Laat je Grand Seiko zien VIII

17 likes

Dit gaan ze nooit doen. Dat past helemaal niet in de lijn van Grand Seiko.
Misschien komt er ooit een maanfase (patent is aangevraagd) en dat vind ik ook niet zo Grand Seiko, tenzij er een technisch hoogstandje aan verbonden is.

5 likes

Ja. Het liefst van 38x10mm, met spring drive… Oh. Wacht. Dat heet omiwatari. Die heeft ook fatsoenlijke wijzers en indices. :smiley::+1:t2:

6 likes

Ik gooi m er gewoon weer eens in. Deze komt ook aardig in de buurt, maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk.

17 likes

Vandaag mn eerste Grand Seiko binnengekregen!
Gezien de verweerde wijzerplaat leek het me leuk om deze op een canvas/leer band te zetten.
Eens wat anders :wink:

19 likes

Dat is eens iets anders en met karakter. Toffe aanwinst.

1 like

Nice, ik heb een soortgelijke wijzerplaat gehad bij een KS uit 1967.

9 likes

Mijn Credor spring drive is een wat vreemd horloge. Maar ik blijf hem erg leuk vinden. In het echt onder diffuus licht natuurlijk altijd beter dan op de foto onder de spotlights. Met een witzilveren wijzerplaat, power reserve, de glijdende secondenwijzer, en de geïntegreerde stalen band die gelijkloopt met de hoekige lugs.

En hij is mooi dun.

Hierbij nog een foto van de verkoper van toen ik hem kocht met de achterkant, een zijkant foto en de band en sluiting:

13 likes

Maantje is hier wel te zien. Dat vind ik meteen ook het enige storende element in dit prachtige horloge.

1 like

Echt? Op de eichi toch niet.
Op het aparte en moderner horloge van @amusicar zou ik er nog kunnen inkomen maar Credor doet wel meer eigenzinnigs.
Heb je hun Art Piece Collection al bekeken?

2 likes

Hans welke red nummer is die tweede?!? Die wollige?

25 likes

Sbgy005

Volgens mij noemen ze deze structuur ‘tree bark’. Kan me ook nog een Japanse LE herinneren met zo’n plaat in het wit.

SBGY023 - een limited edition van de GS9 Club USA.

Heb deze toch echt weleens in een etalage zien liggen. Mooi ding!

1 like

:heart:‍:fire::snowflake::heart:‍:fire:

12 likes

@illewoare noemde meen ik dat er wat twijfels waren over de accuratesse van de 9SA5 uurwerken. De nieuwe high beat 80 hours serie. Ik vond daar onderstaande over. De samenvatting is dat Grand Seiko zegt dat een horloge -3 tot +5 loopt. En dat dat volgens Grand Seiko in de praktijk in gebruik -1 tot +8 is. Deze eigenaar heeft een 9SA5 die consistent +11 loopt, maar meer afwijkt als de power reserve terugloopt. Is dat ‘in spec’ of niet is de vraag, want betekent ‘in gebruik’ ook dat de power reserve altijd vol moet zijn? Kortom, er lijkt wat onduidelijkheid over de uiteindelijke accuratesse van de 9SA5.

Hoe zit dat op dit forum met eigenaars van de white birch 9SA5 uurwerken?

1 like

Volgens mij is dat inherent aan mechanische uurwerken, bij de Speedmaster moonwatch (3861) wordt ook geadviseerd om 'm elke dag op te winden ondanks dat de PR 60+ uur is.

Isochronism is the ability of an oscillator to maintain it’s frequency, regardless of displacement. In a balance, it’s rate related to amplitude, which is affected by torque from the mainspring. As power coming from the mainspring decreases, the amplitude lowers, and with a shorter distance travelled, the frequency picks up. Of course a lot goes into preventing that from happening from a design standpoint, but it can’t really be completely eliminated.

Inderdaad. Zelfs de METAS standaard (strenger dan COSC) staat redelijke afwijkingen toe bij 2/3e van de power reserve:

• EDIT: I have attached the METAS standards below. At 2/3 power reserve even the tightest standard for large movements would potentially accept a movement that runs +20spd in a position and +13spd on average… so +11spd is not really that bad, is it?

Klopt, het zijn dergelijke berichten die me wat verontrusten over de betrouwbaarheid. Waarvoor heb je anders een revolutionair nieuwe escapement als het in de praktijk niet beter presteert? Zelfs met de dubbele veerton die dit wat zou moeten onder controle houden… Dat wordt bv ook afwachten hoe Omega zijn nieuw “Spirate system” presteert in de praktijk.

Dit getuigt ook wel weer hoe gaaf Spring Drive eigenlijk is. Tot de laatste % reserve lopen die uurwerken waanzinnig accuraat :slight_smile:

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hier op het forum. Er zijn wel een paar birches alleszins, dus laat maar horen!

3 likes

Misschien was die escapement nodig voor de 80 uur power reserve. Dat is best veel voor een hjigh beat. Bijna het dubbele van de vorige generatie.

1 like