Welke strap is dit juist? Ben al tijdje zoekende naar een mooie 21 voor bij de SBGA415. Met een half oog naar een grijze suede van Bulang aan het kijken, maar deze is ook wel mooi!
https://delugs.com/collections/ready-stock-straps/products/dark-grey-alcantara-signature-strap
Komt wel van buiten de EU, dus rekening houden met extra kosten. Bij bestellen brengen zij deze kosten zelf al in rekening, dus geen achteraf gedoe. Mocht je gaan bestellen: stuur mij even een PB
Geen nieuws van Grand Seiko sinds Watches & Wonders. Veel mensen op fora als deze klagen al jaren dat GS téveel modellen uitbrengt, ‘focus’ nodig heeft, ‘consolidatie’, etc.
Zelf behoor ik overigens niet tot deze groep. Ik vind het juist leuk dat GS aan de lopende band nieuwe modellen en varianten uitbrengt. Het is ook een heel andere benadering dan de andere, voornamelijk Zwitserse en Duitse merken.
Ik vraag me nu echter af (overigens zonder het aantal releases YTD te weten - misschien ben ik ook wel gewoon heel erg ongeduldig) of Grand Seiko misschien toch voor een andere strategie heeft gekozen… Als je bedenkt dat ze vorig jaar 78(!) nieuwe referenties hebben uitgebracht, en in 2021 wat minder maar toch nog 66, vraag ik me af of we dit jaar ueberhaupt in de buurt zullen komen? Ik meen in een video van Watches & Wonders gehoord te hebben dat er pas in het najaar pas nieuwe releases zouden worden aangekondigd, maar weet niet meer welke video dit was.
Tot slot een gewetensvraag aan diegenen die eerder kritisch waren op de hoeveelheid nieuwe modellen… bevalt dit echt beter?
Het komt voor mij te laat, denk ik. Ik ben een beetje GS moe geworden moet ik met spijt bekennen.
We zijn het niet gewoon inderdaad
Ik stoorde mij wat aan de willekeur van releases en de overlappingen op den duur (slga019, slga022, slgh019, slga007 bv), maar op zich ben ik niet tegen nieuwe modellen.
Dat ze de jubileums vieren is gewoon leuk, want die kan je zelf wat opvolgen. Ik verwacht echt dit jaar toch nog iets ivm 30j 9F quartz, maar voorlopig blijven op onze honger zitten.
Zou leuk zijn als ze met een ±1 s/pj uurwerk zouden komen, zoals de Citizen Caliber 0100. Het heeft weinig praktisch nut, maar ik vind het toch mooi.
Ik denk dat het afgelopen jaar ook zo druk was als soort van promotie wereldwijd. Voor elk wat wils op de markt brengen.
Aan de andere kant, als je de historie wat volgt hebben ze altijd al heel veel releases op de markt gebracht.
In die zin is al decennia lang bijna elk model limited te noemen.
Dat dus. Niet zo zeer afwerkingsmoe. Ik streef nog naar een gmt springdrive in plaats van de Skyflake, of een quartz ernaast. En dan hou ik het voorlopig bij wat ik heb.
Beetje release moe en de krampachtige manier van in de markt zetten.
Tijd voor een vaste gs en rust in de tent.
Vermoeiend.
Ja! Minder = meer. Ik ben inderdaad benieuwd naar een 30 jarig 9F model.
Wat ik vooral vervelend vind is dat Grand Seiko geen echte lijnen kent. Rolex kan 200 verschillende Datejust modellen met 200 verschillende wijzerplaten, maar je kunt ze altijd weer verkopen en in de advertentie zetten: “Rolex Datejust”. Maar hoe verkoop je een Grand Seiko? Met Spring Drive erachter? of Quartz, of Heritage, of Sport, of… Er zijn er maar een paar met een naam, zoals Snowflake, en de typenummers zijn voor de leek onnavolgbaar.
Ik vind het geweldig aan Grand Seiko dat er een diepere laag achter ligt met de twee fabrieken die 500km uit elkaar liggen, en die voor kleine verschillen zorgen, waardoor je bijvoorbeeld nooit een spring drive met een iwate wijzerplaat hebt. Of dat je twee Evolution 9 white birches hebt met allerlei verschillen, maar dat is echt voor de kenners.
