Laat je Grand Seiko zien VIII

Uurwerktechnisch natuurlijk niet. Al moet ik zeggen dat velen de mond vol hebben over het workhorse uurwerk, maar ik vind de eerste indruk van +2 zo’n beetje helemaal niet onaardig.
Maar los van dat, als je de volle mep niet hoeft te betalen (wat ik ook niet gedaan heb) dan is het het geld zeker wel waard en als totaalpakketje absoluut goed.

Qua formaat was/leek in eerste instantie wel een dingetje. Ik was daar wel huiverig voor. Het is inderdaad

De Skyflake is 40+ én een lichte plaat.

Echter, de lug zijn relatief lang waardoor het minder opvalt. En sowieso op staal toont het toch wat robuuster. Dus voor nu, valt het me meer dan alles mee en die stalen band, is echt wel top qua comfort.

Maar de wijzerplaat (overigens heel gek, maar de Limited van @FRANS3 pakte me helemaal niet), is zeer, zeer rustig, no-date, en de afwerking van indices en wijzers is zeer goed. Met onze vijftiger-oogjes zie je alleen verschil met de macro lens aan de zijkanten van de wijzers. :sweat_smile: Met het blote oog is het niet te zien. Overigens wel grappig dat het polished en brushed systeem wat GS hanteert bij de kleur wijzerplaat, hier is opgelost met een brushed en polished helft van de wijzers. Goed gedaan en praktisch. Zie bij inzoomen de reflectie van de secondewijzer tegen de binnenkant van het glas gereflecteerd in de minutenwijzer. :wink:

De brushing van de kast is ook heel fijntjes. Maar het polijstwerk geen Zaratsu. Uiteraard niet, zou ik zeggen, voor dit geld.

In aanmerking genomen dat het een “lager” segment is, ja, kan deze zich zeker staande houden naast de Urushi groene Presage en de GS. Daarbovenop is de KS natuurlijk meer bedoeld als workhorse (iets anders dan daily-beater :thinking:) horloge en dat doen ze goed. Maar, als zomerhorloge op staal om te voorkomen dat alle leren banden zo zweterig worden… Ja, geslaagd.

14 likes

Hier de GS ook alvast klaar gelegd om zijn NA ‘neefje’ morgen te begroeten. :hugs:

26 likes

Mooie uiteenzetting Jaco. Klinkt zeer goed vwb alle (technische and otherwise) aspecten. Ik vind 'm prachtig…m.n. de kleur bruin en de iets langere lugs icm de mooie ss band. Staat 'm erg goed.

Enjoy!

Ps mag ik alvast roepen…dibbedidibs :sunglasses:

2 likes

Haha, de NA is in de maak. Met wat meer detail foto’s.

En roepen mag altijd, want je weet het: "In het verleden genoten therapieën, bieden… etc. :rofl:

2 likes

Ik dacht ik zet de LX100 ook eens op macro voor de SBGW252. Nu kan hij geen super-super macro, maar dit ziet er toch heel redelijk uit. Zeker voor een JPEG zo uit de camera.

Alleen heb ik hem te groot geupload? 5.5MB, maar hij wordt niet clickable :frowning:

Ik vervang hem nu door een iets lagere kwaliteit, ziet er nog steeds prima uit. Klik-klik voor groot :slight_smile:

23 likes

17 likes

Schitterend horloge!

1 like

15 likes

Mooi! :ok_hand: Die leeuw is leuk om te schieten…ben er zelf ook gek op. :grin:

15 likes

Grote klasse!

1 like

Op staal gezet

Mwah…

20 likes

Mwah :grin: of Mwah :slightly_frowning_face:

1 like

:roll_eyes:

1 like

Dus je zit in een meeting waar iemand een witgouden PP (:heart_eyes:) om de pols heeft maar jij voelt je niet senang met een gouden Seiko om de pols?
Die buueman dacht een keer ‘Draagt hij nou echt een Seiko hier?’ en zat de andere keren gewoon te loeren of het nou een quartz of een automaat was.

4 likes

Beter

2 likes

Goedemorgen

32 likes

Vanmorgen vroeg op pad gewapend met de Skyflake richting @Fraaai om mijn Seiko Pressage matcha op te halen.

De plaat is GS ‘waardig’!

22 likes

Mijn Grand Seiko loopt buiten spec, als ik 'm in de doos laat zitten. Niet als ik 'm draag, maar de positionele variate is groter dan ik had verwacht. Het kan verkeren.

Al dat geld zit in de afwerking, want standaard-uurwerk. Dan is het niet verwonderlijk dat ze hier iets uitzonderlijk moois weten te leveren.

Die voor je.

8 likes

Bij mij ook. Bij mijn 253 is het zo dat als ik hem met de wijzerplaat naar beneden in de doos leg dat hij dat ongeveer 0sec/dag loopt. Maar gedragen loopt hij -6sec/dag. En het wisselt ook nog wel. Die is denk ik aan een beurtje toe. Mijn nieuwe 252 loopt juist ongeveer +8sec liggend in de doos, en 0sec gedragen.

Het lijkt erop dat het 9S64 uurwerk best wel wat af kan wijken. De site zegt dan ook voor de 9S64:

• Normal usage accuracy +10 to -1 seconds per day

Ik had dat in de praktijk wat scherper verwacht. We zijn ook verwend met spring drive.

Ik zal hem eens op de timegrapher gooien in vijf posities, kijken wat ie doet. Hier kom ik op terug.

Niet dat het me ene reet uitmaakt, zo loopt m’n Nomos Club Campus een stuk strakker dan m’n Ahoi Neomatik, is de Excelsior Park onverwacht goed, doet de Archimede het prima, alsmede de strakheid van de Serica (die loopt strak, maar je krijgt 'm niet op tijd gezet wegens zompige kroon), terwijl de SBGW juist wat variatie kent maar de strakste “er zit geen micrometer speling op de wijzers als je aan de kroon draait” ervaring geeft…

Schiet mij maar lek. Het blijft allemaal mechanische rommel, dus gelukkig heb ik een Junghans, Citizen en Grand Seiko HAQ voor wanneer ik wil weten hoe laat het is.

4 likes