Laat je Grand Seiko zien VIII

Dit dus. Steek Spring Drive in die Iwate titanium variant en je hebt een perfecte Evolution 9. Maar nu zijn het allemaal versies waar telkens wat op aan te merken is. Ik respecteer wel het feit dat de 2 studios elkaars klassiekers niet gebruiken, dat heeft wel wat.

Ik zou Spring Drive wel telkens boven het Hi Beat uurwerk verkiezen. De techniek is gewoon inherent betrouwbaarder en unieker. Maar goed, mijn punt ging over de wildgroei aan natuur wijzerplaten :blush:

Ik vond die focus eigenlijk wel wat hebben, maar je kan dat ook ergens niet blijven volhouden als je pakweg 50 horloges per jaar uitbrengt. Maar nu wordt je echt doodgegooid met bijna identieke edities, waardoor de focus echt wat verloren gaat. We zijn verwend inderdaad, maar blijkbaar werkt het niet meer zo goed voor mij :thinking::wink:

2 likes

Prima als ze dat doen, maar maak dan geen look-a-likes. Die Iwate plaat is natuurlijk typerend voor de high-beat, maar zorg dan voor een waardig SD alternatief

1 like

Ze hebben 1 heel geslaagde wijzerplaat en dat is die van de SBGA413/15 en dergelijke. Gebruik die beperkt in een paar edities en dan zijn die echt uniek. En niets mis met eens gewoon een mooie matte of egale wijzerplaat in een sportieve kast. Less is more :blush:

4 likes

Als het ook zonder sportieve kast mag: :heart_eyes:

E5D82E6F-45BC-4B4E-9F62-99FCC60D1ADA

30 likes

Waar. Maar de nieuwe high beat 80 uur is natuurlijk een parel waar geen ander normaal merk tegenop kan. Wie anders maakt er een high beat die voldoet aan de grand seiko nauwkeurigheid en 80 uur power reserve heeft? Het is een uniek uurwerk.

De power reserve van de voeige generatie high beat vond ik altijd te weinig. Maar 80 uur in zo’n plat uurwerk is echt goed voor een high beat.

En de styling van de bruggen is echt mooi. En dual escape (ofzo). Heel netjes toch?

3 likes

De escapement en de PR combi hi beat is een knap staaltje techniek en het is zeker een prachtig uurwerk! Maar je leest toch hier en daar dat ze wel behoorlijk afwijkend kunnen lopen en dan zie je toch weer de tekortkomingen van een klassiek mechanisch uurwerk. Dat moet ik nog tegenkomen bij een Spring Drive.

Zeker! :heart_eyes:

De hele SBGY reeks is een van de meest geslaagde van de hele collectie imho. De kast en wijzers zijn zo eenvoudig dat een gedetailleerde wijzerplaat mooier tot zijn recht komt.

:joy:

Model SBGY025 : Hikari (Hikari) of Golden Light met het vertrouwde wijzerplaatpatroon “Iwate Dial” opnieuw geïnterpreteerd. Om de schoonheid te beschrijven van het laatste gouden zonlicht in de avond dat door de pluizige wolken het wateroppervlak raakt Over Lake Suwa in de schemering.

Geïntroduceerd in augustus 2022

edit: vond er nog eentje:

SBGY 015

7 likes

Zeer mooi deze.

1 like

Het is toch net wat grover dan de iwate. Maar ze zijn in Suwa duidelijk op zoek naar een signatuur naast de snowflake.

2 likes

Die is duidelijk geïnspireerd op de Iwate dial maar heeft toch een heel andere structuur.
Ik ben er niet weg van.

1 like

Vond er nog eentje die ik erbij heb geplakt in het bericht hierboven.
De eerste is een Thailand limited en de tweede een China Limited. De groene kan me al meer bekoren

2 likes

Schitterend. Dit is toch de SBGY013?

1 like

Die onderste is de sbgy005, de bovenste weet ik niet meer haha

1 like

Dit :point_up: . Waarom een wijzerplaat imiteren en dan met een uitvoering komen die toch net weer wat minder mooi of verfijnd lijkt.

Ik was onlangs aan het denken over de post van @amusicar dat de kast, wijzerplaat, markers, kroon enz allemaal net wat anders zijn tussen de Spring Drive en Hi Beat Birch. Ik merk net hetzelfde op nu ik weer mijn SBGA293 binnen heb. De kast is anders tussen de lugs, de kroon is groter, de wijzers zijn smaller en niet gebogen en het saffier heeft een heel ander effect qua vervorming dan bij de SBGW231/SBGM221.

Je zou kunnen denken dat de 2 studio’s de horloges helemaal onafhankelijk van elkaar produceren. Waarom anders die heel subtiel verschillende kasten bv… Mogen ze helemaal niets gemeenschappelijk gebruiken en doen ze daarom die gelijkaardige ontwerpen? Dat ze hun eigen designfilosofie hebben is duidelijk, maar dit gaat wel heel ver dan.

Dit blijft een van de mooiste… en geen imitaties, gewoon een prachtige Shinshu wijzerplaat! :smiley: :star_struck:

3 likes

Yep, dat viel me vorig jaar dus ook al op tussen een sbgy en sbgk. (Oké, je moet ze naast elkaar zien om het verschil op te merken, maar het is er zeker.

2 likes

Juist, nog zo’n voorbeeld. Hoe het ook ineen zit, fascinerend is’t wel :slight_smile: .

Het lijkt wat op het Cartier verhaal van vroeger met de verschillende huizen in New York, Parijs en Londen die elk hun eigen ding deden onder de grote Cartier paraplu.

1 like

Geïnspireerd door p paar.???

Een Grand Seiko met een plaat als de Credor Eichi…

Dat zou een mooi (maar waarschijnlijk kostbaar) model kunnen worden.

3 likes

Ik winkel liever bij de Poiesz.

Tja. Ook Brunot is gewoon een bedrijf wat zich op een bepaalde manier in de markt zet. En of GS Brunot er uit heeft gegooid, of dat Brunot GS er uit heeft gegooid omdat ze niet meer aan de eisen voor een dealerschap wilden voldoen, dat laat zich raden. Ik ken die mensen niet, ben er nog nooit geweest.

Ik heb een paar mannetjes voor Grand Seiko, en noch Brunot, noch Schaap en Citroen zitten er bij.

Grand Seiko maakt enkele tranentrekkend mooie horloges, en ze ontwikkelen übercoole uurwerken. Zelf. Met significante innovaties op het gebied van zowel de mechanische als de spring drive als ook de quartz uurwerken.

Dat ze wat duurdere horloges maken: Soit. Ik ga ook geen 10.000 ballen uitgeven voor een GS, maar dat neemt niet weg dat er aan de onderkant van het assortiment heel erg mooie horloges aan worden geboden.

Dat ook. Ik vind dat een GS van 2000 - 5000 Euro zeker meekomt met horloges die de dubbele vraagprijs hebben.

:rofl:

Ik ben een grotere fan van de Kirazuri en Linen dials. Maar vind de sneeuwvlokken en golven ook erg mooi.

Als ze nooit meer een berk van de band lieten rollen was dat prima. Dat motief doet me minder dan niks.

Daarentegen zijn de Shunbuns van deze wereld wel weer erg geil.

4 likes

Evolution 9 doet me minder dan niks, dus ik heb “Ik weet het niet” gestemd. Wat ik eigenlijk bedoelde is “geef mij letterlijk elke andere GS lijn maar”.

1 like