Laat je Grand Seiko zien VII

Ik vind dit jammer, maar ik denk dat het een cultuur ding is. Special editions zijn hip. En hoeveel Seiko’s zijn er? Ook oneindig veel. Evenals Credor, ook tientallen. Zwitserse merken hebben vaak maar enkele bekende namen, zoals de Reverso, de Royal Oak, de Datejust, de Speedmaster. Maar bij Grand Seiko hebben ze dat helaas niet.

Dat maakt hen ook wel weer uniek, maar ik vind het persoonlijk vervelend dat hetzelfde horloge met minimale veranderingen door de tijd met drie typenummers gevolgd moet worden zonder een overkoepelende naam. Bij Rolex hebben ze ook verschillende typenummers, maar heet het ding nog steeds een Submariner. Dat mis ik bij Grand Seiko, want “heritage” of “sport” zijn ook weer niet onderscheidend.

De SBGA029/229/461 zijn feitelijk hetzelfde horloge. Evenzo de 031/231/463. Evenzo de 001/031/231 en 005/035/235 en de 011/211 etc etc.

Wat ze wel goed doen zijn “spring drive” en “hi-beat”, en de koppeling van de wijzerplaten met de studio’s en locaties daarvan. Maar dat is echt voor de kenners.

4 likes

Hallo lieve mensen. Na lang overwegen en geld apart leggen van het weekend mijn eerste volwassen horloge gekocht. Hij laat zich niet goed vangen op de foto’s, iig niet met mijn mobiel en mijn (gebrek aan) skills. In het echt is hij veel mooier. :slight_smile:

39 likes

En wat voor één. Prachtig. Gefeliciteerd met deze aanwinst. :heart_eyes:

1 like

Thanks, ben er ook echt super blij mee. Ben geen verzamelaar, wil gewoon 1 top horloge wat ik overal bij kan dragen. Vind dit echt een waanzinnig mooi horloge, met een mooi verhaal en een innovatief uurwerk.

De jouwe is ook echt prachtig, basically hetzelfde horloge met een zeer zeldzame wijzerplaat. Moeilijk aan te komen, maar een import waardig. En kennelijk komt hij ook met bijbehorende foto skills. :smiley:

3 likes

Ze hebben trouwens in Den Haag nog een SBGY009 liggen, mocht iemand die nog overwegen. Was even in de verleiding om toch voor die limited edition te gaan, maar vind zelf de omiwatari wijzerplaat toch mooier. En aangezien het geen investeringsobject is maar een horloge dat ik nog vele jaren dagelijks wil dragen ben ik gegaan voor wat voor mij het beste voelt.

2 likes

Oei, moeilijke keuze. Maar mooi dat je voor een Omiwatari bent gegaan als “eerste volwassen horloge”. Dat is gelijk een echte stap.

1 like

Na het duikersgeweld van de afgelopen maand vandaag maar eens de sbgw253 om de pols, een moderne reissue van de eerste Grand Seiko uit 1960.

24 likes

Prachtige keuze! Vooral de kast is mooi opgebouwd, met die platte bezel en dat mooie bolle saffier erboven. En spring drive is ideaal voor dagelijks gebruik :ok_hand:

Geniet ervan en welkom in 1 van de mooiste topics van het forum :wink:

3 likes

Inderdaad. Heb vijf jaar geleden in instap model mechanisch horloge gekocht om te kijken of het wat voor mij is en wat ik dan wel/niet zoek in mijn ‘definitieve’ horloge.

Na dat vijf jaar dagelijks om de pols gehad te hebben genoeg ervaring opgedaan om met vertrouwen zo’n grote uitgave te doen.

Bij dat ik rustig aan gedaan heb want vijf jaar geleden was er niet eens een manual wind spring drive. :slight_smile:

1 like

Die waren er 5 jaar geleden al wel, maar alleen bij Credor, of erg kostbaar in de vorm van de 8 days Grand Seiko.

1 like

Gefeliciteerd, en welkom in het leukste hoekje van dit forum. Toont jouw foto de SBGY007?

Onderstaand horloge zojuist gepast. Weer zo’n model dat ik op plaatjes niet echt begeerlijk vond. Maar eenmaal om de pols vond ik hem geweldig. Vreemd ding, maar gewoon gaaf. Beetje jeuk nu.

13 likes

Ik heb zo mijn bedenkingen als ik naar de pushers kijk.

1 like

Ik heb zo eentje ook wel eens bij iemand om de pols gezien. Die kon hem prima hebben. Voor mezelf zou ik het niet aandurven. Ookal bleek de 44mm duiker mij met enig wennen prima te passen.

1 like

Deze draagt precies even groot. Viel (weer) mee. En die pushers zijn wat vreemd maar geven wel een dot eigen gezicht en karakter. En de afwerking is gewoon weer buitenaards.

Jeuk van die veel te grote knoppen kan ik mij wel voorstellen. Je hebt toch pas een nieuwe GS?

Klopt

18 likes

Die is echt cool. Heb ik ook al diverse keren bijna gekocht…

1 like

Heb je deze trouwens via Jaap gekocht?

Zekers.

1 like