Smakelijk…!!
Ik heb de SBGP011, SBGN013, en de SBGV239 gehad. En, qua 40mm quartz, de SBGV245. En uiteraard nog een Shunbun en een Kirazuri in 40mm, maar laten we het bij quartz houden:
Alle 40mm varianten zijn vertrokken omdat ze gewoon te groot waren, op termijn. Het begon als de “kleinere keuze”, maar al naar gelang ik 36mm horloges ontdekte kwam ik tot de conclusie dat op mijn 18,5cm pols een 36-37mm horloge gewoonweg fijner droeg.
De SBGV245 was de enige die echt heel, heel erg kut droeg. Dat was de enige die gewoon heel erg oncomfortabel was. Dankzij de platte kasten zijn de 40mm varianten ook goed draagbaar, hoor, maar ik heb een zeer sterke voorkeur ontwikkeld.
Het blauw van de SBGP013 en de SBGV225 is iets meer indigo achtig, terwijl de SBGV239 aquamarijn was, en de SBGX265 midden-blauw met een zweempje lila is.
Ik heb net de SBGX355 terug geruild zodat ik nu mijn SBGX263 en 265 in de kist heb. Ik draag die horloges echt heel erg graag. De SBGX355 Snowflake is geweldig, maar in mijn verzameling had Champagne meer zin dan wit. Ik kan elke SBGX dan ook van harte aanraden. Ik ben bijna geneigd om er een zwarte 261 bij te scoren.
Nee, absoluut niet. Als je het mij vraagt is de mooiste die ik ooit vast heb gehad de SBGV239, dat was een magische kleur, maar in wezen zijn zowel indigo als het paars-blauwige van de SBGX geweldig.
Het kristal van een entry level SBGX (niet de Snowflake dus) is gewoon vlak en niet lichtjes domed. De SBGX heeft nooit een dopje. Dat zijn twee puntjes, maar al met al offer ik dat graag op ten faveure van een beter draagbaar horloge.
Technisch gezien vind ik het jammer dat er nog steeds geen 9F65 is met onafhankelijk verstelbare uurwijzer. De SBGP heeft een upgrade ten opzichte van de SBGV en SBGX, in die zin dat de 9F85 gewoon toffer is.
In dat opzicht ben ik ook heel erg groot fan van de 8J8x uurwerken die in deze Credor zitten, juist omdat de uurwijzer apart verstelbaar is:
Overigens is die met z’n 35x8mm en boterzachte bracelet nog veel draagbaarder dan de SBGX serie. Daarom heb ik naast de SBGXen en de Credor alleen nog drie SBGW’s van 36,5 en 37mm. Het is gewoon een fijn formaat wat discreet en comfortabel is zonder iel of onvolwassen te worden.
Dank voor je uitgebreide toelichting
.
Ik zou eens moeten kijken of een ruil mogelijk is, wil de blauwe 37 mm wel eens proberen.
Op de wishlist stond sowieso een 37 mm 9F85 maar die moet nog uitgevonden worden
.
Exact de helft heeft dopjes, de helft niet. ![]()
![]()
![]()
#teamdopjes
ja, je mag dit ook ergens anders plaatsen hoor!


























