Laat je Grand Seiko zien VI

Ahja lol

1 like

Waarbij het toch erg jammer is dat uurwerk mét perpetual calender is uitgefaseerd.

2 likes

Dat zou eigenlijk wel goed passen bij het idee van de GS quartz.

2 likes

Ja, maar specifiek de 9F85 is tof.

De 9F82 en 62 zijn anders van maat, maar hetzelfde van functionaliteit. Dus met quickset datum, maar zonder onafhankelijk verstelbare uurwijzer.

De 9F85 daarentegen heeft de quickset datum opgeofferd om de uurwijzer onafhankelijk te kunnen verstellen, waarbij de datum vooruit en achteruit rolt. Ik vond het verlies van quickset eerst verschrikkelijk, totdat ik ergens het argument las dat een quartz gewoon drie jaar achtereen loopt, dus dat een datum quickset niet echt nodig is, omdat je 'm toch eens per twee maanden maar een keer een dag vooruit rolt.

Ik heb liever geen perpetual calendar. Want dan moet m’n achter-kleinzoon in het jaar 2100 naar de horlogemaker. Een gewone standaard datum is in mijn hoofd het meest onderhoudsvrij. :slight_smile: Maar in alle eerlijkheid, de Chronomaster was dikke mik met die kalender. :+1:

1 like

Daar doelde ik idd op
en de 86 (GMT).

1 like

En dat die van jou ook nog de 5 sec / jaar versie is is nog toffer.

1 like

Ja heh ongelofelijk. Alsof het uurwerk al niet accuraat genoeg was
:astonished::ok_hand:

Het lijkt het perfecte horloge te zijn. Ik probeer mijzelf daar iig van te overtuigen
wie weet lukt het. :slight_smile:

6 likes

Niet te veel in de zon lopen dan :rofl::upside_down_face:

1 like

Nee idd :rofl: Als Winter horloge dan maar? :thinking:

1 like

Zou het stiekem niet ‘gewoon’ een 9F86 zijn met kleine aanpassing? Hoe cool was het geweest alsnog quickset te hebben en apart te verstellen urenwijzer voor de reiziger en zomer-wintertijd aanpassing.

Ik heb geen idee hoe moeilijk het is om het zo om te katten dat die wijzer onafhankelijk gaat. Maar met quickset er bij zou nog toffer zijn, dat klopt. :slight_smile:

Natuurlijk. Ze laten gewoon de gmt wijzer weg. Ander asje erop ofzo, tandwieltje minder erin, klaar.

Moet kunnen denk ik inderdaad. Al is de laatste stand van de kroon qua functionaliteit van de urenwijzer wel anders. Dus met alleen weglaten ben je er niet. De 9F86 was er eerder dan de 9F85 volgens mij. Nu nog een langere sec wijzer met dopje :wink:

O ja, en perfect op de markers slaan. Dat deden de 2 9F85’s die ik vast heb gehad iets beter dan alle 9F86’s, maar zeker niet perfect.

1 like

Check. :grin:

11 likes

Die wel ja. En een gouden medaillon om het af te leren. Gaaf hoor!

1 like

Dank. Hoe zit het nu met dat dopje. Hebben geen van de reguliere 9F modellen het? Is het voorbehouden aan de Limiteds oid?

Geen idee. Alle quartz GMT’s hebben het niet volgens mij. Veel van de luxere Spring Drives wel, maar anderen dan weer niet. Volgens mij konden we hier de laatste keer er geen consensus over bereiken. Don’t mention The Dopje dus :rofl:

1 like

Ah. :grin:

Geen GS, maar mocht iemand op zoek zijn naar een bijzonderheid met in zekere zin ook GS allures

3 likes

Goedemorgen allen. Maak er een zonnige dag van :sunny:

21 likes