Laat je Grand Seiko zien VIII

Idd.
Dat maakt het voor een aspirant koper ook moeilijker. Als er dan niet echt iets is wat er expliciet uitspringt en je (lees: mij) direct pakt en warm maakt is dat best lastig… (luxe probleem…🥹)

1 like

…maar wellicht ook weer makkelijker want je kunt eigenlijk geen verkeerde aankoop doen. :grinning: Serieus. Pak een instap quartz model dat nieuw net boven de 2k doet en tweedehands hier of bij de bekende verkopers rond 1.3-1.6k doet, dan heb je de kwaliteit en het gevoel van Grand Seiko al te pakken. Als je vantevoren benieuwd bent wellicht eens iets irl bekijken, bij een AD of bij iemand op het forum.

En dat gevoel verandert niet wezenlijk in een hogere prijscategorie, althans niet overduidelijk. De meerprijs zit 'm in beginsel in de opstap naar spring drive, hi-beat of automaat techniek.

Maar…als je eigenlijk op voorhand al niet een bepaald gevoel hebt bij GS wanneer je de (goede!) afbeeldingen en video’s hebt gezien van een GS, dan is het uiteraard maar de vraag of het iets voor je is. Alleen jij kunt dit bepalen… :wink:

14 likes

Ja klopt en was er al wel uit dat wanneer het ervan komt, het er een met springdrive moet worden. Hoe die wijzer lóóópt…
Dat vind ik ook gelijk één van de twee nadelen van de Astron, die vermaledijde per seconde tikkende secondewijzer…

2 likes

Avondzonnetje :blush:

16 likes

Toch wel leuk zo’n overzicht.

Toevallig was ik gisteravond verder gegaan met een tijdlijntje waar ik ooit aan begonnen ben, met de renders van de GS-sen die ik heb gehad.
Ik heb niet van alles zo de fotootjes meer paraat en met renders kan de grootte in verhouding blijven in het overzicht.

Het ziet er uit dat er genoeg variatie was aan wijzerplaten, kleuren, kastvormen, banden, soorten (model) glas, wel/geen lume en uurwerken. Van handwinder via automaat (verrassend dat ik slechts 1 “gewone” automaat heb gehad) naar HiBeat-automaat naar Springdrive en Quartz en terug, zo’n beetje.

Het geeft een beetje mijn zoektocht weer naar de ultieme GS. Echter, een “one-and-only allrounder beach-to-boardroom” is er dus niet.

Met dit overzicht merk ik dat de Evolution 9 sportmodellen me minder kunnen bekoren. De Mistflake is inmiddels eigenlijk behoorlijk naar de achtergrond gezakt. Kan het niet precies duiden waarom.

De combinatie van kastvorm én springdrive én snowflake wijzerplaat met een ander kleurtje, en dus buitenbeetje genoeg, maken dat de Skyflake voor mij wel zo’n beetje de beste van alle werelden is. Met diverse soorten banden kom je makkelijk van dress richting (business) best casual.

Ik ervaar de Skyflake met een sportief horloge (lees: vrijetijdshorloge, zoals mijn Prospex Speedtimer Night Vision) ernaast, toch wel als een heel prettige allround combi. Wellicht ook omdat ik eindelijk in mijn hoofd de eis voor lume op een dressier GS heb laten vallen. Dat heeft even tijd nodig gehad. :smiley:

Ik durf geen garanties meer te geven, gezien het overzichtje :sunglasses:, maar vooral door het formaat en dus eindelijk de juiste de proporties op specifiek mijn pols, maken de Skyflake wel af. Niet te dik niet te dun, niet te groot, niet te klein, etc.

Los van dat, toont het ook hoe idioot onze horlogehobby eigenlijk is. :crazy_face:

15 likes

Leuk ook zo’n timeline met stock foto’s om het verloop te kunnen zien.

Die Selfdater :star_struck:

2 likes

Serieus???wow

1 like

Filmpje al vaker gezien maar nu besef ik dat er echt veel technieken in verwerkt zitten: mechanisch, automaat, quartz en stemvork. Het kan niet op.
Weet iemand welke credor wordt weergegeven, die is wel erg fraai en waarschijnlijk te duur.

Doe 1,3,4 & 11 maar :partying_face:, als er dan ook nog een handwinder bij komt heb je alle technieken, leuke variatie en ultieme collectie?

1 like

Lijkt mij een mooi kwartet. Ik zou waarschijnlijk zelf nr 2 ipv 1 kiezen.

1 like

Zojuist eerste band besteld voor de snowflake

🫣🙏

9 likes

20 mm?

1 like

Ja 20mm

1 like

Ben meer van de verdiepte pr meter en natuurlijk wat kleur in de toko.
Maar hé, het is jouw collectie :wink:
Ik kom tot op heden niet verder dan dit als gs collage

Wat ook geen straf is.

12 likes

In de tekst zeggen ze “layer by layer, all done by hand”. En dan die foto erbij met het penseel in de hand. Ze impliceren wel wat het echt allemaal handwerk is. Misschien is het “handwerk” simpeler dan ik denk. Want hoe zou je hier anders 500 exemplaren van kunnen maken? Ze kunnen hier geen 10 uur per stuk aan besteden, dat zou 5000 uur zijn = 3 mensjaren. Maar wie weet, misschien wel.

2 likes

…een goed begin…:+1:

1 like

Ik heb ook besloten dat ik geen quartz meer koop. Ook geen Grand Seiko quartz. Ik kan niet tegen de tikkende secondenwijzer. Ook al tikt hij bij Grand Seiko onmerkbaar in twee keer. En komt hij perfect gedempt tot stilstand.

Ik zag laatst een filmpje van een quartz van 100 euro, en als je dat ziet dan besef je wel dat een Grand Seiko quartz next level is met hoe gecontroleerd die secondenwijzer tikt. Dus qua controle is een Grand Seiko quartz top, maar dan blijft nog dat tik-tik-tik-tik…

1 like

Grappig…ik vind het niet storend en zelfs wel mooi zo’n strakke tik iedere seconde. Maar alleen als ie ijs en ijs strak is…:tumbler_glass:

Die springt er tussen uit in al zijn eenvoud :wink:

20 likes

Dan moet je niet bij GS zijn :speak_no_evil:. moet je bij The Citizen zijn.

1 like

Het lijkt mij een arbeidsintensief geheel zo, maar man, wat mooi

https://grandseikogs9club.eu/sbgw295/

3 likes