Laat je Grand Seiko zien VIII

Heel subtiel speelt voor mij wel mee de manier waarop AD’s van het eerste uur door GS Europa aan de kant gezet zijn. Ik moet dat denk ik even scheiden.

Maar ook de hoeveelheid releases…teveel om te hebben, teveel leuks als je net wat anders hebt. Eh, :thinking: dus eigenlijk ook een gewoon hebberigheids-hobbyisten probleem.

5 likes

Inderdaad. Grand Seiko liefhebberij is een professionele hobby geworden :slight_smile:

Je moet jezelf in kunnen houden, of doorloop hebben. Want bijhouden is geen doen.

Ik kan me nu steeds beter inhouden omdat ik steeds beter door heb wat me plezier brengt. Dat betekent dat een steeds groter deel van de GS releases voor mij niet langer relevant is. De piek wordt steeds smaller. Tegelijkertijd vind ik er veel nog steeds erg mooi. Dat is een spanningsveld.

3 likes

Dat vind ik ook wel een dingetje.

Nu koop ik liever op HF, maar kijken en soms passen bij een Reijersen of Punte vind ik een leukere ervaring dan bij 1 vd 2 grote juweliersketens. En dat past ook beter bij GS. Dat ze dan niet voor én én kiezen is jammer.

Maar het blijft een prachtig merk.

5 likes

Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar er wel met regelmaat over gelezen hier. Ik kan het me goed voorstellen dat je dat vervelend vindt.

Ook dat begrijp ik wel, al heb ik het zelf dus (nog?) niet. Je moet niet alles willen bijhouden/zien/passen/dragen etc.

2 likes

Sbgw252 #nofilter

27 likes

Deze heeft inderdaad geen filters nodig. Echt prachtig. Wat is eigenlijk de kastdiameter?

1 like

Hij is 38mm.

1 like

Dit horloge is stiekem mooier dan de foto’s doen vermoeden. Maar het is moeilijk te vangen als je geen belichtings-oplossing hebt. Natuurlijk licht is moeilijk werken voor deze wijzerplaat.Hier zie je na enige moeite de facetten, brush, sunburst en ribbeling van de indices:

23 likes

Het tragisch lot dat de GS-bezitter ten deel valt. Dat maakt ons stille genieters. Liefhebbers, maar ook lotgenoten.

8 likes

En voor het gemak ook maar meteen voor rosé goud vervangen :sweat_smile:

1 like

Dat was de weerkaatsing van zonlicht in de ochtend en een teakhouten tafel. :slight_smile: Daar is niks van goud bij, vrees ik.

Helemaal eensch.

Vandaag maar die melancholie (vanwege het weer) om de pols.

Van binnen…

Naar buiten…

In detail…

Met een kleine kriebel… niet mijn foto overigens.

Deze staat zo hoog op mijn lijst… Want: mijn favoriete complicatie (GMT) en de plaat doet me heel erg denken (in de zin van méér dan goede herinneringen) aan de eerste sportievere GS-Topper die ik relatief lang gehad heb en wellicht nooit had moeten verkopen, de SBGR305 (foto’s uit de oude doos). Deze:

23 likes

Die is mooi! Het goud lobbig om de GMT-wijzer gedrapeerd alsof de verf nog niet droog is. Wel even passen, want best bling. Ik vond de groene Shunbun daarom beter bij mij passen.

Versus

De zwarte Kanro mag er ook zijn overigens. De wijzerplaat glanst naar diepzwart. Dat zie je niet goed terug op de renders van GS. Classic

Edit: maar man, als ik de SBGE269 hier weer zo zie, dan verdient ie het om door te gaan voor de herkansing :drooling_face:

7 likes

Toevallig heeft Jaap hem te koop staan:
https://ten2two.nl/products/Grand-Seiko-Elegance-GMT-Winter-Toji-p516284607

1 like

Die gmt yummi

1 like

Die Toji is ook wel een dikkerdje. Bij de Spring Drives steken ze alle dikte in de bezel, terwijl bij de SBGJ zit het mooier weg in de caseback.

@koetsjh zeker eens passen bij Jaap, ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Mij zijn ze (optisch) te dik… 🫣

image

9 likes

Ha, ja en dat mag ik op zich wel. het is tenslotte een GS. :wink: Al kan het ook té zijn. Ik heb hem meerdere keren in het echie mogen zien en passen, maar dat is inmiddels minimaal een jaar geleden. Dus wellicht dat mijn herinnering het wat afgezwakt of juist versterkt heeft. Mooi is hij absoluut.

Dat, het wordt weer eens passen.

Yup en al een tijdje, binnenkort eens loeren.

Inderdaad, het is inderdaad wel puur optisch. Het punt is dat de dikte in de caseback bij mij vaak resulteert in een wat hoog liggend horloge. “Los” van de pols, zeg maar.
Terwijl de Skyflake (en dus ook de Toji kast) op mijn relatief platte pols veel comfortabeler lig dan bijvoorbeeld de SBGR305 van destijds. Dit toonde mede door de aparte kastvorm wel dikker.

En de dikte maakt elkaar niet zo heel erg veel.

Ter vergelijk:
Skyflake 12,8mm,
SBGR305 13,7mm,
Toji 14mm.

Terwijl de diameter van alle drie gelijk is (40,5mm).

Maar goed, de eerlijkheid gebied dat de Skyflake gevoelsmatig wel erg gegroeid is. Ik had gedacht dat het blauw sneller zou vervelen, maar dat is niet echt het geval.

Kortom: Ik ga in ieder geval de Toji binnenkort nog maar een bekijken en wellicht kom ik tot dezelfde of tot totaal andere inzichten.

4 likes

Als ie dadelijk op ‘sold’ staat, weten we weer hoe laat het is :grimacing: Meteen even de White Birch passen ook?

2 likes

:shushing_face:

Ik wordt dit jaar vijftig… je weet nooit, een mijlpaalhorloge is wel iets wat kriebelt. Dus die WB wil ik ook zeker wel eens om de pols zien.

4 likes

24 likes