Moeten wij praten? Deze mag weg.
Oeioeioeioei wat een kabaal op de zaterdagmorgen in het GS Topic.
Maar ergens snap ik hem wel. De afwerking etc. daar kan inderdaad weinig anders aan tippen. Maar sommige GS modellen moeten inderdaad wel net voor je pols zijn. De witte Iwate vind ik echt, echt fenomenaal. Los van het feit dat mijn oogjes slechter worden voor de details, maar de 44GS modelkast doet het gewoon op de één of andere manier ook niet op mijn pols. Op staal niet, en op leer niet. Of dat komt door de bolling van mijn pols, of de dikke onderkant, geen idee. Terwijl mijn SBGX035 quartz (de ex van @El_penumbra) één van de meest comfortabele GS-sen is van de pakweg inmiddels 16 die ik ooit heb gehad.
Tsja, dat weet ik dan zo net niet. Eén van de GS filosofien is dat de materialen relatief makkelijk te vervangen moeten zijn en robuust. Dat resulteert in wat dikker materiaal en dus dikkere kast. Al zijn ze daar met de Evolution 9 modellen wat op aan het terugkomen.
Daarnaast is het ook wel een cultuurdingetje. Wij (laat ik me beperken tot een aantal Nederlanders, nog kleiner, een aantal HF-ers) hechten blijkbaar aan de etiquette dat een dresswatch understated en subtiel vooral niet gezien mag worden.
De japanners zien dat toch anders. Mag best gezien worden, dus wat nou iets minder dik.
Juist… Dat was toch een 38mm bij 10mm HAQ? Is die blauw? Dat is toch de AB9000-52L?
Ook maar 11mm tot aan de top van het bolle glas, en met een automaat, godbetert.
Ze kunnen wel dunner dan 12mm. Ze verdommen het alleen vaak.
NP! Ik kan 'm waarderen.
Yep, dat is helemaal wat je zoekt.
Godsamme. Ik reageer op je PB.
Ja, daar heb je dan wel een punt. Maar het uurwerk is dan nét weer geen GS, waar wat ander eisen aan zijn gesteld. Los van dat het dan een functionele discussie wordt, want onder de streep kunnen we natuurlijk allemaal wel toe met een simpel lorus quartzje wat er leuk uitziet, als het gaat om aflezen van de tijd, of überhaupt het dragen van een horloge.
Ik gooi hem er nog even in.
Gewoon, omdat het kan.
Maar inderdaad, 39mm, 10,1mm dik, wél quartz, de band tapert, weliswaar van 19 naar 18, maar toch. O ja, en deze band is, voor mij althans, hartstikke comfortabel.
Het voelt net alsof er een beetje een push komt, want ik zag @Tulipan een enorm stuk op Fratello posten waarin hij een aantal merken vroeg of het een tandje minder zou kunnen, allemaal. Wat mij betreft mogen de Japanners daar bij, ook al komen zowel GS als Seiko tegenwoordig met 34mm quartz, 37mm dress watches en zo uit, en zijn ze met het 9SA5 uurwerk al een stuk dunner dan ooit het geval was.
Maar nondeju wat draaien de raderen langzaam. Waarom moet een GS duiker 44mm zijn joh?
Aan de bracelets heeft het nooit gelegen he. Die zijn juist comfortabel te noemen.
Misschien is de 39mm quartz GMT ook nog eens een poging waard. Ik ken een paar man die er eentje hebben, dus misschien kan ik die eens een dag proefdragen binnenkort, wanneer ik naar DK moet.
Door de aanwezigheid van de brede 24 uurs bezel zou die optisch veel kleiner moeten dragen.
Zekers, draagt ook super moet ik zeggen. Soms wel een beetje spijt van dat ik die verkocht heb.
De SpringDrive SBGE257 draagt, voor mij althans wel comfortabel, tenminste na het wisselen naar een “gewone” GS sluiting. Het horloge is ruim 40mm, en wel dikkig en daarom soms wel zwaar. Moet je niet te los dragen want anders gaat hij “slingeren”.
Maar dat terzijde.
Ach, dus even laten betijen, genieten van de Cartier en dan over een maandje eens verder brainstormen?
