Laat je Grand Seiko zien VIII

Zeker. Heb er eentje gehad…lekker formaat en leuk ding.

1 like

Het deed pijn heh? :wink:

2 likes

Ik heb deze discussie gemist, maar ik ben er zeker van dat dit niet het geval is.

1 like

Hij is mooi, maar niet zo elegant als de 001. Ik zou zo’n quartz sowieso op staal dragen en ik vind de endlink / kast combo bij de 023 niet zo geslaagd. Ik zie wel of er nog eens een 001 passeert in de EU :blush:

1 like

Wat mij opvalt is dat je je teveel laat leiden door het aankoopbedrag.
En @Ruud heeft gelijk. De financiële pijn voel je maar even.
De wetenschap dat je met dit soort overwegingen in de ‘net niet’-hoek zit blijft.
Conclusie: minder (maar duurder) is meer.

1 like

Helemaal mee eens, ik vind de kast en endlinks ook niet mooi. De hele design is wat mij betreft te grof voor een grand seiko.

1 like

Niet eens. Er is zoveel moois te ontdekken in elke prijsklasse. Vind de collectie van @Fate_Amenable_To_Change juist super gebalanceerd en van een ware liefhebber. Hij moet zich alleen niet zoveel van de kritiek aantrekken. Iedereen beleeft de hobby anders.

3 likes

maar dan moet je niet beknibbelen.
Deze mindset, zal lastig worden, moet om.

Jeetje… dit klinkt wel heel erg snobistisch/neerbuigend/patserig/etc. zeg

1 like

gewoon opbouwende kritiek.
Daar is de heer fatc overigens zelf ook niet vies van en hij kan er heel goed tegen.

1 like

Misschien opbouwende kritiek op jouw manier. Het lijkt niet zo op gangbare opbouwende kritiek, dus zo ‘gewoon’ is het niet. Een beetje apart juist.

2 likes

Waarom niet? Je moet doen wat bij je portemonnaie past. Gelukkig heb je bij Grand Seiko de mogelijkheid om op verschillende niveaus te genieten. Kijk naar de prijsrange van een time-only handopwinder. Daarvoor kun je bij Grand Seiko terecht van zeg 4.500 tot iets van 90.000 euro. Een range van 20x. En natuurlijk krijg je iets meer voor meer geld, maar ook de basis Grand Seiko is van topkwaliteit.

ps. en gebruikt kan ook, kijk bijvoorbeeld naar de 42mm time only van @daffie, wat een geweldig horloge is dat. Helaas was 42mm mij te groot, maar anders was hij al lang weg geweest voordat @daffie zijn handen er op had kunnen leggen :slight_smile:

7 likes

Als Calvinisme leidend is gaat dit ten koste van, ten koste van, nou ja, je wilt iets moois maar de keuze van op optie B.

De uitspraak 'alleen maar vlees-noch-vis achtige, karakterloze etc. is niet van mij afkomstig.
Ben ook niet een van de velen hier die het nodig vonden horloges uit andermans collectie te schrappen.

Het valt me op dat fatc bij anderen altijd boven budget adviseert maar zelf de financiën, mijn mening, teveel laat overheersen.
Daarom nogmaals, minder is meer. :blush:

Zo is het leven. En daar is niets mis mee. Want B kan net zo goed mooi zijn, maar iets betaalbaarder.

Maar te vaak kiezen voor B is niet goed. Want dan heb je op laatst even veel geld uitgegeven als A gekost zou hebben, en heb je nog steeds A niet. Ik zeg daarom best vaak nee tegen mezelf als ik weer iets moois zie, wat de collectie niet een stap verder brengt. Maar de diversiteit van meerdere B’s kan voor iemand nog steeds meer waarde hebben dan één keer A.

Ik zou graag een Credor Eichi II willen. Maar met de prijs van dat model heb ik liever mijn hele huidige collectie. Zijn dat allemaal B modellen omdat het geen Eichi II zijn? Misschien wel. Maar het zijn wel mijn B modellen, en daarmee is het mijn A collectie. Die ik liever heb dan dat ene A model.

Maar misschien denk ik daar ooit anders over, en verpats ik toch alles voor die ene. Wie weet…

8 likes

Precies dit. :point_up:t2:
En dan ook nog een glijdende schaal qua uitgaven, met de opmerking dat ik gelukkig nog steeds heel veel plezier beleef aan, voor HF-maatstaven, ‘goedkope’ horloges. :slightly_smiling_face:

1 like

Welke?

Ik bedoel hiermee dat wat binnen hf als goedkoop geldt, buiten hf al als duur gezien wordt. Zeg + €200,-.

Ik ben benieuwd naar -non vintage- voorbeelden.

Waar ik plezier aan beleef?
Oh jee.
Dat Rdam-ding, heel benieuwd naar.
M’n Timex Waterbury chrono.
Die Kamasu van de aardbevingveiling.
De lijst is eindeloos.

:sunglasses: Ik kon ook al helemaal niet plaatsen waarom deze zo (relatief) lang bij Jaap in de showroom lag. Voor een model in deze prijsklasse (tweedehands <3k) had ik namelijk wel een kratje Aflichem erop willen zetten dat ie binnen een week (2 max) zou zijn verkocht. Niets was minder waar. My luck blijkbaar omdat ik 42mm kan hebben. En dat terwijl dit model in mijn beleving toch echt niet duidelijk veel groter draagt dan een 40mm. :wink:

1 like