Laat je Grand Seiko zien VIII

Die ster geeft toch aan dat het caliber extra gemodificeerd is waardoor het nauwkeuriger is dan de normale calibers?

Dat geldt alleen voor de 5 puntige ster op quartzen.

Het zal mij aan m’n ster jeuken waar de indices van gemaakt zijn, als ze maar retestrak afgewerkt zijn.

5 likes

Dat is idd de 5-puntige ster op quartzen.

De 8-puntige ster geeft aan dat wijzerplaat en/of wijzers en indices van edelmetaal zijn.

Ik wil het toch weten. Staal of Ster, dat is de vraag.

2 likes

Hoppa weer een duppie in de horlogepot! :grin:
V.w.b. de sterrenkwestie heb ik ook geen idee…

1 like

Laten we eerlijk zijn: Alle SLA duikers van Seiko zijn per definitie mooier en charmanter dan alle GS duikers. Grand Seiko, en ik heb dit al vaker gezegd, zou zich helemaal niet met sporthorloges bezig moeten houden.

Grand Seiko is ooit ontstaan om het zo goed mogelijk afleesbare en zo nauwkeurig mogelijke perfecte horloge te maken. Een 44mm kolos met tierelantijntjes op de plaat hoort daar niet bij.

Het meest sportieve wat GS zou moeten doen is de prachtige GS quartz van @FRANS3 en daarmee dus de SBGV24x serie, en dan de prachtige dressy GMT in 39mm, de SBGN00x serie zoals @PowerReserveFan er eentje heeft. Buiten die twee reeksen zou Grand Seiko zich in mijn beleving op de Elegance en Heritage collectie moeten richten, de Micro Artist studio moeten doen, en de rest van het assortiment moeten laten vallen als een baksteen.

Ik vind dus dat je groot gelijk hebt: Een toolwatch / duiker moet in mijn optiek niet meer dan 1500 ballen kosten, zelfs de prijs van een SLA is al optimistisch, waarbij ik die wel vergeef omdat ze zo strak in elkaar zitten.

Seiko zelf blinkt uit in tools, waarvan verbazingwekkend veel modellen iconisch zijn:

• Tuna, Emperor Tuna
  • Marinemaster
  • 62MAS
  • 6105
  • Uemura
  • Turtle
  • SKX

Ik snap wel waarom Grand Seiko in de pap van de sportieve horloges roert, dat is puur omdat men in dit tijdsgewricht meer geld dan smaak heeft, terwijl dat in de jaren 60 frequent omgekeerd was.

Mijn advies:

Hou op met loeren naar toolwatches van duizenden Euro’s, dat is een contradictio in terminis, en leg je toe op een mooie dressy Grand Seiko. Dat is waar ze voor opgericht zijn, dat is wat ze goed kunnen. Als je geen dress horloge wilt stel ik voor dat je ophoudt met kijken naar GS.

Ik weet dat ik vriend @SpringDrive hiermee voor het hoofd stoot, maar het zij zo. De meesten hier in deze Grand Seiko threads hebben ook iets uit de Heritage of Elegance lijnen van GS, dus ik heb het vermoeden dat ik geen dingen aan het zeggen ben die bij velen niet een soort van resoneren. Het wordt een stekelige lunch. :slight_smile:

13 likes

:white_check_mark:

Wat een waarheden zo op de vroege donderdagochtend.

3 likes

Helemaal niet.

Welles!

Meer erover straks…

Hehehehe… Inderdaad. Moet ik nog iets specifieks mee nemen?

1 like

De Excelsior Park en Super Squale wil ik wel even zien als je die al binnen hebt.
De rest - doe maar iets leuks.

Weet je nu wel waar je moet zijn? :sweat_smile: :rofl:

1 like

Die super Squale is tricky. De goede man heeft een koerier die het pakketje kwijt raakte, ik ben in afwachting van nieuwe tracking gegevens. Ik neem deze wel even mee:

Sorry voor de off topic, mensen.

10 likes

Alle SLA duikers mooier dan alle GS duikers? Nee daar ben ik het niet mee eens.

Deze 44mm kolos heeft een perfecte afleesbaarheid bij het deskdiven. En geen tierelantijnen op de plaat. Ok, de wijzers en indices zijn wat drukker dan de standaard GS, maar ik vind dat een positief punt aan dit horloge:

De duurdere SLA’s gaan hier meen ik een paar keer overheen met 4.000-6.000 euro? Voor 1.500 euro beland jij niet in het SLA paradijs.