Voor de leek of beginner is de opbouw onbegrijpelijk. Dat vind ik jammer.
De leek of beginner kan ook gewoon op zoek zijn naar een mooi horloge. Da’s niet ongehoord. Verder zou ik inderdaad willen zeggen dat er met de Heritage, Sport en Elegance lijnen zeer distincte series zijn, waarbij alleen de Heritage een allegaartje is van 44GS, 62GS en Banaankasten. Ik zie de samenhangende lijn wel in de SBGW serie, z’n Skyflake / SD broer, de quartz broertjes versus de variaies op de Omiwatari achtige kasten.
Zo zou je een leek ook het verschil tussen de DJ / DD / OP moeten uitleggen, en de Sub, Dweller, Yachtmaster en GMT Master lijnen, en dan de Explorer er bij, sinds kort de 1908.
Enige wat Rolex al jaren niet heeft is technologie. Dat er bij GS voor iedere kastvorm de keuze te maken is tussen Quartz, SD, Automaat of Handwinder maakt zaken niet eenvoudiger, dat geef ik toe.
Even een plaatje om het goed te maken, crosspost van gisteren:
Voor wie nu denkt, hee, hij negeert evolution 9: Dat is correct.
Sprak de man die gisteren het bestaan van een true beat nog niet kende.
Ik vind het serieus allemaal maar ingewikkeld bij GS.
Wat is er ingewikkeld aan? Je ziet weer een SGBlabla5391 model en googled wat je aan je Japanse trekhaak hebt hangen.
Dat kan varieren in alle mogelijke platen, kleuren, uurwerken en kastvormen. Totaal geen lijn is ook lijn.
Is ook wel weer zo. Maar als iemand je vraagt wat voor Grand Seiko je hebt, ga je dan zeggen dat je een handopwinder uit de Elegance lijn hebt?
Maar wel interessanter!
Dank je. Je bewijst m’n punt: Ook de Rolex lijnen zijn voor de leek niet allemaal even glashelder en bekend. Al moet ik toegeven dat ik verrast was door die seconde morte. Dat had ik dan weer niet gedacht.
Laten we eerlijk zijn: Iemand die me vraagt wat voor GS ik heb kan ik rustig zeggen dat het een SBGW231 is. De mensen die me vragen “hee, wat is dat?” krijgen gewoon “een Grand Seiko” te horen.
Ik zou dan teleurgesteld zijn moet ik zeggen
Oh wist niet dat je een leek was. Je noemde al zoveel verschillende rolex namen op dat ik dacht dat ik met een pro te maken had.
Ik zou dat bij GS niet kunnen. Daar ben ik leek in. Gelukkig hoef ik dat ook allemaal niet te weten.
Ben nog weinig moe, heb er dan ook maar een en nieuwe modellen boeien mij minder want geen dubbele logo.
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn, geniet van het leven
Mijn maatstaf voor professionals is wat strenger.
Leuk om te lezen hoe de meningen over dit onderwerp sterk uiteenlopen. Vooral op WatchUSeek zijn er mensen die bijna de ondergang van Grand Seiko lijken te voorspellen als ze zich niet zoals de brave Zwitserse merken gaan organiseren. Terwijl de huidige strategie juist ongetwijfeld goed werkt - ja er zijn ontelbaar veel LEs, maar veel daarvan zijn echt behoorlijk vlot verkocht. En dat ondanks de toch niet geringe prijsstijgingen.
Komt dat echt door de hoeveelheid nieuwe releases, en waarom dan? Je hoeft toch niet alles ‘bij te houden’?
Dat dit voor Grand Seiko vermoeiend is, zou ik kunnen begrijpen Maar waarom is het voor jou vermoeiend? Wat misschien (voor sommigen) meespeelt, is dat ze per se alles willen bijhouden, de referenties bij naam/aanduiding kennen, etc. Dat kan bij bijna alle merken, maar niet bij Grand Seiko. Niet te doen.

Maar hoe verkoop je een Grand Seiko?

Maar als iemand je vraagt wat voor Grand Seiko je hebt, ga je dan zeggen dat je een handopwinder uit de Elegance lijn hebt?
Voor mij persoonlijk zijn beide echt volstrekt irrelevant.