Veel geluk ermee Bedankt voor het gezellige bezoek en leuk dat ik de grote neef (GS) van dichtbij heb mogen bewonderen.
Dit was voor mij laatst een afknapper bij een horloge van een van de “grote drie”. Dat kroongevoel bij verstellen en opwinden viel me in negatieve zin op. Blijkbaar is dit een onbekend goed punt van Grand Seiko.
Kun je dan ook eens kijken of het per keer dat je hem versteld hebt scheelt? Of dat dat niet uitmaakt?
Mijn SBGR099 met het 9R61 uurwerk loopt nu totaal +24s over de afgelopen 28 dagen. Fluctueert idd ook in ruststand 's nachts tov dragen…maar komt uiteindelijk dagelijks weer mooi in balans uit op een kleine +1s. Niet slecht voor een 6-7 jaar oud mechanisch uurwerk dat verder geen onderhoud heeft gehad. COSC? Pfff…hier kunnen die Zwitsers een punt aan zuigen
Ik trek dat slecht, ik stop er een beetje moeite om zodat mijn horloges tegen de nul aan zitten, ik heb geen GS maar mijn el primero zit nu op +0,3s van atoomklok sinds ik hem op 11 mei '22 gehackt heb.
Dat is het ultieme werk idd. Spring Drive deed dat voor mij…zo’n minieme afwijking.
Maaruh…+0,86s/d trek ik verder erg goed hoor voor een mechanisch uurwerk. Ver binnen COSC.
Mee eens, maar als je hem 's nachts anders weg legt zou die wellicht niet op lopen tot plus een halve minuut in 1 maand tijd.
Kan ik nog wat mee testen…klopt. Nog niet gedaan.
Vanaf morgen is een goed moment. We moeten toch een uur vooruit.
Mooi zeg!
Door hem anders weg te leggen als je hem niet draagt?
Maar laat je hem dan voor elke dag dat je hem draagt 3 dagen verticaal met de 3 omhoog liggen om hem zo in totaal op de 0 te houden?
Die 7,5 was een uitschieter, eigenlijk gebruik ik “worn” nooit. Als ik hem 's nachts dial up weg leg en door de dag draag kom ik op het meetmoment om 19u op +0,6 uit, als ik hem dan die avond weer weg leg in dial down en de volgende dag draag heb ik op het volgende meetmoment +0,1s tov atoomklok (het is wel een gemiddelde aangezien je de ene dag actiever kan zijn dan de andere dag, dus dial up met aansluitend dragen kan de ene dag +1,2s en een andere dag +0,1s zijn).
Precies wat ik ook dacht…begrijp niet hoe je op 0s uitkomt. @YY77
Edit : Ninja-d Duidelijk nu
Ik merk dat bij vintage horloge met ‘royale’ +_ variatie per dag, zeg +10 seconden per dag, de afwijking me minder danwel niet boeit, maar bij nauwkeurige calibers, HAQ bijvoorbeeld, een seconde afwijking na 2 maanden me heel erg opvalt…
Grand Seiko nieuws op W&W 2023.
De eerste mechanische chronograaf van GS, de SLGC001 Tentagraph.
Aangedreven door het nieuwe high beat kaliber 9SC5 met een gangreserve van 72 uur.
Oef…lekker weer.
Uiteraard wel weer compleet out of my league
Is dit de 40mm of de 37mm?
Fraai ding blijft het