Ik vind dat bovenstaande GS duiker zich wel een plaatsje in de GS hall of fame verworven heeft. Gezien de duur van de productie van dit model. En het ontbreken van tierelantijnen. Ok de wijzers zijn wat over the top, maar dat is juist waarom ik deze heb gekocht. Bij de SLA033 vond ik de wijzers net uit een stukje blik gestampt lijken te zijn gestanst.

Dat is zonder meer waar.

Kleurtjes doen het voor mij niet op Grand Seiko’s, maar ik vind ‘de’ Grand Seiko duiker (zie boven) onderdeel geworden van de Grand Seiko geschiedenis. Ik ben het met je eens dat een aantal Seiko SLA duikers mooi en charmant zijn. Maar uiteindelijk vind ik deze GS duiker mooier.

Ergerlijker vind ik een Grand Seiko met de datum ergens van 4 tot 5.

4 likes

Dat kan ik niet zo persé zeggen.
Alle niet dagelijkse dingen die ik koop (horloge’s, auto’s, fietsen, kleding, etc.) koop ik mede op uiterlijk, eerste indruk en al dan niet liefde op het eerste gezicht. Dat is de start, daar begint het meestal mee, vervolgens komt al naar gelang het subject de rationale erbij en volgt de afweging, review, etc.

Een dress horloge is dan ook zeker niet bij voorbaat uitgesloten. Sterker nog, de SBGA413 en SBGA407 vind ik beide qua uiterlijk en eerste indruk prachtig en zie ik mezelf op basis van uitsluitend de looks en foto’s wel dragen.

GS is daarom geen merk waarvan ik mij bij voorbaat al zou moeten verschonen naar te kijken.

1 like

Kijk daaaan!!! :heart:

13 likes

Ik was mij eigenlijk nooit zo bewust van wat een datumvenster doet met een wijzerplaat voor de look en balans. Gewenning I guess.

Maar nu weet ik het…

18 likes

Ik bedoelde ook te zeggen dat een SLA al optimistisch geprijsd is met die 1500 in gedachten (en inderdaad, tussen de 3500-5000 Euro), maar probeerde daar qua subtext bij te suggereren dat een GS Tool van 8000-13000 net zo kolderiek is als een standaard Titanium skindiver van 14K (Yachtmaster titaan).

Daar ben ik overheen gestapt, grappig genoeg.

Dat zijn precies de modellen die in het dressy-sport spectrum zitten waar GS erg goed in is in mijn optiek.

Maar zoals je hier ziet: zoveel mensen, zoveel smaken. Sterker nog, ik heb die enorme Spring Drive chronograaf met die heule grote pushers om gehad op een GS meeting, die ene waarvan de pushers er uit zien als de vuilniston waar Oscar in woont in Sesame Street, zeg maar, en dat ding was om de pols nog draagbaar ook.

In technisch en ergonomisch opzicht kan ik die horloges goed verdedigen, ook al passen ze niet in mijn beeld van hoe het heurt, inclusief de duiker van @SpringDrive, die goed zit en magistraal afgewerkt is. Het blijven meningen, anders zou het hier veel te saai worden.

6 likes

Een prachtig horloge, maar ik zeg je het maar alvast: deze is van titanium.

1 like

Titanium kasten zijn prima, het zijn vooral de banden die ik vreemd vind voelen. En sommige Ti banden vlekken.
Maar ik heb er nooit een echt een lang om de pols gehad, dus wie weet…. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald…

Tenzij je de GS GMT quartz modellen pakt. Sorry, maar er is geen enkel merk dat voor dat geld iets vergelijkbaars maakt. Dit is Rolex niveau GMT voor een kwart van de prijs en beter inzetbaar als toolwatch.

4 likes

Voor zover mijn kennis rijkt en tot het tegendeel bewezen wordt, is dit de verklaring voor de
8-puntige ster.
De 8-puntige ster betekent dat het over een “special dial” gaat. Enkel horloges met een edelmetalen kast kunnen eventueel voorzien worden van een “special dial”.
Een dial krijgt een 8-puntige ster wanneer edelmetaal gebruikt wordt voor ofwel de dial zelf, of de wijzers of de uurmarkeringen of het datumvenster of combinaties daarvan.

Wat de SBGD201 betreft. Die heeft geen edelmetalen dial noch edelmetalen wijzers of indices en krijgt dus geen 8-puntige ster. Hoewel hij dit wel verdient naar mijn mening. Misschien is die beslissing ingegeven door het gewicht want dit horloge weegt toch al 168 gram op leder (wel met platinum clasp)

1 like

Ik lees in de reviews van de SBGD201 toch overal dat hij witgouden indices etc heeft. Maar ja wie weet is dat een broodje aap verhaal geworden dat iedereen van elkaar napraat?