Misschien dat ik m’n 30m waterdichtheidsfobie moet laten varen en gewoon moet accepteren dat ik een SBGX231 moet scoren met een croco band. Da’s een dress watch pur sang.
Waar is @ErikST gebleven? Die had een witte dresser met bol glas, die 315 die hier genoemd werd, maar het volledige referentienummer ontschiet me.
Niet om je nog een GS aan te smeren gezien bovenstaande… maar dan toch
Heb je de SBGN005 al eens geprobeerd?
39mm, 46mm l2l, 12mm dik, 100m WR?
Ook voor deze geldt, het blijft wel een dressy horloge dat een beetje toolish probeert te zijn. Maarja, ter compensatie heb ik dan weer een BB58. Een tool die dressy probeert te zijn. Met beide heb ik geen probleem.
17,75 cm pols ter referentie
Ja en toch is dat wel grappig. Want achteraf, is het horloge als geheel echt, een topper, maar toch, en nogmaals, achteraf, vond ik hem niet zo heel comfortabel dragen.
Ik denk dat dat dus door de vorm en grootte van mijn pols komt.
En, bedenk ik me nu net, @daffie heeft ook forse polsen, net als @ThaPapper (en uiteraard nog meer) die liepen volgens mij ook wel tegen het probleem aan dat door de kastvorm, verdikking van het doorkijk glas bijvoorbeeld, het toch nét niet helemaal lekker lag. De fenomenale SBGR305 had dat wel waardoor ik een hele tijd heb moeten zoeken naar de juiste structuur en soepelheid van een lerenband om het goed comfortabel te krijgen.
Zou het dus niet zo kunnen zijn dat de Japanse kleine polsjes gewoon beter zijn voor GS-sen? Dat ze dan mooier óver de pols vallen, in plaats van erop? 't Is maar een brainwave.
Wellicht GS dragers met kleinere polsen die er dan anders tegenaan kijken?
Dat was de SBGX319. Overigens wel gewoon 100m waterdicht. En super plat én super mooi bol glas. Eh, ook wel ééntje die ik toch wellicht… never mind.
Deze toch?
Da’s exact de quartz GMT die ik bedoelde. Want van een GMT met bezel en lume kan ik accepteren dat hij 12mm dik is.
Geil.
Maar je zou een punt kunnen hebben. Ik bedenk me wel… Zijn mijn 18,5cm polsen dan fors? Het is 1cm meer dan gemiddeld volgens het Amerikaanse leger, heb ik me door Fratello in laten fluisteren, maar fors?
Lummel.
Exact die ja.
19,5 cm en de bovenkant is behoorlijk vlak, dus dat helpt wel ja. De 49 mm Apple Ultra draag ik nu op een Bulang die zelfs naar 16 mm tapered en nog steeds steady as a rock.
Ik heb wat GS-en gehad met steeds weer hetzelfde probleem, de achterkant heeft te weinig footprint en zwabbert daardoor om mijn pols. Los daarvan, vind ik dat je een GS eigenlijk de hele dag door een loupe moet bekijken om hem spannend te houden en dat is niet haalbaar maar goed, da’s persoonlijk natuurlijk.
Fijn die spellingscontrole, geen idee Kapanse, Kappertjes… Gecorrigeerd.
Tsja, ik zit tegen op pakweg 19,5 polsomtrek, maar wel een brede en relatief platte pols (7cm) dus met horloges met een l-2-l van een 40mm… komt het polsbot om de hoek en ziet het er toch anders uit of voelt niet prettig omdat een iets stuggere leren band de juiste en relatief scherpe hoek / “bolling” moeten kunnen maken.
Dat dus. En dat gaat met een aantal modellen wel goed, maar lang niet met alle.
Check.
Het is bij mij piesen of van de pot: Of het horloge moet diminuïtief zijn zodat ik het niet merk, of het horloge moet zo’n vokking plaat zijn dat het nergens heen kan. Het gebied daar tussen in, zeker ook met bubble-back horloges, is niet fijn.
@Tompj, dit komt niet uit de lucht vallen, dit komt van een gesprek met @ThaPapper tijdens de Squale GTG. Hoe bevalt de Militare trouwens? Enfin. Iedere keer als ik die man zie heb ik dingen om over na te denken.