Vraagje, welk model is dit? Ik ken deze vorm alleen van de Sbga211.
Nou mijn eerste Grand Seiko binnen na heel lang speuren een gevonden die ik niet kon passeren; de 5722-9011 met Tropical dial in een niet gepolijst gold-cap case in (naar mijn mening) echt uiteindelijk goeie conditie.
Oef, en wat voor één!
Welkom bij de club!
Heel nice! Gefeliciteerd met de mooie aanwinst
Hoe bevalt ie?
Geweldig Rik, erg blij mee!
De wijzers zien er ook nog top uit! Is de kroon nog origineel? (op de foto’s lijkt het net een andere kleur goud)
Ik ben vandaag even diep in de Grand Seiko quartz modellen rabbithole gegaan. Omdat ik al een aantal blauwe wijzerplaten heb ben ik begonnen met zoeken naar de zwarte wijzerplaten in 40mm.
Ik kwam uit bij de SBGV207:
De SBGV223:
De SBGP003:
De SBGP011:
Qua dikte zitten ze allemaal tussen de 10 en 11mm en de waterdichtheid is bij allen gelijk. De SBGV modellen hebben het 9F82 uurwerk en de SBGP het 9F85 uurwerk. Ik begreep dat het 9F85 uurwerk nieuwer is en het grote voordeel is dat je de uren onafhankelijk kan instellen terwijl de seconde wijzer doorloopt. Dit is bijvoorbeeld handig bij het wisselen van zomer naar wintertijd of het veranderen van tijdzone. Uiteraard zitten er in het design de nodige verschillen, zo zijn de ene wat glimmender dan de andere en zijn de banden en kasten verschillend. Ook de wijzerplaten zouden over subtiele verschillen moeten beschikken.
Uiteraard kwam ik ook nog het volgende horloge tegen dat mijn aandacht trok, de SBGP017:
Ook deze is ongeveer even dik als de rest en heeft het 9F85 uurwerk. Het verschil is wel dat dit uurwerk nauwkeurig is tot 5 seconden per jaar ipv 10. Dit is ook te zien aan het sterretje op de dial. In tegenstelling tot de andere horloges heeft deze een glazen caseback waarachter het quartz uurwerk te zien is. Zelf vind ik dit een erg gave feature, ik zie het als een soort ode aan de quartz zoals dat vaak ook bij mechanische uurwerken gedaan wordt.
Als laatste horloge dat mijn interesse trok kwam ik de SBGX355 tegen. Geen 40 mm, maar wel een prachtige wijzerplaat en ook nog eens in Titanium!
Deze is qua dikte ook ongeveer gelijk aan de bovenstaande modellen, maar qua diameter afwijkend namelijk 37mm. Hij beschikt vanwege zijn afmetingen dan ook over het 9F62 uurwerk dat ook geen onafhankelijke uurverstelling heeft.
Ik moet zeggen dat ik de SBGX355 erg gaaf vindt, zowel vanwege de wijzerplaat als het gebruikte titanium. Echter ben ik bang dat ik zelf 37mm te klein vindt.
De SBGP017 ben ik ook erg weg van, helaas was dit een limited edition en heb ik deze niet voor een redelijke prijs ergens te koop kunnen vinden, anders zou ik de aanschaf zeker overwegen.
Weet iemand of het mogelijk is ergens alle bovenstaande modellen(behalve dan de SBGP017) ergens te passen en te vergelijken?
Ook ben ik benieuwd of mensen favoriete modellen qua kast of band hebben vanwege bijvoorbeeld het draagcomfort of andere redenen?
Verdere aanvullingen en opmerkingen hoor ik ook graag!
Toch al een mooi overzicht Bram.
Ik zou gewoon gaan passen en vergelijken.
Ik ben alleen bij Tensen in Antwerpen en een AD in Leuven geweest. Dus NL aanbod is mij onbekend.
Weet niet wat de polsmaat is maar 37mm en 40mm kan beide prima. Al zal Fate voor 37mm pleiten De sport GMT zijn in 39mm geloof ik.
Maar ook in blauw genoeg keuze
Oke blauw mocht niet dan groen
Quartz met een wolken of snowflake wijzerplaat zijn er niet veel. Denk ook meteen aan de 2 die jij al noemde.
Toch vaak blauw,zwart of champagne
Met een SBGX… zit je eigenlijk altijd wel goed.
Zelf vind ik de SBGN013 ook nog steeds gaaf, volgens mij heeft @Fate_Amenable_To_Change
die ook.
Succes met de zoektocht!
Van harte! Prachtig horloge.
Hij is echt nice
De GMT is een fijn horloge, loopt altijd keurig op tijd en uren verzetten tijdens reizen is een fluitje van een cent, aanrader.