Laat je Grand Seiko zien VII

24 likes

Super gaaf deze zwarte :ok_hand:t2:

1 like

20 likes

Lieden,

't Is wat rustig aan het front, althans bij mij.

Met de fantastische SBGX035 is het goed verkeren. En eindelijk met wat strubbelingen, aan elkaar wennen, “duikerachtige bezel is niet mijn ding”, en dat soort geneuzel ben ik bang dat ik toch verslingerd ben geraakt aan de SBGE257.

Ik heb wat (in-)ruilpogingen overwogen en ondernomen, maar telkens kom ik op een punt dat ik denk: “nah, niet doen, daar krijg je spijt van.”

Best raar Jaco, want je bent niet van de duikers, dus die bezel is veuls te dik en aanwezig… En dan die kleur. Groen is harstikke mooi, maar het moet ook wel passen bij kleding en zo.

Dochterlief doet wat met interieurdesign en hielp me even: “Hey pa, groen past overal bij, je hoort ook niemand klagen over de groene bladeren van de bloemen in een roze woonkamer of het groene gras langs de kant van de weg bij een bruinbakstenen huis.” Ze heeft een punt.

Dus heb ik besloten eens even de kat uit de boom te kijken en te wennen en ben verrast dat het inderdaad nagenoeg mijn daily is geworden, toch minstens vier van de even dagen per week wordt hij gedragen. Ik had het niet echt verwacht.

Wellicht omdat het groen helemaal niet overheersend is en vanwege het keramiek van de bezel wat juist voor de typische extra GS-bling zorgt.
Daar doorheen fietst één van de mooiste groene sunbursts die ik ooit gehad heb waarbij de kleur vaak helemaal niet zo groen is maar vaak neigt naar zwart met een subtiele hint groen.

Kortom het lijkt eindelijk de best allround GS die ik heb gehad want ja, ook mijn hoofdcriterium voor een allround GS, lume, is voor mij genoeg.

Toch heb ik overwogen(overweeg ik) om de bezel te laten vervangen door die van de SBGM247. Een stalen bezel zoals op de SBGN GMT quartzen. Dat zou moeten kunnen want de nieuwe SBGM GMT automaten maken gebruik van dezelfde kast.

De bezel dus vervangen door deze.

Het zou het horloge wat rustiger maken en wat makkelijker als business dress mee kunnen, maar wellicht weer iets té rustig? :thinking: Eerlijk gezegd ook hier weer het gevoel van: “Nah, die keramische bezel heeft wél iets.”

Mochten jullie mee willen denken, graag.

Maar… daarnaast is er één verschrikkelijk ugly ding aan dit horloge, waar ik me wel bijna dagelijks soort van aan stoor.

DIT:

Weinig subtiel, gewoon grof, vergeleken met de rest van het horloge.

Kom op zeg, zo’n sluiting :point_down: is toch vele malen mooier! :smiley:

Los nog van het feit dat ik niet het idee heb dat de grote sluiting erg “gezaratsut” is. Het voelt niet echt des Grand Seiko’s. Het is ook overigens wat veel reviews ervan zeggen.

Is het een reden om het horloge van de hand te doen, nee, daar ben ik inmiddels wel achter, zeker niet!

Wel de vraag, na dit lange verhaal, is er iemand die enig idee heeft of zo’n sluiting (met een begin schakel aan beide kanten uiteraard) los te verkrijgen is?
Bij de AD’s waar ik inmiddels gevraagd heb, lijkt het wat te stranden.

De SBGE211 heeft eenzelfde band met “gewone” sluiting. Deze heeft wel een andere kastvorm, een diameter 41mm, ipv 40.5, maar wél 20mm lugs.

Overigens geen idee of die band dan op de SBGE257 zou passen. Aan de andere kant, om nu een hele band aan te schaffen alleen om een sluiting is ook weer zo wat.

Mocht iemand ideeën of connecties (of een band met zo’n sluiting die voor een zachtprijsje over mag) houd ik me aanbevolen.

12 likes

Ik denk dat het heel persoonlijk is, want met de nieuwe bezel van de SBGN vind ik het horloge juist niet rustiger worden. Ik denk zelf dat je er niet aan moet beginnen, maar het ontwerp zou moet laten. Ik vind m zo juist heel geslaagd. Maar het is allemaal smaak hè :sweat_smile:

1 like

het groen komt er wel beter uit zo en oogt minder massaal

4 likes

Dat, en dat is ook wat me doet twijfelen, want:

dat is dus de andere kant die maakt dat ik het overweeg.

2 likes

Dat vraag ik me voor de forse sluiting van mijn SBGA231 ook wel eens af. Aan de andere kant, functioneel vind ik die sluiting perfect. Maar het lijkt me dat als de afmetingen van de linkjes van de sluiting matchen met de uiteinden van de bandstukken, dat het dan moet passen. Maar het zal wel zoeken in een ongedocumenteerde hooiberg zijn.

1 like

Ik zou de bezel ongemoeid laten Jaco, jouw GS klopt origineel het meest in mijn ogen. Schrijf ik overigens met de SBGN om de pols

14 likes

De bezel lekker origineel laten, dat is precies wat dit model zijn eigen gezicht geeft.
En een Sbgn erbij is dat geen optie? Dan kan je wat wisselen tussen deze beauty en de Quartz-Gmt

1 like

Horomariobro heeft op zijn instagram account altijd prachtige macro foto’s. De afgelopen week postte hij wat foto’s van de teleurstellende afwerking van o.a. Chopard en dat merk van venit et fecit ofzo, ik kom er even niet op. Echt heel slecht onder de loupe.

En zie dan deze parel uit de Micro Artist Workshop waar ze de high end Grand Seiko en Credor bouwen. Geweldig.

16 likes

Tof zeg! Kunst!

Mogge allen! Ik mag dit topic sinds gisteren af en toe met een foto vervuilen. Mooie dag allemaal :sunny:

44 likes

De SBGY009, nieuwe limited van 1.500 stuks. No date, spring drive hand wounded, prachtig!

34 likes

Nou, u vervuilt maar lekker meneer! Prachtig!

1 like

Deze heeft een GS band op een Seiko SLA gezet, past ook nog perfect!

https://www.instagram.com/p/CgLxApBMsFg/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

1 like

27 likes

Ik zit al even in een tweestrijd over de SBGP007… de kleuren lijken me nogal aanwezig, hoewel het blauw wat wegvalt zonder een spot of zon erop.
Wat denken jullie, is die nu te blauw of net niet? :sweat_smile:

• Te groot
  • Te blauw en te rood
  • Perfect, gewoon kopen

0 stemmers

5 likes

Deze is absoluut niet té blauw kan ik je uit ervaring vertellen. :sunglasses: Slechts in volle zon. Anders en in de meeste omstandigheden gaat ie richting heel donker blauw / soms zwart zelfs. Erg fraai!

3 likes

Dat zegt @Zulu ook al :thinking::see_no_evil:

1 like