NL Seiko service in Schiedam.
Prijzen voor complete service van Grand Seiko horloges: Quartz 495; Mechanisch 740; Spring Drive 950.]

Sorry er was iets mis met de upload :grimacing:

29 likes

Ik vind eerlijk gezegd dat GS best enthousiast begint te worden met de service prijzen…

2 likes

Klopt :-/

Een geweldig horloge. Ik wist dat er eentje in NL rondzweefde, maar die heb jij dus :slight_smile:

Hij zit er nog goed strak uit, heb je de kast ook laten doen? Of alleen het mechaniek?

Prachtig horloge!

Als dat klopt zijn de prijzen op 4 jaar tijd gewoon verdubbeld.
In 2018 was dat nog 250€ voor de quartz, 430€ voor een Spring Drive en 940€ voor de Spring Drive Chronograph maar die ging dan wel terug naar Japan (en nog steeds volgens mij).

Het is een goede punt; de prijzen zijn voor de ‘complete service’ inclusief het polijsten van de kast en het bandje.
Er is ook sprake van een ‘basic service’ voor 200 EUR maar dit is meestal waterdichtheid en batterijen maar geen service van een mechanische uurwerk.

Dus, ja, de kast was ook gepolijst. Er zijn nog steeds enkele diepe krassen, die doen ze niet. Maar ik ben heel blij met de uitkomst!

1 like

Lekkere glimmerd

21 likes

Kweenie…

:cowboy_hat_face: :point_right: :exploding_head:

1 like

Bandje net binnen maar weet het nog niet …

8 likes