Neen. En ik ben het met je eens dat ze niet in de categorie hommage vallen. Ik ben er echter wel van overtuigd dat een GS duiker ten tijde van de Corona Rolex droogte bewust gepositioneerd is tov de sub en dweller voor mensen die daar achter het net visten. Als ondersteunend bewijs; 33% van de GS duikers zijn gereleased tijdens de 3 Corona jaren t.o.v. 2008 tot 2022 voor GS duikers in het algemeen.
En plaatjes! De zon brak net door tijdens m’n tuinfotosessie!
Circumstantial at best. Merk ook op dat je voor een Submariner al bijna 10 jaar achter het net vist bij de AD. Da’s geen Corona-dingetje, vermoed ik zo.
Doel je hier op het aantal modellen, of aantallen geproduceerd? Ik heb namelijk laatst geteld hoeveel er van elk type te koop staan op chrono, dit zijn 99,9% identieke horloges:
sbga031 6 stuks (productie tot 2016?)
sbga231 9 stuks (productie 2017-2021?)
sbga463 23 stuks (productie vanaf 2022?)
Dus hoe nieuwer hoe minder zeldzaam? Of liggen de oudjes in de la of bij verzamelaars?
Nee, @Pjotr had het echt over new model releases. En het klopt zeer zeker dat Grand Seiko pas echt meer sporthorloges is gaan maken sinds ze hun eigen merk zijn, zeg maar, want voor die tijd was het aanbod naar mijn beleving wat meer dressy, met ook heel veel kleinere kasten en in de jaren 80 met Grand Quartz tot de jaren 90 veel wat fijner ogende kasten.
Ik denk dan ook niet dat het om Covid gaat, maar eerder om de lancering van GS als losstaand merk, gevolgd door wat tijd om producten te ontwikkelen.