In deze discussie mag een Caliber 0100 van Citizen niet ontbreken. Wat mij betreft een andere categorie qua uurwerk, afwerking en dagelijks comfort. En door het gebrek aan uiterlijke fratsen ook nog eens modern tijdloos (of voor niet-liefhebbers: saai). Ik loop regelmatig nog langs de GS vitrines, allemaal supermooi en glimmend, maar veel meer aspecten waar ik op uitgekeken zou raken op de lange termijn.
SBGK011 bedoel je denk ik?
Die is het geworden, maar dan met zwarte plaat. Foto’s volgen.
Uitstekende keuze.
Gefeliciteerd!
Noem ze eens?
Ik geloof dat het sterk van de GS af zal hangen of je ze als minimalistisch of juist te ornaat ervaart. De 0100 is een mooi uurwerk. Ik vind de horloges ook mooi. Maar wie dat kaliber in een Washi dial wil hebben kan sinds kort ook:
Die vind ik ergens een tandje mooier dan de oospronkelijke 0100, maar aan de andere kant trek ik dat adelaartje niet. Ook jammer: de eagles die in de gewone chronomaster kasten zitten zijn om onverklaarbare reden meer dan 12mm dik geworden, terwijl de kracht van de chronomaster juist is dat het een dun horloge is. Ik ervaar de 10mm van mijn GS quartz als plezant.
Goed punt hoor. Wat je zegt inderdaad, je kunt het zo gek maken als je wilt. Maar ik vind bovenstaande quartz bijvoorbeeld weer té gewoon. De mooiere Grand Seiko’s vind ik juist diegene met bijzondere eigenschappen zoals Spring Drive, 44 of 62GS, kirazuri en dergelijke dials… Alleen weet ik van mijzelf dat ik in die modellen voor mij meer ‘tijdelijke schoonheden’ zitten, waar ik op de lange termijn uitgekeken op raak. Daarnaast zijn ze ook vele malen gevoeliger voor allerlei gebruikssporen. Ja dat hoort er bij? Nee dus! Hoe fijn is het dat met dagelijks gebruik en soms misbruik er nog geen enkel krasje zichtbaar is ondanks aanvaringen met vele andere voorwerpen
Laat ik het zo zeggen: ondanks dat de Citizens (0100) vrij simpel ogen, zijn ze tóch heel uniek en volgens mij echt gemaakt voor gebruiksgeluk op de lange termijn. Deze ervaring heb ik gewoon nog niet eerder gehad bij het dragen van andere horloges. Helaas kan niemand met mij meepraten hier dus tja, doe er mee wat je wil.
Ik hou trouwens ook niet van de onrust om steeds iets nieuws te willen, wat ik voorheen wel had. Maar plaatjes kijken blijf ik mooi vinden
En 9mm is toch nog plezanter?
Eerste, zeer matige foto:
Eerste indruk:
Klassiek sportmodel. Heerlijk aflopende lugs. Prachtig profiel en ‘curve’ om de pols.
Geweldige afwerking. Eenvoud die perfect is afgewerkt. Heerlijk licht (titanium). Extreem comfortabel.
GS heeft twee Quartz uurwerken om van te smullen: https://www.grand-seiko.com/nl-en/collections/movement/quartz
Nou, ik kan je wel mededelen dat het mij lukte om op mijn Chronomaster met Washi dial een kras te fabriceren ondanks de Duratect, en dat gaat mij op de Diashield King Seiko ook weer lukken, wat ik je brom. Maar als coated horloges eenmaal een gebruiksspoortje hebben krijg je het niet meer weg.
Ik heb ook een GS over een tegelsteen gesleept, en die was na twee maanden Japan voor een OK bedrag weer als nieuw. Bovendien kost een bezeltje van een GS 180 ballen inclusief batterij en pakkingen, dus ook niet de wereld. Dat is dus tegelijkertijd het voor- en het nadeel van het niet hebben van harde coating.
GS pakt misschien snel een kras, maar het is ook zo weer weg.
Als je zo gaat beginnen…
8,2 ook erg comfortabel.
Hee, gefeliciteerd, maar welke referentie is dat?
Dank!
SBGV231
Vandaar de 5 link bracelet, titaan. Maar ik kende dat model helemaal niet joh. Anders was het een concurrent voor m’n SBGP011 geweest. Ook al is het 9F85 uurwerk wel cool, denk ik toch dat licht voor onafhankelijke uurwijzer gaat. Hmmmmm.
Leuke vondst.
Dat is wel mooi inderdaad, hoewel ik het niet al te vaak gebruiken zou. Titanium is heerlijk licht, maar wel weer iets donkerder dan staal.
Toch 6 keer per jaar: Je hebt dan geen quickset meer.
Elluk foordeel hep se nadeel.
Datum bedoel je? Die heb je niet met die onafhankelijke uurwijzer? Dat wist ik niet. Dat is dan weer onhandig.
Nee, klopt. De datum quickset verdwijnt, omdat de datum heen- en terug-rolt met het verzetten van de uurwijzer. Da’s hetzelfde mechaniek als in de GS GMT met quartz uurwerk, maar dan zonder de GMT wijzer.
Het is dus met een 9F85 een soort Poor Man’s GMT, maar dan verzet je de datum door het vooruit rollen van de uurwijzer. Da’s ook weer niet de hele wereld, maar dat betekent wel dat er wat te zeggen is voor zowel de 9F85 als de 9F82 uurwerken.
Helder. Dank je.