Allemaal waar. En toch ga ik niet verder zakken in prijs. Ik denk dat men voor 8k nog niet op “nu kopen” klikt. Je moet gewoon iemand vinden met jullie goede smaak en een gevulde beurs. Het is al de enige die je binnen de EU kunt kopen, dus alles wat daarbuiten te koop staat komt nog eens 21% BTW bij. En die zijn sowieso al duurder.
Ik vraag me dan wel eens af of ik gek ben dat ik dit er wel voor over zou hebben, en hoeveel ze er eigenlijk wereldwijd van weten te verkopen. Zou Grand Seiko als geheel niet sowieso een verliesmakend Halo project zijn voor Seiko? Ik was vorig jaar ofzo in de GS boutique in Parijs, en daar stond nog een limited te koop die twee jaar eerder in een oplage van 10 gemaakt was meen ik, deze:
Ok, dit vind ik ook best een stevige prijs voor een Grand Seiko zonder lotusbloem van de Micro Artist Studio, en zonder bijzonder uurwerk. Maar ik zou toch wel hebben gedacht dat ze er in geslaagd zouden zijn er 10 van te verkopen. Blijkbaar niet, want hij is nog steeds “disponsible”.
Dat hoeft ook niet natuurlijk, de juiste koper op het juiste moment moet zich inderdaad gewoon aanbieden.
De basisreeksen gaan genoeg over de toonbank om dat te compenseren denk ik. En die exclusieve modellen geven sowieso wat cachet aan de vitrines in de boutiques. Ze moeten er ook maar een paar verkopen en ze zijn alweer uit de kosten
Het zijn vooral wij die moeten bloeden als we ze kwijt willen
En zeker niet doen, want dat doet a. geen recht aan het horloge, want dubbel dwars de prijs waard, en b. je ben geen filantropische instelling denk ik.