En weer een release, https://www.hodinkee.com/articles/grand-seiko-remakes-their-ultimate-classic-to-celebrate-110-years-of-japanese-wristwatches
Ah ik dacht heel even dat dit misschien een betaalbare dresser zou kunnen zijn voor me. Tot ik de prijs en specs zag…
Een mooi verhaal. Een hele bijzondere wijzerplaat, alhoewel zwart met goud niet mijn smaak is. Maar dat deze 500 wijzerplaten met alle indices en belettering door een persoon met de hand gemaakt zouden zijn geloof ik niet. Dat vertelt Hodinkee denk ik mooier dan de werkelijkheid is.
Dan doen ze met de credor eichi Ii, en daarvan worden er hooguit 20 per jaar gemaakt. Geen 500 in een limited edition batch met deze manier van laag voor laag aanbrengen van indices en belettering vanuit een poeder.
Ik denk dat het in het echt een “stunner” is. Gezien hun bewerking van titanium, die ook Zaratzu gepolijst is. Urushi wijzerplaat…-
De band snap ik, maar of die me kan bekoren, weet ik niet. Doet wel heel erg jaren 50-doorlus-bandje-van-een-tientje aan. Ik ken de “knoop/weef”-techniek en dat is ook geen kattenpis, maar toch.
Verder als totaalplaatje zou ik hem absoluut zo doen, maar tsja… Inderdaad die prijs.
Ik vind de prijs best meevallen eigenlijk. Een gouden first is al snel 25.000, deze is met zijn unieke, maar bewerkelijke wijzerplaat de helft.
Ik kan me er van alles bij voorstellen dat ze dat wel doen en kunnen. Hier lukt het ze om er 2000 van te doen, door één en dezelfde handwerksman. Ook Urushi.
En natuurlijk is de prijs wel gerechtvaardigd. @Niels1983 Inderdaad is de overeenkomst op het eerste gezicht met de Longines wel aanwezig, maar de gebruikte materialen en de bewerking daarvan is natuurlijk wat de GS-liefhebber ervoor geeft.
De wijzerplaat die jij toont heeft gewone bedrukking en gewone metalen opgelegde indices. Dat is 2000 keer druk, stempel, plak. Voor deze first wordt een hele andere techniek geclaimed. Vergroot de indices maar eens uit.
Ze hebben er toch vast een productieprocesje van weten te maken. Want layer by layer, all by hand zo’n wijzerplaat opbouwen doe je geen 500 keer.
Ik gok…
Voor wat betreft indices etc. denk ik dat je gelijk hebt als het om de Presage gaat. De wijzerplaat zelf is wel laag voor laag gedaan.
Op de GS zijn ze wel heel dik, da’s inderdaad geen printje. Zeker niet omdat het, als ik het goed begrijp, emaille indices zijn, met goudstof oid zo te zien.
In ieder geval, knap. En op het eerste gezicht voor een buitenstaander, een veel te simpel 13 in een dozijn zwart horloge.
Overigens op deze foto is het allemaal veel mooier. De rest lijkt nog teveel op renders. Ben benieuwd wanneer een “real-life” review op Youtube verschijnt.
Ik postte nog een beetje eerder dat ik de “natuur”-wijzerplaten gehad heb en dan komen ze met dit! Dat is nu eens echt Japans en vakmanschap. De prijs is er natuurlijk wel naar, maar dat laat ik even buiten beschouwing
Kanazawa is trouwens een heel leuke stad. Gezellig en klein naar Japanse standaarden en overal lekker eten herinner ik me. Ik krijg direct zin om nog eens terug te gaan!
Hier zie je ook duidelijk het verschil tussen “diashoc 24 jewels” wat geprint is en de maki-e markers.
Kwam dit net op Marktplaats tegen.
Sorry moest hem even delen.
Ook een 62GS, maar dan een “echte” China limited.
Is het raar dat ik nog wat koudwatervrees heb om 4k te betalen voor een Seiko??
En is het bij GS’en ook ‘gebruikelijk’ om 20% korting te krijgen?
- JA
- NEE
Zo schrijnend dat het bijna weer grappig is
Een hi beat quartz uurwerk, een zeldzaam exemplaar