Heerlijk!
Die derde foto
Haha sorry zet er net 1 foto bij. Derde foto…ja heerlijk plaatje.
Haha, ik dacht al; ben ik nou gek?
Ninja edit
Ik herken dit. Al zijn mijn foto’s totaal niet horloge gerelateerd.
Het is vooral een kostbare combinatie van hobbies, merk ik.
Mooi!
Dat is balen zeg! Je nieuwe maakt wel mooie foto’s! Welke camera heb je nu gekocht?
3 jaar terug eens mijn Nikon D600 laten vallen op vakantie. Eenmaal terug heb ik hem op maandag aangemeld bij Nikon Nederland, dinsdag opgestuurd, woensdag de diagnose gehad via mail met een heel rapport erbij. Gelijk toestemming tot reparatie gegeven en donderdag was hij alweer onderweg terug en vrijdag weer thuis. En dat voor een DSLR van zo’n 7 jaar oud. De reparatie was niet eens krankzinnig duur.
Zo, da’s inderdaad wel rap. Hier heb ik nog niets gehoord.
Ik heb jaren geleden mijn spiegelreflex uitrusting verkocht en was overgestapt op een Fuji X100F edelcompact, zoals dat tegenwoordig heet. Heb ik begrepen.
Daar mistte ik op de één of andere manier toch een stukje zoombereik. Dus ik heb me een aantal jaren gelden laten verleiden die in te ruilen voor een Panasonic Lumix LX 100-II. Prachtige camera, kleinere sensor, dat dan weer wel. Maar de zoom gebruikte ik vervolgens zelden. Ben meer van het wandel-zoom, zeg maar. Dus liever terug naar een prime lens, maar ik had nu eenmaal die Lumix. Dus het is zoals het is.
Ik wil geen systeemcamera vanwege het gesjouw met objectieven, want dan kan ik weer beter een DSLR nemen.
Maar nu had ik het excuus om weer te kijken naar een compact met vaste lens en een APS-C sensor maar wel met volledig manuele instellingen. Maar… Fuji’s niet te krijgen en het alternatief waar ik erg verrast over ben is een Ricoh Gr IIIx. (40mm vaste lens, dus uitnodiging om creatief te zijn). De EVF mis ik nog niet.
Het resultaat is te zien in de foto’s
Tjah… hier heb je 2x het beste van het beste… welke lexus rijd je? Gs? Ik heb er 4 gehad. 0 problemen! is met grand seiko vast niet anders.
Het is een GS 450h. Erg snel en erg comfortabel. De combi van V6 met electromotor bevalt me erg goed. Het is een beetje zoals spring drive. Een combi van mechanisch en electronisch, zonder dat er een batterij in hoeft. Maar toch het voordeel van de instant torque fill van de electromotor. Hij glijdt net zo soepel als de spring drive secondenwijzer.
Ik wil altijd wel beslist een EVF. Komt omdat ik er nog mee ben opgegroeid denk ik. Maar mijn zoontje maakt er ook altijd gebruik van gelukkig. En een prime kan inderdaad fijner zijn dan een zoom. Al vind ik het wel echt een pluspunt van de LX100 dat het diafragma redelijk groot is voor zo’n camera en zoomlens. 1.7 meen ik uit mijn hoofd. Een nadeel van de LX100 vind ik dat niet alle correcties goed meegaan in de raw file en de software die ik gebruik. De Jpegs zijn optisch beter gecorrigeerd, dus in camera doet hij meer dan hij meegeeft in de raw file. Bij mijn m43 camera’s gaat dat beter mee in de raw files.
Maar ja, de beste camera is die je bij je hebt, en dat is toch je mobiele telefoon…
Grappig, ik heb een paar jaar geleden m’n Canon set met Sigma 24x70 2.8 lens verkocht, net als m’n 60mm macro, m’n 50mm fixed, m’n Sigma 70-200 2.8 en de hele tas en zo. Allemaal veel te groot en te zwaar, ik was er zat van.
Nu een Sony Alpha 6000 (die aan vervanging toe is) met een 30mm macro lens en een 16-50 kit lens. Prima ding. Ik heb voor horloges 90% van de tijd de macro er op zitten, al zou ik nog wel eens naar een Sony A6400 of zo willen, met dan een Sigma 105mm macro lensje er bij of zo.
Maar compact is beter. De camera die je mee neemt is de beste camera.
Klopt, dat is inderdaad wel een groot pluspunt. De Ricoh komt op 2.8.
Pluspunt van de Ricoh vindt ik ook dat op de camera handmatig al correcties in RAW kunnen worden gemaakt. Daarnaast moet ik zeggen dat ik absoluut onder de indruk ben van de ruisonderdrukking/correctie op deze camera. Hogere ISO waarden zijn vele malen beter dan de LX100.
Daarnaast is de snapshot functie van de Ricoh erg leuk voor streetphotography. Ik moet er nog wat mee experimenteren. Bijvoorbeeld voorinstelling op scherpstellen op pakweg 2,5 meter, tap op het touchscreen en klaar. Werkt als een trein.
Hah, nu niet meer, want deze is ongeveer net zo groot en het heuptasje is qua formaat meer in lijn met de oude semafoons die we vroeger droegen.
Dat dus.
Ik heb inderdaad de Sony 6100/6400 nog even overwogen, maar toch weer extra lenzen… kan later nog mocht ik in rustiger vaarwater terecht komen, pensioen of zo. als dat er over een jaar of 17 nog is.
En van de vlog camera’s zoals de Sony EV10 (systeem) of Nikon Z30, tsja, leuk, maar ben niet zo van het filmen.
Ik kan zowel, nu uit ervaring de Fuji X100F (V is de nieuwste, maar nergens leverbaar, wellicht eind 2023 begreep ik) of deze Ricoh inmiddels van harte aanbevelen. Fuji’s hebben een EVF.
De Ricoh is er in twee smaken met 40mm of 28mm lens.
En nu weer on topic.
Dacht het stuur te herkennen! Ik heb er ook een gehad! Een 2006. Zilvergrijs. Daarna een rx450h. Fantastische auto’s. Die rx had ik nooit weg moeten doen. Heb nu een c-klasse die voor een distributieketting wissel bij de dealer staat met 164000km. Dat is geen reclame! hierna komt er weer een lexus. Prachtige grand seiko heb je trouwens. Bevalt ie een beetje?
Lekkerrr! No date rulezz
Lekker Duo!