Laat je Grand Seiko zien XI

Heb ze beiden gehad, maar de Belastingdienst wilde er ook een hebben. Helaas.

Maar goed, ik heb momenteel de SBGX261 en overweeg sterk om terug te gaan naar een Shunbun. Ik woon in Rotterdam-Zuid en met de Santos krijg je toch altijd blikken van mensen. Dat voelt niet altijd even prettig.

Die cognac- en bruine leren bandjes vind ik persoonlijk echt oersaai. Het maakt me niet uit hoe duur of exclusief ze zijn, ik heb daar gewoon niets mee. Bruine jassen, bruine laarzen, bruine riemen, bruine banden… het doet me weinig. Maar goed, smaken verschillen gelukkig.

Zo’n alligatorband van Artisan voor de SBGX261 zou ik dan weer wel overwegen. Vooral die peacock- of bordeauxkleuren geven een horloge meteen veel meer karakter. Dat vind ik persoonlijk interessanter dan weer een zoveelste bruine band.

2 likes

Ik ben toevallig ook aan het kijken voor een Shunbun. Bij timepiece bank in België bieden ze nieuwe aan met fikse korting!

https://www.timepiecebank.com/en/grand-seiko-heritage-collection-40mm-titanium-case-pink-dial-titanium-bracelet-sbga413

2 likes

Dankjewel, Jaapie. Op Chrono24 heb ik er één gevonden voor €5.400 bij een professionele dealer. Nieuw uit de fabriek (06/2026) en ongeveer twee weken wachten. Dat is wel een all-in prijs.

1 like

Jullie maken me helemaal gek hier!

2 likes


Geef dat ding maar een week aan mij, dan maal je niet meer om een krasje.

Ik raad blauw cordovan aan, als je iemand kunt vinden die er nog eentje maakt.

Maar goed… Ik heb de Shunbun laten gaan omdat ie me te groot was, en de Santos niet, omdat hij goed zit. Zo simpel is het op het eind van de rit. Ik draag de Santos wel veel, veel minder nu ik de twee 36,5mm 44GS horloges heb, de roze en blauwe.

11 likes

De groene is toch ook een 36,5 44GS of heb ik iets gemist?

2 likes

Ik heb hooguit een paar héél kleine streepjes die je alleen in bepaald licht ziet. Daar ontkom je gewoon niet aan. Maar een deuk of een diepe kras? Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit voor elkaar gekregen met een horloge. Vervelend… als je als mens last hebt van OCD soms.

Heb je, los van het merk, de prestige en de herkenbaarheid, niet het gevoel dat je voor je geld gewoon wat minder horloge krijgt? Dat gevoel heb ik bij de Santos soms wel een beetje. Het voelt dan wat ielig of zo, terwijl het prijskaartje anders doet vermoeden. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat echt iedereen een Santos lijkt te herkennen. Mensen kijken ernaar, spreken je erop aan of blijven er net wat langer naar staren. Dat heb ik met mijn Shunbun werkelijk nooit meegemaakt, terwijl dat horlogetechnisch misschien juist het interessantere horloge is.

Dat is een MOOIE GS wat is het?

3 likes

Sartipi in Düsseldorf misschien?

2 likes

Cordovan in het blauw bij Liger Straps @Fate_Amenable_To_Change

1 like

Hmm, dat gevoel ken ik wel. Precies wat ik bij mijn Chronomaster AQ4020-54Y heb. Prachtig horloge, toffe afwerking, maar het voelt toch een beetje koud aan. Vooral naast bijvoorbeeld mijn SARB (ja, wat een vergelijking he). Voor mij ook de reden dat ik deze overweeg uit de collectie te halen.

Blijft toch een gevoel.

1 like

Oh wauw, de nieuwe SLGW008

12 likes

Op een gegeven moment ging er iets fout met een band waardoor hij op een tegelvloer kletterde. Ik vond dat geen fijn idee, dus ben ik er mee naar Tempus gereden die 'm openmaakten, constateerden dat er totaal niks aan de hand was en me weer huiswaarts stuurden.

Er was geen enkele vorm van schade, waar dan ook aan het horloge. Niet de steen in de kroon, niet het uurwerk of kroonstift of wat dan ook. Dat kan mazzel zijn, uiteraard, en het is zeker anekdotisch, maar het is in mijn ervaring een totaal bombproof horloge.

Kijkende naar het uurwerk wat er in ligt: Dat is gewoon mooi. Een fijn uurwerk, doet in wezen qua afwerking niet onder voor een GS uurwerk, in mijn optiek.

Natuurlijk is de Shunbun op papier robuuster. High intensity titaan, spring drive, mooiere wijzerplaat… Het maakt mekaar op dit moment zo’n 900 Euro, listprijs tegen listprijs.

Is de wijzerplaat skeer en simpel? Jazeker. Maar of ik het “weinig horloge” zou noemen, of minder… Tja. Zeg het maar. Ik vind het niet zo duidelijk allemaal.

Dank! Dat is een SBGW289, de Sakura limited van 2022 die ik dit jaar uit Japan opgesnord heb naast mijn SBGW303. Eén voor de herfst, één voor het voorjaar. Die heb ik gekocht met het geld van de verkoop van de Shunbun.

Dank voor de tips, heren!

Daar had ik dat gevoel ook bij. Grappig genoeg met de Santos en Reverso geen last van.

@YY77… Ja, ik versprak me, ik bedoelde groen. :slight_smile:

6 likes

34 likes

Groeten van z’n neef :grimacing:

Heb dat model van jou ook gepast. Die zat eigenlijk mooier om de pols, maar mijn initiële wens was de 44GS kast, de betere fit deed dat niet veranderen :slightly_smiling_face:

29 likes

:wave:

En ik heb ook naar die van jou gekeken, omdat ik die dieper liggende power reserve mooier vind. Maar de kleur die soms naar paars neigt beviel mij weer wat minder. De 439 is bijna zwart en slechts in bepaald licht mooi donkerblauw.


29 likes


Crosspostje😛

25 likes

28 likes

Mooie dag!

24 likes