Laat je Grand Seiko zien VIII

Er wonen 125+ miljoen mensen in Japan.
100 van de 500 valt gigantisch mee voor hun thuismarkt.

2 likes

En gezien de gewoonte van Japanse producenten om de mooiste en meest exclusieve modellen niet te te exporteren, valt het al helemaal mee.

Dat klopt inderdaad.

Maar is Japan ook 20% van de wereldwijde afzetmarkt voor horloges, en/of voor (Grand) Seiko?

Maar los daarvan, doel ik met name op de gesuggereerde reservering.

Dit is nieuws voor me - wist ik niet.

Dat denk ik zeker. Ik heb laatst een kaartje van de verdeling van Grand Seiko verkopen gezien en daar stond Japan zeker boven de 20%.

Vroeger in de eerste periode van Grand Seiko tot 1975 ofzo, was de verkoop grotendeels binnen Japan. In de huidige periode zijn ze zich steeds internationaler gaan profileren.

Ik denk dat de verzamelaars en kopers van high-end Grand Seiko’s nog steeds merendeels in Japan zitten. En omdat onze belevingswereld daar veel minder mee gekoppeld is vanwege de taal en het schrift dan met bv de Amerikaanse markt, lezen we er veel minder over.

Immers, wie hier weet er een Japans horlogeforum? Duits en Frans zijn voor sommigen al lastig. Laat staan Aziatische fora.

Bekijk deze site bv eens. De site van Credor. De westerse GS fans worden wild als er versie met een Urushi en Maki-E wijzerplaat komt. Bij Credor voor de Japanse markt doen ze niet anders. Maar zonder Google translate is dit voor ons niet te lezen. Laat staan dat we het horloge zouden kunnen kopen. Overigens zijn veel Credors echt lelijk en niet passend bij een Westerse smaak. Dus we missen er weinig aan, maar de Japanse markt is echt anders dan de onze.

https://www.credor.com/special/linealx/imarinabeshima/

Kost omgerekend maar 35k

2 likes

Tot 2010 zelfs volledig binnen Japan als ik het goed heb. Pas daarna zijn ze internationaal gaan verkopen

1 like

:grin: waar is jouw beauty? Nog steeds happy?

1 like

Het kan gewoon allemaal prima. Zwarte wijzerplaat helpt. :+1:

1 like

17 likes

Van deze zijn ze vergeten de restjes goudpoeder af te blazen :grin:

1 like

Goedemiddag mede ga dragers,

Zijn er leden die ervaring hebben in de gs winkels in België. Zijn die echt beter dan die wij in Nederland hebben ?

Grand Seiko dragers en niet ga autocorrectie fout

Wat versta jij onder beter?

Sorry ik bedoel meer de verschillen. Ik heb een keer vernomen dat Tensen zeer gastvrij is. Zelf heb ik een zeer goeder ervaring bij de juwelier in oudewater die geen gs meer mag verkopen. Maar de aftersale is zeer goed

Tensen is inderdaad zeer gastvrij. En Prosper in Brussel is volgens mij echt gaaf: allemaal liefhebbers, leuke presentatie, goede koffie.

Maar of dit beter is weet ik niet :wink:

Ik hoorde uit goede bron dat ze vorig jaar voor het eerst sinds 2017 evenveel horloges buiten Japan verkocht hadden als in het thuisland.

2 likes

Wow!

Betekent dit dan ook dat ze meer horloges gaan maken. Ik heb begrepen dat ze maximaal 36000 horloges per jaar maken.

1 like

Ik verwacht dat ze daar inmiddels al wel iets overheen gaan. Ik meen ook echt verschil in afwerking te zien tussen GS van 5-10 jaar oud en die de afgelopen 2 jaar gemaakt zijn.

In de zin dat er meer foutjes in sluipen dan? Zaken die vroeger niet voorbij de QC zouden geraken? Of bewuste keuzes om zaken niet af te werken zoals de achterkant van de wijzers ofzo?

Want dat laatste heb ik nog nergens gelezen alleszins. Er wordt ook meer met een loupe op gekeken en op internet gepost dan pakweg 10 jaar geleden, dus moeilijk te beoordelen denk ik :blush:

1 like

Heb mijn White birch bij Tensen Antwerpen gehaald. Zeer goede ervaring met oprechte gastvrijheid. Kunnen de citroenen wat van leren.

2 likes