Hij staat je goed ook. Heel mooi stuk, valt me beter mee dan ik dacht. Er zijn weinig echt mooie foto’s van te vinden online.
dus niet te snel verkopen hé
Hij staat je goed ook. Heel mooi stuk, valt me beter mee dan ik dacht. Er zijn weinig echt mooie foto’s van te vinden online.
dus niet te snel verkopen hé
Daar liep ik ook tegenaan…bijna geen materiaal te vinden online over deze SBGR099. Dus de gok genomen en bij Jaap gaan kijken. Blij toe.
Dit lijkt mij een mooie om te houden…zeker gezien de stijgende prijzen bij GS.
Pfoeh, geweldig! Ik wil hem…
Zonder dolle, staat erg goed op je pols!
Wat een rare, kleine kroon. Verder echt een heel mooi horloge idd!
Hij is hier al eens vermeld, maar gisteren is de SLGA021 formeel aangekondigd. Een donkerder blauwe Lake Suwa variant…
Mooi! En ook meh… ik denk dat ik bij deze nu wel echt verzadigd ben met de natuur geïnspireerde kleurvariaties, naast de vaste collectie sunbursts. Ergens doet het ook afbreuk aan het concept van de iwate platen, die mijns inziens nog steeds de meest geslaagde variant is.
Waar ik echt eens van mijn sokken zou geblazen worden, is als ze nu eens iets helemaal nieuws zouden invoeren. Een heel nieuw concept van wijzerplaat voor GS bv. Ik denk maar aan een emaille wijzerplaat in diepzwart bijvoorbeeld of meer met graveringen zoals ze al gedaan hebben met platina modellen. Terug naar de echte Japanse kunst lijkt me wel wat. Helaas komen dergelijke probeersels vooral uit de micro-artist studio en kosten die dan weer een vermogen.
Meningen? Of laat maar komen die golfjes en sneeuwvlokjes en berken?
Yep, ik deel je mening. òf we zijn verwend òf het wordt inderdaad eentoning…
SLGA007, SLGH003
SLGA021, SLGH019
Ik vind de vier die @Hans hierboven post prachtig. Ik denk eerder dat we verwend zijn. Maar de zoveelste quartz gmt of sbgw231 limited edition wijzerplaat kan mij echt niet meer boeien inderdaad.
Maar ook de evolution 9 vind ik lastig. Het nieuwe spring drive uurwerk heeft 5 dagen power reserve, maar de afwerking die ik heb gezien valt me tegen. Hoeveel zou een mooiere afwerking van het uurwerk mogen kosten?
Grand seiko had altijd een nadruk op de kast, de indices en de wijzers. Toen kwamen de wijzerplaten erbij. En nu spelen die wijzerplaten zo’n hoofdrol dat het me wel eens tegen gaat staan inderdaad. Het uurwerk heeft altijd goed gewerkt, maar is qua afwerking nooit bijzonder.
Goed gezegd. Ik hink een beetje op 2 gedachten: aan de ene kant gewoon erg mooi, tegelijkertijd ook wel steeds weer meer van hetzelfde. Zou iets heel anders ook wel weer leuk vinden.
Ik vind het echt lastig kiezen tussen de evolution 9 spring drive of mechanisch.
De slga021 donkere suwa 120h spring drive staal vs de slgh019 iwate 80h high beat titanium. Welke zou je kiezen? Zie de twee onderste in het plaatje hierboven.
0 stemmers
Zo’n poll geeft dus precies aan waar het voor mij fout gaat.
Spring Drive is echt top en zou mijn keuze zijn. Ik ben ook fan van die Iwate plaat. Dus iedere keuze tussen deze twee zou voor mij voelen als ‘net niet’.
Maar dat die twee niet gecombineerd worden hoort bij de grand seiko geschiedenis:
Dus helaas, maar daar heb ik vanuit de historie begrip voor dat die niet gecombineerd worden. De fabrieken liggen honderden km’s uit elkaar.
Hmm lastig idd.
De purist in mij zegt het mechanische uurwerk.
De techneut en in mij zeggen spring drive.
120u power reserve vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. 72u is meer dan zat.
Dit dus. Steek Spring Drive in die Iwate titanium variant en je hebt een perfecte Evolution 9. Maar nu zijn het allemaal versies waar telkens wat op aan te merken is. Ik respecteer wel het feit dat de 2 studios elkaars klassiekers niet gebruiken, dat heeft wel wat.
Ik zou Spring Drive wel telkens boven het Hi Beat uurwerk verkiezen. De techniek is gewoon inherent betrouwbaarder en unieker. Maar goed, mijn punt ging over de wildgroei aan natuur wijzerplaten
Ik vond die focus eigenlijk wel wat hebben, maar je kan dat ook ergens niet blijven volhouden als je pakweg 50 horloges per jaar uitbrengt. Maar nu wordt je echt doodgegooid met bijna identieke edities, waardoor de focus echt wat verloren gaat. We zijn verwend inderdaad, maar blijkbaar werkt het niet meer zo goed voor mij
Prima als ze dat doen, maar maak dan geen look-a-likes. Die Iwate plaat is natuurlijk typerend voor de high-beat, maar zorg dan voor een waardig SD alternatief
Ze hebben 1 heel geslaagde wijzerplaat en dat is die van de SBGA413/15 en dergelijke. Gebruik die beperkt in een paar edities en dan zijn die echt uniek. En niets mis met eens gewoon een mooie matte of egale wijzerplaat in een sportieve kast. Less is more
Waar. Maar de nieuwe high beat 80 uur is natuurlijk een parel waar geen ander normaal merk tegenop kan. Wie anders maakt er een high beat die voldoet aan de grand seiko nauwkeurigheid en 80 uur power reserve heeft? Het is een uniek uurwerk.
De power reserve van de voeige generatie high beat vond ik altijd te weinig. Maar 80 uur in zo’n plat uurwerk is echt goed voor een high beat.
En de styling van de bruggen is echt mooi. En dual escape (ofzo). Heel netjes toch?
De escapement en de PR combi hi beat is een knap staaltje techniek en het is zeker een prachtig uurwerk! Maar je leest toch hier en daar dat ze wel behoorlijk afwijkend kunnen lopen en dan zie je toch weer de tekortkomingen van een klassiek mechanisch uurwerk. Dat moet ik nog tegenkomen bij een Spring Drive.
Zeker!
De hele SBGY reeks is een van de meest geslaagde van de hele collectie imho. De kast en wijzers zijn zo eenvoudig dat een gedetailleerde wijzerplaat mooier tot zijn recht komt.
Model SBGY025 : Hikari (Hikari) of Golden Light met het vertrouwde wijzerplaatpatroon “Iwate Dial” opnieuw geïnterpreteerd. Om de schoonheid te beschrijven van het laatste gouden zonlicht in de avond dat door de pluizige wolken het wateroppervlak raakt Over Lake Suwa in de schemering.
Geïntroduceerd in augustus 2022
edit: vond er nog eentje: