Laat je Grand Seiko zien VIII

Zo, had ik al gezegd dat ik verslaafd aan het raken ben aan Molequin banden?

Net binnen. Ik had echt gedacht dat de Skyflake minder een bandenvreter was. Maar het tegendeel. :smiley: :ok_hand:

12 likes

Het valt me wel op dat bijna al het GS geweld hier de niet-quartz modellen betreft.

Toeval? Of zijn alleen de HB & SD modellen de real deal?

2 likes

Blauw en cognac werkt gewoon heel goed meestal! Knappe combo hoor.

1 like

Nee, voor mij niet. Alle GS modellen zijn voor mij in die zin gelijkwaardig. Qua afwerking zijn ze allemaal top-of-the-bill.

Aan de andere kant… :sunglasses:
Toch zijn ze voor mij ergens niet helemaal gelijkwaardig, want GS is een van de weinige horloge-instituten die een goeie HighBeat maakt én eenmaal die glijdende secondenwijzer van de SpringDrive op de pols gehad… dat zie je natuurlijk verder nergens. :wink:

4 likes

Ikzelf heb quartz afgezworen omdat ik niet tegen de tikkende secondewijzer kan. En omdat ik er niet tegen kan dat een horloge doorloopt stroom te nemen als ik het eens een half jaar niet draag. Maar het is toptechnologie, en kosteneffectief, dus als je je niet laat afleiden door de soort afwijkingen die ik heb, dan zou ik ze zeker niet terzijde schuiven.

3 likes

Die glijdende secondewijzer is inderdaad iets wat ik heel mooi vind bij een GS (en andere HB fabrikanten).

Nu ik die gezien heb vind ik alle andere automaten een beetje hakkelend en stroef overkomen…

2 likes

Je eerste opmerking doet de GS 9F wel wat te kort. Die secondewijzer beweegt heel statig en soepel zonder enige trilling van seconde naar seconde. Toch heel anders dan een standaard quartz. Niet zo speciaal als een Spring Drive, maar ik merk dat ik de quartz bijna net zo mooi vind lopen.
Dat hij continue batterijen ligt te eten is zeker waar, maar eens in de 3 jaar weegt wel op tegen altijd op tijd lopen vind ik.

6 likes

Ik had een spring drive. En ben inmiddels aan m’n derde quartz toe. Op dit moment heb ik een koppel van quartz en een volledig standaard handwindertje.

De spring drive technologie is prachtig, maar de automaten zijn mij vaak te dik en groot. De omiwatari varianten zijn geweldig, want die handopwinder is maar 10mm dik. Mijn spring drive verkocht ik wegens te groot en niet comfortabel.

Op de dag dat ze een 36-38mm spring drive uit brengen die minder dan 11,5mm dik is koop ik er eentje.

De quartz uurwerken van GS zijn fantastisch. Je moet er echt eens één in de hand hebben om te kijken hoe statig die beweging is. Ik heb ook een uiterst zeldzame Citizen Chronomaster met een uurwerk wat op papier beter is, maar ik heb gs te hoog zitten.

High beat… Tja, het interesseert mij geen lor of een uurwerk 18000 of 36000 slagen per uur doet, eerlijk gezegd. De nieuwste 9SA5 is mooi om veel redenen, begrijp me niet verkeerd. Maar als het op 28800 slagen liep, even goeie vrienden.

Verder sluit ik me graag aan bij wat @PowerReserveFan net zei. :upside_down_face::+1:t3::+1:t3:

Kuch, Bulova 262kHz quartz, kuch kuch. Weliswaar 16 stappen per seconde, maar met het blote oog op mijn leeftijd… Tja.

3 likes

Ja, eensch, maar da’s tuulk ook een quartz, dus die rekende ik niet mee op basis van het uurwerk.

Eh… nou dan gaat een quartz bijna nog vloeiend… :sunglasses: :wink:

2 likes

Een 2e hands quartz voor 2~2.5K is natuurlijk ook ‘goedkoper’ dan 5k voor een SD!
En da’s een voordeel voor een ongeduldige en soms impulsieve koper als ik.
Aan de andere kant, 2.5K voor een quartz uurwerk!!🫣

2 likes

Inderdaad. Maar dat is ook niet het punt dat ik probeerde te maken. Ik kan gewoon niet tegen iets dat elke seconde start en stopt op mijn wijzerplaat. Dat leidt mij af als een knipperlicht. Dat is voor mij een groot pluspunt aan spring drive, dat die wijzer glijdt in de tijd, en daarmee een enorme rust uitstraalt. In plaats van een quartz die me er iedere seconde aan herinnert dat er weer een seconde voorbij is, en weer een seconde, en weer een seconde etc.

Dat is helemaal niks voor een Grand Seiko quartz uurwerk in een Grand Seiko kast. Echt. Wel eens gelezen over de twin pulse? Over de demping? Over het afgesloten mechaniek zodat het batterijwisselen geen negatief effect heeft op de olie? Etc etc etc.

4 likes

't Is niet zomaar een quartz-uurwerk. GS claimt een service interval van 50(!) jaar. Onder andere.

En inderdaad wat @amusicar zegt. Los nog van de zonder tussenkomst of hulp van GPS of radiosignaal ook gereguleerde 10 seconden afwijking per jaar. Dat is bescheiden, want ik met een ex GMT tussen zomer en wintertijd, 0 seconden verschil kunnen timen.

Het is één van de weinige quartz uurwerken die ook “gewoon” afgeregeld kan worden.

7 likes

Van de GS’en die ik heb (gehad) vond ik de automaten het minst interessant. De Quartzen zijn goed, handopwinder prima maar de Spring Drive dat is het mooiste wat GS heeft, even los van de kastvormen, de perenbloesem - of één of andere berg wijzerplaat.

8 likes

Huidige GS quartz:

Ex GS en Chronomaster:

Dat waren m’n goedkoopste high end quartzen. De meest prijzige is een eenvoudige Citizen. Al moet ik bekennen dat ik mijn SBGV239, die azuurkleurige eerste die ik ooit kocht, regelmatig mis. Maar de koper van dat ding heeft 'm zo zwaar mishandeld dat als ik die ooit weer in handen zou krijgen, ik 'm eerst zes weken naar Polen of Japan zou sturen voor een volledige restauratie van band en kast.

Huidige Chronomaster:

13 likes

Hier ook een paar van mijn vorige eenvoudige GS quartzjes…

@Traveler ga ervoor! GS quartz is een machtig mooi technisch hoogstandje én voor een prettige prijs te krijgen. :ok_hand: Spring Drive kan altijd later nog. Tenzij je nu de sprong in de diepe centenvijver wil maken…:wink:

13 likes

Nondeju, die limited in alle ere, ik blijf die GMT’s de bom vinden.

3 likes

Ik mis ze allemaal. :see_no_evil:

3 likes

Lekkere strippenkaart bij elkaar ook zo. :ok_hand: En deze is erg yummy…

9 likes

Aaaah zijn ook wel mooi hoor

1 like

11 likes