Sorry ik bedoel meer de verschillen. Ik heb een keer vernomen dat Tensen zeer gastvrij is. Zelf heb ik een zeer goeder ervaring bij de juwelier in oudewater die geen gs meer mag verkopen. Maar de aftersale is zeer goed
Tensen is inderdaad zeer gastvrij. En Prosper in Brussel is volgens mij echt gaaf: allemaal liefhebbers, leuke presentatie, goede koffie.
Maar of dit beter is weet ik niet
Ik hoorde uit goede bron dat ze vorig jaar voor het eerst sinds 2017 evenveel horloges buiten Japan verkocht hadden als in het thuisland.
Wow!
Betekent dit dan ook dat ze meer horloges gaan maken. Ik heb begrepen dat ze maximaal 36000 horloges per jaar maken.
Ik verwacht dat ze daar inmiddels al wel iets overheen gaan. Ik meen ook echt verschil in afwerking te zien tussen GS van 5-10 jaar oud en die de afgelopen 2 jaar gemaakt zijn.
In de zin dat er meer foutjes in sluipen dan? Zaken die vroeger niet voorbij de QC zouden geraken? Of bewuste keuzes om zaken niet af te werken zoals de achterkant van de wijzers ofzo?
Want dat laatste heb ik nog nergens gelezen alleszins. Er wordt ook meer met een loupe op gekeken en op internet gepost dan pakweg 10 jaar geleden, dus moeilijk te beoordelen denk ik
Heb mijn White birch bij Tensen Antwerpen gehaald. Zeer goede ervaring met oprechte gastvrijheid. Kunnen de citroenen wat van leren.
Meer als in bewuste keuzes maken in de afwerking.
Bijvoorbeeld simpelere wijzers en uur markers. Minder vlakken en dus minder tijdrovend om af te werken. Ook het gepolijste randje aan de binnenkant van de lugs zie ik bij veel modellen niet meer terug.
Met een x5 loupe toch ook zichtbare vlekjes op de gepolijste oppervlakken van de wijzers en uurmarkers gezien bij verschillende modellen.
Ik ben een vreselijke piet lut hoor. Daarom werk ik ook in de QA/QC
Je zult gelijk hebben, al verbaast dat me wel met de toch complexe indices van de hedendaagse Evolution 9 en SBGY modellen.
Bij beide modelreeksen verwacht ik dat er minder arbeid in het vervaardigen van indices zit, dan bijvoorbeeld een SBGH of de Snowflake.
Of het waar is weet ik niet hoor. Maar zo doet het op mij overkomen
De meeste nieuwe modellen zijn inderdaad vaak wat eenvoudiger. Bij de SBGY’s en de nieuwe “tough design” met brede wijzers is me al opgevallen dat de afschuining niet doorloopt tot aan de achterkant van de wijzers. Foto’s:

Het is natuurlijk maar de vraag of dit echt arbeidsintensiever is dan een snowflake bv. Want die wijzers vind je bv ook wel terug bij een instap quartz. Het blijft gissen allemaal.
De “oude” en volledig gepolijste elegance collection kast zoals bv de SBGW231 is ook een stuk complexer dan de nieuwe elegance SBGK/SBGY kast. Maar of’t persé meer werk is? Ik vraag me al even af hoelang dat Zaratsu afwerken duurt per kast. Weer gissen natuurlijk.
Maar je zal vast wel ergens gelijk hebben. Om de schaal op een paar jaar zo te vergroten moet je ergens wel keuzes maken, getraind personeel groeit nu eenmaal niet aan de bomen.
De productie is al een tijdje opgedreven. Exacte cijfers worden niet direct gepubliceerd maar zou nu tussen de 45.000 en 50.000 stuks per jaar zijn.
Ik ook. Maar ik was even bij wat andere merken aan het kijken, en van dichtbij zijn die kasten niet zo strak afgewerkt als een Grand Seiko kast. We zijn hier echt verwend. Als je een ander merk kast goed bekijkt dan halen ze de scherpte, borsteling en polish van Grand Seiko niet. Wat Grand Seiko in mijn beleving heel mooi weet te doen, is ook hun gepolijste kasten scherp en precies te houden. Waar andere merken hoekjes en overgangen net afronden, wordt dat ook bij een geheel gepolijste bollige GS elegance kast mooier gedaan en heb je betere overgangen. Ik denk toch dat dat het verschil tussen Zaratsu (polijsten met de vlakke plaat) is vs het polijstwiel met een borstel, dat overgangen altijd afrondt.
Ook mijn SBGA231 titanium duiker vind ik een combi van een lekker sappige zijkant van de kast, prachtig ‘diep’ gepolijst, met scherpe overgangen naar de geborstelde delen.
Kleine waarschuwing. Deze is niet nieuw en ongedragen
Ik heb hem 2 weken gedragen en aan een forumlid verkocht. Die heeft hem ook nog een tijdje gedragen.
Grand Seiko Sport Collection
€ 4.399
Unworn en dan een wrist shot erbij
Goed dat je het hier even meldt.
Niet zo netjes van de verkoper. Zeg dan gewoon dat het horloge nog in zeer goede staat is ofzo.
Op zich niet eens zo’n slechte prijs.
Ik weet niet wie het is. Maar hij doet wel goed zijn best met het trusted zijn. Hij heeft het woord trust zeker 7x op zijn homepage staan. Maar ik moet zeggen dat het er allemaal netjes uitziet. Misschien neemt hij het wat ruim met de aanduiding. Die SBGH001 van laatst had op een foto een duidelijke beschadiging, maar stond geadverteerd als “as new”. Maar zijn site ziet er netjes uit, daar is tijd in gestoken lijkt het.
Wij zijn natuurlijk GS pietlutten.