Ik snap toch al helemaal niks van de letters die ze gebruiken voor hun horloges. Er zal een idee achter zitten als iemand dat weet hoor ik het graag
Misschien helpt dit:
GS maakt het niet makkelijk maar bedankt voor de info ik had echt geen idee hoe ze aan al die cijfers kwamen top
Wat een super mooie GS welke type is dit?
Daar heb je wel een punt inderdaad.
De letter staat toch telkens voor het uurwerktype? In dit geval de Y voor de spring drive handwinder? Of is er eentje die me ontgaat?
Schitterend deze!
Zijn er mensen die problemen met een GS hebben gehad of slechte ervaringen hebben met GS?
Nee
Nee hoor, my bad.
Voor mij stond de letter/cijfer combinatie voor een bepaald model. Sbgn001/003/005. Allemaal hetzelfde maar andere wijzerplaat.
Bij die sbgy was de nummering ook afhankelijk van de wijzerplaat die ze erin hadden gelepeld. Tot zover begreep ik het.
Maar de nieuwe sbgy009 heeft, behalve het uurwerk, niets meer met de 002, 003, 005 of 007 te maken. Sterker nog andere kast en volgens mij zelfs andere lijn.
Dus ik was even de draad kwijt😳
Snap ik
Maar er zijn veel sbgn’s, allemaal quartz GMT. SBGJ is high beat GMT, SBGA spring drive automaat enz. Andere kasten, platen enz. Het uurwerk is de rode draad.
Als dat zo is, is het wel bizar. Vaessen was een van de juweliers die aan het begin van de GS introductie in Nederland stond. Net als Brunott (inmiddels ook geen dealer meer). Samen met de Seiko boutique waren dit de drie zaken waar je in NL de nieuwe collectie GS in real life kon bekijken. Jarenlang was er niks anders.
Ja? Gaan ze nu echt exclusief worden? Toen GS losgerukt werd van Seiko ontpopte er overal juweliers die het merk in de collectie mochten opnemen. Het merk werd populair en verkocht goed.
En nu binnen no-time verdwijnen die ineens.
Grand Seiko was exclusief. 10 jaar geleden toen de meeste je voor gek verklaarde dat je zoveel geld (Rolex/Omega geld) uitgaf aan een Seiko en ongezien uit Japan importeerde.
Zijn idd de weg kwijt en het succes lijkt hun naar de bol gestegen. Slaat toch nergens op dat er om de twee weken weer een of andere limited opduikt? Ik vind het fantastisch wat ze presteren met de nieuwe uurwerken, maar al die verschillende referenties, beperkt voor een enkel land of werelddeel.
Daarin zijn ze volgens mij wel uniek.
Springdrive uurwerken die op hol slaan, quartz die niet strak tikken, wijzerplaten met kieren in de aansluiting op de rehaut, vlekjes op wijzers,…
Dit is Grand Seiko. Ik hou ervan, maar het knaagt ergens ook.
Ik heb juist begrepen dat GS, ivm productiecapaciteit, maar een beperkt aantal horloges per land kunnen leveren en ze daardoor gaan kiezen voor minder AD’s, die dan echter wel alle modellen kunnen tonen, ipv huidige situatie dat sommige zaken slechts enkele modellen hebben.
Bijgevoegde foto’s zijn serieus mooie horloges zeg!
mijn voornaamste horloge van de afgelopen maand, de sbga231 titanium duiker:
Een heerlijke over the top Grand Seiko duiker. En tegelijkertijd heel verfijnd met de kast en alle details.
De reden van een bedrijf: fuckloads geld genereren. Dat kunnen ze wel, met name dankzij GS blijkbaar. Ze hebben wel veel meer geld in advertenties gepompt maar toch lijkt de huidige strategie te werken.
Dat steeds meer horlogegekkies de strategie (AD’s wieberen, limited op limited, prijzen opvoeren) niet begrijpen zal hun aan de arie oxideren zolang de cijfers mooi zijn.
En bizar comfortabel weet ik inmiddels.
Het assortiment telt inmiddels 131 modellen, en dat is exclusief alle modellen die hier niet verkrijgbaar zijn. Dat is enerzijds positief want het betekent dat er voor nagenoeg elke kapitaalkrachtige klant een passend horloge is, maar anderzijds een basisingrediënt voor toekomstig falen, zoals we zo vaak in de horeca hebben gezien (veel te grote menukaart met alle problemen van dien).
Ook het distributiebeleid waarbij trouwe AD’s zonder pardon worden gewipt hebben we vaker gezien bij bedrijven die later in zwaar weer terecht kwamen. Ga maar eens met een voormalige Mazda dealer praten…
Dat neemt niet weg dat GS nog steeds bijzonder mooie en goede horloges maakt, zoals mijn SBGA211 Snowflake en m’n onlangs aangeschafte SBGW231, maar het is inderdaad jammer om te zien dat het succes GS naar het hoofd lijkt te stijgen. En dat terwjl Japanners in de regel zo bescheiden zijn…
Of bij GS iets dergelijks speelt weet ik niet, maar vaak is de achtergrond een private equity die de tent overneemt en op zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk rendement eruit wil persen. Om vervolgens een berooid bedrijf met schuldenberg achter te laten.
Vanwege de lage rentes is er de afgelopen jaren nogal wat geld in dat soort fondsen terecht gekomen.
Als je 100+ modellen hebt is er hetzij een online verkoopkanaal, hetzij een brandstore nodig.
En aangezien de renders van GS om te janken zijn, moeten ze wel voor de store kiezen. Ik ga wel eens in Amersfoort me vergapen aan GS als ik er toevallig ben, maar om er speciaal voor naar Amsterdam te gaan gaat me te ver.
Ik snap wel dat ze niet naast Longines en Tissot willen liggen, maar kies dan voor mooie instore branding. Ik denk dat juist de mensen die voor list een Longines of Oris van 3k kopen, ook wel over te halen zijn voor GS.
Al met al vind ik het geen doordachte stap voor de NL/BE markt. Dus: huidige verkoopkanalen oppoetsen én assortiment verkleinen.
Seiko Epson Corporation en Seiko Holdings zijn allebei beursgenoteerde bedrijven. Ik heb nog geen vermelding van een groot hedge fonds, venture capitalist of dergelijke instantie gevonden, dus ik denk niet dat we hier een herhaling van de situatie die zich voordeed bij HEMA gaan zien. Of mis ik iets?