Laat je Grand Seiko zien VIII

Dat is een mooie toelichting! Die ga ik eens doorspitten.

2 likes

Dan rest alleen nog springdrive. Elk ander mechanisch uurwerk doet tik-tik-tik-tik…

Een kleine anekdote.
Toen ik pas mijn SBGN001 had, toonde ik die aan mijn zoon en vroeg ik hem of hij iets speciaals opmerkte. Hij keek er even aandachtig naar en zei: “ja… de secondewijzer tikt in twee keer”

2 likes

Maar het kan wel…

13 likes

Een mechanisch uurwerk tikt vaak genoeg per seconde om er geen last van te hebben.

1 like

Mooi…technisch hoogstandje…maar geeft mij nooit het GS gevoel.

Ben ik de enige die de quartz seconde tik rustgevend vindt om naar te kijken? :thinking:

1 like

Nice. Is een originele band?

Deadbeat seconds vind ik echt een complicatie die goed past bij Grand Seiko. :thinking:

2 likes

Past goed bij mij :see_no_evil::grin:

1 like

Ik heb zo de jaeger lecoultre true second echt nooit begrepen. Je geeft dan duizenden euro’s uit om mechanisch dezelfde (mij afleidende) karakteristiek te vertonen als een quartz die eens per seconde tikt.

Voor mij liever een 3, 4 of 5 Hz (of 8/10 net hoe je het meet) mechanisch horloge.

ps., ik zou graag willen dat het getik per seconde me niet irriteert, want dan zou ik namelijk ogenblikkelijk deze zijn gaan halen bij @SuperC :

Ik vind het jammer om te zeggen, maar GS stelt teleur met zijn 9F uurwerken. Zo vaak dat de seconde wijzer (of chapter ring) niet strak uitgelijnd was. De beweging is wel mooi, maar als ie het streepje niet raakt is het echt !!@##$
Daarom dat Citizen op dat vlak echt rustgevend is om naar te kijken.

2 likes

Ja dat moet niet. Het is mij overigens nog nooit opgevallen. Misschien niet kritisch genoeg gekeken…:thinking:

Moet ik echt eens gaan zien dan…

Gaaf! Welke is dit?

1 like

Ja is een originele Grand Seiko band, volgens mij iets van €600 extra.

1 like

Pwoah, wat is dit inderdaad om te kwijlen zeg. Dit is toch misschien wel met stip de mooiste GS tot nu toe.

4 likes

Schitterend deze tijdlijn! Ik vond de SBGR305 ook een hele mooie, is dat ook geen goeie kandidaat voor de perfecte alrounder? Soms wou ik dat ik die van @jehebtwatgekocht overgenomen had, maar mijn hoofd stond er toen niet naar :thinking:

Mijn GSgekte begon toen je de SBGH had en ik je SBGN005 overgenomen heb. Ondertussen is er ook al wat de revue gepasseerd :see_no_evil:

15 likes

Klopt, de band van een sbgm225, als ik het goed heb, kan los gekocht worden en past erop.

1 like

Goed bezig! :wink:

Fijn dat ik je aan de GS verslaving heb kunnen helpen… :sunglasses:

1 like

Dat is de ‘selfdater’. Dit is eigenlijk een heruitgave van de originele Grand Seiko uit 1964, die een datumfunctie en een goede waterdichtheid had. Origineel een mechanisch hoge-frequentie uurwerk, de heruitgave van 2014 (50 jaar later dus) is een 9F82 kwarts. Dit is de SBGV011, maar je had ook nog een versie met grijze plaat, de SBGV009.

5 likes

Het is een prachtig staaltje vakmanschap! Als je die foto’s bekijkt, komt het goud echt mooi tot leven.

De afbeeldingen willen niet goed uploaden hier, dus dan maar gewoon een linkje:

Ik citeer niet vaak mezelf, maar het lijkt wel op “u vraagt, wij draaien” :sweat_smile:

@amusicar is die niet wat voor jou? Je verkoopt je witte editie en legt wat bij en je hebt direct een waanzinnig horloge erbij. Het goud is mooi ingetogen, je koopt hem helemaal nieuw, geen gedoe met import enzoverder… en direct een mooier verhaal dan een standaardreeks in een gouden kast. Ik neem hem wel van je over als je hem beu bent dan :sweat_smile:

3 likes

Tsja, qua kastopbouw, wijzerplaat én titanium had het gekund, ware het niet dat er geen metalen band voor is. De kastvorm is uniek. Nog even een edit @illewoare

Daarnaast vond ik hem, achteraf, relatief wellicht toch te dik.

Toch had ik die wellicht niet weg moeten doen. Maar ja, een Glashútte Panomatic Lunar trok harder. Achteraf met wat teveel emotie vanwege omstandigheden. Maar dat was uiteindelijk geen GS… En “gekochte” emotie, zie mijn NA topic van de Glashütte nog ergens, beklijft toch niet.

Daarnaast heb ik een beetje moeite met het terugkopen van een eens in bezit gehad horloge. :sweat_smile:

7 likes